هواپیمای سانحه تهران-یاسوج نقص فنی نداشت
مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی با اشاره به تکمیل عملیات بررسی سانحه هواپیمای ATR تهران-یاسوج و تقدیم گزارش نهایی به دادستان پرونده گفت: در این گزارش علت اصلی وقوع سانحه و عوامل کمکی وقوع سانحه مشخص شد.
حسن رضاییفر در گفتوگو با فارس با اشاره به پایان یافتن عملیات بررسی عوامل وقوع سانحه هواپیمای ATR مسیر تهران ـ یاسوج مربوط به شرکت هواپیمایی آسمان اظهار کرد: بازخوانی جعبههای سیاه هواپیما در کشور فرانسه به پایان رسید و گروههای 11گانه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری نیز گزارش نهایی خود را آماده کردند، همه اطلاعات ترکیب و گزارش نهایی آماده شد. وی ادامه داد: ضرورت داشت که از کشور فرانسه به عنوان کشور سازنده این هواپیما نیز دعوت میشد تا در اختلافات کوچکی که در برخی موضوعات بررسی سانحه وجود داشت به اجماع برسیم، فرانسویها هم تحلیلهای جداگانهیی داشتند بنابراین تیم فرانسوی به ایران آمد و در دو روز کاری جلساتی برگزار شد. مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه همه این جلسات با فرانسویها با حضور نهادهای نظارتی برگزار شد، بیان کرد: توافقاتی با کشور فرانسه انجام شد و گزارش نهایی به سرانجام رسید. رضاییفر اظهار کرد: گزارش نهایی سانحه ATR تحویل بازپرس پرونده شد، زیرا قوه قضاییه تاکید داشت به دلیل لزوم شناسایی مقصران وقوع این سانحه و وجود روند قضایی، گزارش نهایی باید تحویل بازپرس پرونده شود و بنابراین قوه قضاییه موضوع تشخیص مقصران این سانحه را انجام میدهد.
مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه مشخص کردن مجرمان و مقصران سانحه را بر عهده ندارد بلکه علت وقوع سانحه را برای جلوگیری و پیشگیری از سوانح بعدی بررسی و منتشر میکند.
رضاییفر ادامه داد: این پرونده سانحه نخستین پروندهیی است که در کنار پرونده قضایی آن جلو میرود؛ به نظر بازپرس پرونده این فرآیند، فرآیندی قضایی است و اگر اطلاعات وقوع سانحه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شود شاید قوه قضاییه در تعیین مقصر اصلی محدود شود و اگر موضوعی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شود، ممکن است قوه قضاییه در تعیین مقصر با مشکل مواجه شود.
وی اظهار کرد: میزان تقصیر افراد در وقوع یک سانحه بر عهده قوه قضاییه خواهد بود که آنها هم تاکید داشتند فعلا این گزارش در رسانهها و برای عموم منتشر نشود، زیرا پرونده روند قضایی دارد بنابراین قوه قضاییه مقصر یا مقصران این وقوع این سانحه را معرفی میکند. مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی درباره گزارشی که پیش از این در مورد یخزدگی هواپیما از سوی برخی نهادها غیر از سازمان هواپیمایی منتشر شده بود، توضیح داد: یکی از مسائلی که با کشور فرانسه در این سانحه اختلاف داشتیم موضوع یخزدگی بود، ماهوارههای هواشناسی کشور فرانسه بحث یخزدگی شدید را در آن شرایط هوایی وقوع سانحه مطرح کرده بودند در حالی که هواشناسی ایران شرایط یخزدگی متوسط را اعلام کرده بود؛ بنابراین تحلیلهای کارشناسی انجام شد تا این اختلاف بین ما و فرانسویها در این حوزه رفع شود، البته این اختلاف بهطور کامل رفع نشد و فرانسویها فرصت بیشتری از ما خواستند، زیرا آنها اطلاعات طراحی هواپیما را دارند و اعلام کردند که ما راندمان سطوح پروازی هواپیما را بررسی میکنیم و نتیجه قطعی را اعلام خواهیم کرد اما به نظر میرسد که یخزدگی علت وقوع این سانحه نبوده است. رضاییفر ادامه داد: روز یکشنبه 16 اردیبهشت جلسهیی با دادستان کل کشور درباره این گزارش نهایی خواهیم داشت و آنجا تصمیمگیری میشود که لحظه گزارش و خبررسانی به مردم درباره علت وقوع این سانحه چگونه باشد؛ تصمیمگیری در این حوزه با قوه قضاییه است و در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری نیست. مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه ما هیچ مشکل فنی در این هواپیمای سانحه دیده پیدا نکردیم، ادامه داد: علل وقوع هر سانحهیی میتواند خطای خلبان، شرایط آب و هوایی، نقص فنی یا سایر عوامل باشد اما ما هیچ نقص فنی در هواپیما پیدا نکردیم.
به گزارش فارس هواپیمای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان به شماره پرواز 3704 صبح روز 29بهمن ماه 96 از فرودگاه مهرآباد به مقصد یاسوج پرواز کرد؛ این هواپیما در 14مایلی فرودگاه یاسوج و روی ارتفاعات دنا از رادار حذف و مکالمات خلبان و برج قطع شد؛ پس از آن بود که اعلام شد این هواپیما با کوه دنا برخورد کرده است؛ این هواپیما حامل 60 مسافر و 6 خدمه و امنیت پرواز بود که همه در این سانحه جان باختند.