پیشنهاد گران کردن حق بیمه رانندگان پرخطر
آمار بالای حوادث جادهیی و به تبع آن کشته شدن بیش از 16هزار کشته در تصادفات، چالشی است که برای حل آن مسوولان و مردم باید با هم همراه شوند و افزایش ایمنی راهها هم همواره مورد بحث بسیاری از گردهماییها و نشستها بوده است. افزایش ایمنی جادهها در گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حملونقل جادهیی سراسر کشور مورد توجه وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و عباس آخوندی در این گردهمایی با اشاره به اهمیت پیگیری سیاستهای مهم در حوزه حمل و نقل جادهیی ازجمله ایمنی راهها گفت: امروز بیمهها فقط به خودرو اختصاص مییابد درحالی که خودرو به خودی خود مخاطرهیی ندارد و باید رانندگان پرخطر حق بیمه بیشتری پرداخت کنند. به گزارش فارس آخوندی اظهار کرد: بیمه باید با رفتار راننده ارتباط پیدا کند و اگر رانندهیی رفتار پرخطر داشت باید حق بیمه بیشتری بپردازد.
او اظهار کرد: در شرایط فعلی فقط خودرو بیمه میشود باید در حوزه فرآیند بیمه بازنگری شود و اگر لازم بود، قوانین را عوض کنیم و لایحه به مجلس بدهیم. آخوندی افزود: 600 میلیون کالا سالانه توسط حملونقل جادهیی جابهجا میشود و 600 هزار نفر در این حوزه ارتزاق میکنند. او ادامه داد: از جهت کلی سیاست مهم در حوزه حملونقل جادهیی را دنبال میکنیم که مهمترین آن ارتقای ایمنی است. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: هیچ چیز به اندازه ایمنی در حملونقل جادهیی مهم نیست، میلیونها سفر در جادهها انجام میشود و ایمنی اصلیترین موضوع مورد توجه وزارت راه و شهرسازی در این حوزه است. آخوندی اضافه کرد: در حوزه رفع نقاط پرحادثه، اصلاح مسیر هندسی راهها، اصلاح شیب شیروانی، اجرای حفاظهای جادهیی، دوربینها و مسائل دیگر از جمله اقداماتی است که انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هیچ چیز بر ایمنی ارجحیت ندارد و در بحث ایمنی جادهیی دلیلی بر ایجاد ریسکهای بزرگ نیست و باید با احتیاط عمل کرد. او با تاکید بر اینکه مدرن کردن جادهها و مدیریت جادهیی امری ضروری است، گفت: زمانی کمتر از 50 هزار کیلومتر جاده و 1.5میلیون دستگاه وسیله نقلیه در کشور داشتیم و امکان کنترل مکانیکی جادهها فراهم بود اما امروز با 40میلیون وسیله نقلیه امکان کنترل مکانیکی وجود ندارد و باید به سمت هوشمندسازی جادهها حرکت کرد.
آخوندی بیان کرد: در 4سال گذشته در حوزه نرمافزار و هوشمندسازی جادهها سرمایهگذاری کلانی انجام شد، 700میلیارد تومان در دوربینهای ثبت تخلفات سرمایهگذاری کردیم و سامانه سپهتن راهاندازی شد. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تجاریسازی نکته مهمی در حوزه حملونقل جادهیی است، گفت: بودجه و منابع دولتی محدود است و باید از آنچه سرمایهگذاری میکنیم، بهره تجاری داشته باشیم. آخوندی بیان کرد: میتوان بخش عمدهیی از فعالیتهای راهداری را در فعالیت تجاری معنا کرد، آزادراههایی نظیر تهران- قم، تهران- ساوه و... که در اختیار دولت قرار گرفته در جهت ارتقای سطح سرویس و بهبود نحوه خدمترسانی میتواند به یک پروژه تجاری تبدیل شود و بخش خصوصی به آن وارد شود. او ادامه داد: تجاریسازی به عنوان راهبرد کلی در وزارتخانه دنبال میشود چون با کسری منابع مواجه هستیم البته تجاریسازی در مفهوم افزایش نرخ بهرهوری در سرمایه ملی هم است. وی بیان کرد: تجاریسازی فقط استفاده جاده به روش تجاری نیست بلکه جاده باید در خدمت منافع تجاری باشد. رییس پلیس راه کشور هم در این گردهمایی با اشاره به اهمیت ایمنی راهها گفت: چرا باید راهی را با نقص تحویل بگیریم، راه جدیدی با کلی ایراد ساخته شود و در نزدیک انتخابات دولت یا مجلس میخواهند افتتاح کنند؟