دولت در طرح پیشفروش لوازم خانگی مداخله نمیکند
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر کارگروه تنظیم بازار اعلام کرد: هر واحد تولیدی با رعایت ضوابطی میتواند بر اساس اعتبار برند و نوع خدمات ویژهای که بواسطه اطلاعرسانی کامل در اختیار مصرفکننده قرار میدهد، نسبت به پیشفروش محصولات خود اقدام نماید. به گزارش شاتا، حسن یونس سینکی با تاکید بر عدم لزوم مداخله دولت در اجرای این طرح افزود: در این طرح تولیدکنندگان با مدنظر قرار دادن استفاده از ظرفیتهای مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیش فروش کالا مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها و اطلاعرسانی کامل و شفاف به مصرفکنندگان، میتوانند به پیش فروش محصولات خود بپردازند.
او با اشاره به انعکاس شایعاتی مبنی بر تصویب طرح مذکور در کارگروه تنظیم بازارتصریح کرد: طرح پیشنهادی پیشفروش با قیمت مقطوع کالا با اهداف تامین مالی واحدهای تولیدی و مدیریت تقاضا در بازار، در جلسه دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار مطرح شد و در خاتمه جلسه، اکثریت اعضا رأی به عدم تجانس موضوع با شأن کارگروه تنظیم بازار دادند. به گفته او، با پیشنهاد معاونت امور اقتصادی و بازرگانی مبنی بر احصاء نقاط ضعف و قوت، فرصتها و تهدیدهای مطرح شده و ارایه آن به وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدنظر قرار دادن عدم لزوم مداخله دولت در اجرای طرح و ارجاع واحدهای تولیدی متقاضی به استفاده از ظرفیتهای مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیش فروش کالا و موارد ذکر شده؛ با این طرح موافقت کرد.
سینکی افزایش سهم تولیدکنندگان از قیمت مصرفکننده با حذف واسطهگری و کاهش قیمتهای کاذب (کاهش حاشیه بازاریابی)، کمک به واحد صنعتی در جهت تامین مالی تولید با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینههای تولید، جذب نقدینگی سرگردان که طی یکسال اخیر با ورود به بازارهای مختلف سبب نابسامانی شده و هدایت آن به سوی تولید اشتغال زا و دارای ارزش افزوده، مشارکت بانک صادرات ایران در طرح مذکور و در نتیجه کاهش ریسک اجرایی برای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و ملحوظ بودن وجه مثبت اجتماعی طرح با توجه به تامین رفاه و حمایت از مصرفکننده از نقاط قوت این طرح بوده است.همچنین کنترل تقاضای متورم شده ناشی از حفظ دارایی و جذب نقدینگی سرگردان و جلوگیری از افزایش نرخها به دنبال شرایط تحریمی، جلوگیری از رکود تورمی، افزایش احتمالی مقادیر عرضه (ناشی از کاهش احتکار و ذخیره خانگی) به دنبال آرامش بازار ناشی از اجرای طرح و شفاف شدن قیمتها و امکان کنترل بیشتر برآن، امکان تولید بر اساس تقاضا و توان پیش بینی دقیقتر در واردات مواد و قطعات و نیز مدیریت منابع ارزی و توانمندی صنایع داخلی و وجود ضوابط مصوب فروش اقساطی و پیش فروش مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها از دیگر نکات مثبت اجرای این طرح است که سینکی بدان اشاره کرد .سینکی همچنین با تشریح نقاط ضعف و تهدیدها ی اجرای این طرح گفت: تهدید ناشی از عدم امکان مشارکت سایر برندهای لوازم خانگی در طرح پیش فروش و مخاطره ایجاد فضای انحصارگری در بازار و عدم رقابت تولیدکنندگان کوچک مقیاس با واحدهای بزرگ تولیدی، نامشخص بودن سازو کار تضمینکننده ایفای تعهد واحد تولیدی، کیفیت محصول نهایی و همچنین عدم تعیین نهاد ناظر و پاسخگو، امکان تشدید تقاضاهای فزاینده به دلیل تبدیل ماهیت اقلام لوازم خانگی از کالای مصرفی بادوام به کالای سرمایهای درنتیجه اجرای چنین طرحهایی و نیز احتمال بر هم خوردن نظام نرخگذاری سایر بازارها با توجه به نرخ 2 درصد ماهانه تخفیف در طرح از جمله چالشها و نقاط ضعفی است که در این طرح وجود دارد.
نامشخص بودن سازو کار شبکه خدمات پس از فروش پس از اجرای طرح، احتمال شکلگیری بازار ثانویه و رفتار سفته گرایانه و خرید و فروش حوالههای پیش فروش، احتمال بروز مشکل در تامین مواد اولیه و قطعات (وارداتی) با توجه به شرایط تحریمی کشور و خدشهدار شدن اعتماد ملی به کالای تولید داخل، نقاط ضعف دیگراین طرح بود که معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت بدان اشاره کرد .وی همچنین تصریح کرد که نوع قرار داد حقوقی پیش بینی شده به نفع مصرفکننده نبوده و در شرایط فوری باید دقیقا روشن شده و در صورت دریافت تمام وجه باید کالا یک ماهه تحویل شود. سینکی تاکیدکرد: بر این اساس، هرگونه دخالت دولت یا دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار در طرح مذکور به صورت خاص مورد تایید نبوده و اساساً هر واحد تولیدی با رعایت ضوابط یادشده میتواند بر اساس اعتبار برند و نوع خدمات ویژهای که بواسطه اطلاعرسانی کامل در اختیار مصرفکننده قرار میدهد، نسبت به پیشفروش محصولات خود اقدام کند.