چالش‌های اجرای طرح کاهش آلودگی هوا

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۰:۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۳۴۰۴۷

به گفته رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران؛ خرید اتوبوس دست دوم، هزینه غیرمنطقی را به شهرداری تهران تحمیل می‌کند و می‌توان به جای آن، اتوبوس نو وارد ناوگان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین محمد علیخانی درباره خرید اتوبوس دست دوم توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ گفت: ورود اتوبوس دست دوم کار غلطی است، در گذشته اتوبوس‌های دست دوم را به شهرهای کوچک می‌فرستاند و از شهر خارج می‌کردند، حالا می‌خواهیم اتوبوس دست دوم بخریم که این کار دور باطل است.

وی ادامه داد: اکثر اتوبوس‌های تهران به جز BRTها از رده خارج شده‌اند و عمر 8ساله‌شان تمام شده است و در اصل اتوبوسی نداریم. حالا اگر اتوبوس دست دوم بخریم و آنها هم دو تا سه سال دیگه از رده خارج می‌شوند.اتوبوس‌های دست دوم را می‌خرند و بعد می‌خواهند روی آن فیلتر ضد دوده بگذارند! خب هزینه خرید فیلتر ضد دوده و تعمیر اتوبوس‌های دست دوم را صرف خرید اتوبوس نو کنند.

علیخانی درباره ادعای معاونت حمل و نقل مبنی بر مشکل مالی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس نو، اظهار کرد: منابع مالی باید ایجاد شود، مگر اینجا دولت است که بودجه بگیرد، هرچند دولت بسته‌های حمایتی در این زمینه دارد اما معاونت حمل و نقل نیز دنبال برخی از درآمدها نمی‌رود. فقط بخش حمل و نقل می‌تواند قسمت اعظم بودجه شهرداری را تامین کند. متاسفانه  طی بیش از یک‌سال نه تنها در بخش حمل و نقل، درآمدها افزایش پیدا نکرده بلکه با مدیریت اشتباه کاهش نیز پیدا کرده است.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران درباره طرح‌های شهرداری برای کاهش آلودگی هوای زمستان نیز اظهار کرد: باید باد و باران به آلودگی کمک کند در غیر این صورت جز طرح کاهش، برنامه خاص دیگری نداریم. ضمن اینکه در همان طرح کاهش هم در خودروهای شخصی افزایش 25درصدی معاینه فنی داشته‌ایم، نه در مورد خودروهای سنگین و 3میلیون موتور سیکلت دودزا!

وی گفت: پلاک‌های عمومی و نظامی هم که زیربار معاینه فنی نمی‌روند. طرح کاهش بر اثر اختلاف پلیس و شهرداری تهران به درستی اجرا نمی‌شود.