ایرانشهر
اموال دراختیار مدیران سابق شهرداری شناسایی شدند
معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران در مورد سرنوشت 200 خانه و خودرویی که در اختیار مدیران سابق است، توضیحاتی ارایه کرد.
به گزارش ایسنا، اواسط دی ماه جاری پیروز حناچی شهردار تهران در جلسه شورای معاونین و مشاوران، اعلام کرد: چه معنایی دارد که شهرداری بزرگترین مجموعه حمل و نقل خودروی داخل سازمانی را داشته باشد یا 200 واحد مسکونی و خودروی سازمانی در اختیار افرادی باشد که چندین نسل از مدیریت و همکاری آنان در شهرداری میگذرد، اما همچنان در منازل مسکونی شهرداری ساکن هستند و از خودروهای شهرداری استفاده میکنند که تمامی این موارد باید ساماندهی شوند.»
هرچند بعد از مدتی تعدادی از مدیران سابق مدیریت شهری این سخنان شهردار تهران را رد کردند؛ اما معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران از شناسایی املاک و خودروهایی خبر داد که همچنان دراختیار مدیران قبلی است.
زریر نگین تاجی در گفتوگو با ایسنا، در این رابطه گفت: همان روزی که دکتر حناچی در مورد املاک و خودروهای متعلق به شهرداری که در اختیار مدیران سابق است، صحبت کرد ما بررسیهای لازم برای شناسایی این تجهیزات و افراد را آغاز کردیم.
وی با بیان اینکه در حوزه املاک بیش از 2000 ملک داریم که در قالبهای مختلف حق بهرهبرداری از آن در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار داده شده است، ادامه داد: لیست کامل این املاک و افرادی که املاک در اختیار آنهاست را با دقت در سازمان املاک و مستغلات شهرداری احصاء کردیم و وضعیت این املاک که چگونه و چرا در اختیار دیگران است، مشخص است. او در مورد خودروهای متعلق به شهرداری که در اختیار مدیران قبلی است نیز توضیح داد و گفت: شهردار تهران در سخنان خود تاکید داشتند که 200 خودرو و ملک که بخش قابل توجهی از این آمارها متعلق به املاک در اختیار دیگران است و تعداد خودروهای سازمانی که همچنان در اختیار مدیران قبلی است، ناچیز است اما لیست آن نیز آماده شده است و به زودی اقدامات لازم در این مورد انجام میشود. نگین تاجی در پاسخ به اینکه چرا این املاک و خودروها از مدیران پس گرفته نشده است، اظهار کرد: این رویه ارایه خدمات در مدیریت سابق وجود داشته است و بعضا نیز قانونی نبوده است.
وی افزود: تاکنون 2000 ملک که حق بهرهبرداری از آنها به دیگران سپرده شده را شناسایی کردهایم که برای همه آنها نامه ارسال شده که براساس وضعیت ملک یا تخلیه کرده یا ملک را پس بدهند یا اگر لازم باشد که ملک در اختیار افراد باقی بماند باید قیمتها به روز باشد تا حقی از بیت المال تضعیف نشود.
معاینه فنی تاکسیهای اینترنتی 6 ماهه میشود
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: قصد داریم در اصلاح آییننامه معاینه فنی کشور این مورد را اضافه کنیم که معاینه فنی خودروهای پلاک شخصی که جابهجایی بار و مسافر انجام میدهند، تاکسیهای حمل و نقل بار و مسافر و تاکسیهای اینترنتی در صورت موافقت دولت مانند خودروهای حمل و نقل عمومی باشد.
به گزارش ایسنا، چندسالی است که فعالیت تاکسیهای اینترنتی در سطح شهر پر رنگ و دامنه حضور آنها نیز روز به روز در شهرها گسترش یافته است، بطوری که شاید بتوان گفت این تاکسیها بخشی از خدمات حملونقلی عمومی را برعهدهگرفتهاند. اگرچه در ارایه خدمات آنها شکی وجود ندارد اما این سوال در ذهن ایجاد میشود که آیا این خودروهای پلاک شخصی که فعالیتی مشابه تاکسیها دارند و دایما در سطح شهر در حال تردد و جابهجایی مسافرند و طبیعتا استهلاک بسیاری دارند مانند تاکسیها هر شش ماه یکبار موظف به دریافت معاینه فنیاند؟ و آیا اساسا نظارتی در این زمینه وجود دارد؟
گفتنیاست که براساس آیین نامه اجرایی معاینه فنی کشور، وسایل حملونقل عمومی باید هر ۶ماه برگه معاینه فنی خود را دریافت کنند در حالی که برای خودروهای شخصی این زمان به سالی یکبار میرسد. طبیعتا چون تاکسیهای اینترنتی جزو خودروهای شخصی به حساب میآیند تنها کافیست یکبار در سال معاینه فنی بگیرند و این با نوع خدمتی که انجام میدهند و همچنین سیاستهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها خصوصا تهران مغایرت دارد. در این راستا دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نیز در سی و چهارمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به این موضوع اشاره کرده بود که آییننامه پیشین معاینه فنی در سال ۹۳ توسط هیات وزیران ابلاغ شده است و این آیین نامه بنا به دلایلی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد که در آیین نامه جدید در تعریف خودروی عمومی ذکر شده که پلاک عمومی و پلاک شخصی با کارکرد عمومی ـ شامل آژانسها، مسافربرهای اینترنتی و حتی وانتهای شخصی با کارکرد عمومی مد نظر قرار گیرد.
پوریا محمدیان یزدی، دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در گفتوگو با ایسنا به تشریح این موضوع میپردازد و با بیان اینکه براساس آیین نامه معاینه فنی کشور تمام وسایل حملونقل عمومی باید هر ۶ ماه معاینه فنی بگیرند، میگوید: در این آییننامه گفته شده است که هر خودروی عمومی که پلاک آن “ت “ یا «ع» باشد بایستی هر ۶ماه برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند؛ اما این سوال برای برخی پیش آمد که تکلیف معاینه فنی خودروهایی که کار حملونقل عمومی انجام میدهند اما پلاک شخصی هستند چه میشود؟