بازسازی اتوبوسهای فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی کشور
مدیرعامل ایرانخودرو دیزل گفت: سهم ایرانخودرو دیزل در بازار خودروهای تجاری و سنگین از سه و نیم درصد در سال 96 به حدود 16 درصد در سال 97 رسیده که بیش از پنج برابر است. این افزایش در بازه زمانی 12 ماه محقق شده است.
مهدی یونسیان با بیان اینکه تولید سال 97 نسبت به 96 بیش از 70 درصد رشد داشته گفت: ظرفیت سالانه ایرانخودرو دیزل 30 تا 35 هزار دستگاه است که در حال حاضر به دلیل برخی مشکلات بهرهبرداری از تمام این ظرفیت امکانپذیر نیست.وی برنامه تولید امسال ایرانخودرو دیزل را تولید 4 هزار دستگاه خودرو اعلام کرد و گفت: انواع کامیون، کشنده، کامیون سبک، پیکاپ، ون، مینی بوس و اتوبوس در سبد تولیدات این شرکت قرار دارند.یونسیان تصریح کرد: ایرانخودرو دیزل تنها شرکت ایرانی است که توان تولید انوع محصولات تجاری و سنگین و نیمه سنگین باری و مسافری را به صورت همزمان دارد.وی بازسازی اتوبوسهای فرسوده را از برنامههای مهم این شرکت عنوان کرد و گفت: با توجه به نبود بودجه کافی برای نوسازی و خرید اتوبوس از سوی شرکت اتوبوسرانی، ایرانخودرو دیزل بازسازی اتوبوسهای فعلی ناوگان اتوبوسرانی را در دستور کار قرار داده است.مدیرعامل ایرانخودرو دیزل صرفه اقتصادی و صرفهجویی در منابع مالی را از مزایای این اقدام دانست و گفت: بازسازی اتوبوس و تبدیل آن از شرایط فرسودگی و آلایندگی بالا به خودروی دارای استاندارد آلایندگی یورو 3 و 4 بودجهای کمتر از
یکسوم خرید اتوبوس نو نیاز دارد که ایرانخودرو دیزل با توجه به محدودیت منابع مالی و مشکلات نقدینگی این روش را در دستور کار قرار داده است.یونسیان ادامه داد: درحال حاضر همکاریهایی را با شهرداریهای برخی شهرها برای اجرای این پروژه آغاز کردهایم.وی با تاکید بر اینکه توان خرید و نوسازی مینیبوس و اتوبوس در شرکتهای خصوصی وجود ندارد توان نوسازی در این بخش توسط ایرانخودرو دیزل را سالانه دوهزار دستگاه عنوان کرد و گفت: اتوبوس شهری در اقتصاد و ساختار حمل و نقل ایران به گونهای است که نوسازی آن نیازمند حمایت مستقیم دولت و اختصاص بودجه و تسهیلات مناسب است.یونسیان واردات اتوبوس کارکرده را اقدامی غیرتخصصی و عجولانه خواند و گفت: هر اتوبوس وارداتی دست دوم نیازمند شبکه خدماتی، ابزار مخصوص، آموزش نیروی انسانی و قطعات یدکی است که مستلزم سرمایهگذاری سنگین و قابل توجهی است.وی اضافه کرد: بازسازی اتوبوسهای فرسوده علاوه بر هزینه بسیار کمتر از واردات دست دوم، شبکه خدماتی مناسبی نیز در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهد.یونسیان خاطرنشان کرد: اتوبوسهای بازسازی شده تا 12 ماه از مزایای گارانتی نیز بهرهمند میشوند.