پافشاری بر واردات کالاهای ممنوعه
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه 90 درصد کالاهای وارداتی به کالاهای اساسی، مواد اولیه و نهادههای دامی اختصاص دارد، گفت: کالاهای ممنوعه گروه چهار که در گمرک رسوب کرده در حال شناسایی است و به هیچ عنوان با ترخیص آنها موافقت نخواهد شد. حجم کالاهای ممنوعه گروه چهار رقم پایینی است و تمهیداتی اندیشیده شده که تا جایی که امکان دارد، این کالاها از مبادی حرکت نکنند. واردات کالاهای گروه چهار ممنوع است و واردکنندگان این کالاها باید بدانند که ما با ترخیص آنها موافقت نمیکنیم و حتی در این مورد برخورد قانونی نیز خواهد شد. به گزارش تعادل، رضا رحمانی روز گذشته در حاشیه اولین میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو از اجرای بسته ساماندهی صنعت خودرو در کشور خبر داد و گفت: از وقتی من به وزارت صنعت آمدهام مجوز پیش فروش به خودروییها ندادهام. بسته ساماندهی صنعت خودرو به خودروسازان ابلاغ شده تا با اجرای آن ایراد صنعت خودرو برطرف شود. در این راستا 5 محور به صورت هفتگی مورد پایش وزارت صنعت قرار میگیرد که آمار تولید و گزارش تعهدات خودروسازان از جمله این محورها است. او توضیح داد: 80 درصد تولید روزانه خودروسازان باید بابت پاسخگویی به تعهدات قبلی اختصاص یابد و 20 درصد بقیه بابت فروش فوری تخصیص یابد. ارایه گزارش هفتگی در مورد خودروهای موجود در کف پارکینگ خودروسازان از دیگر محورهای مورد توجه وزارت صنعت است و طبق جدیدترین آمار طی هفته گذشته تعداد خودروهای کف پارکینگها 6.1 درصد کاهش داشته و در مورد ایران خودرو حدود یک درصد بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت واگذاری املاک و اموال خودروسازان را از دیگر محورهای مدنظر وزارت صنعت برای بهبود وضعیت صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: طی نامهای که به وزیر اقتصاد نوشتم، اعلام کردیم که سهام ایران خودرو در بانک پارسیان واگذار شود. اموال غیرتولیدی خودروسازان، شرکتهای زیر مجموعه آنها و همچنین خود شرکتهای خودروساز باید طی سال 98 و 99 واگذار شوند، و میزان داخلیسازی خودروها نیز به صورت هفتگی توسط وزارت صنعت پایش میشود. رابطه خودروسازان با قطعهسازان باید تقویت شود و خودروسازان نباید دنبال کار قطعهسازی باشند. او با بیان اینکه برای تقویت ساخت داخل با انجمنهای مختلف تولیدی، توافق کردهایم تا نیازهایشان را از طرق مختلف از جمله وب سایتهای خودشان اعلام کنند، گفت: واردات در صنعت خودرو خیلی زیاد است، حتی بیشتر از آنچه ما تصور میکنیم. یکی از آثار تحریم، ایجاد فرصت برای افزایش داخلیسازی است و ما نیز در آذر ماه این اخطار را به خودروسازان دادیم که باید قطعات وارداتی چین را داخلیسازی کنند که خودروسازان این قطعات را برای داخلیسازی معرفی کردند. رحمانی ادامه داد: برخی فکر میکنند ما نسبت به ایرادات خودروسازان بیتفاوتیم در حالی که این طور نیست، بلکه آذر، دی و بهمن سال گذشته دغدغه ما حیات و ممات صنعت خودرو بود و باید اشتغال موجود در این صنعت و حیات تولید را پیگیری میکردیم.خودروسازان بیش از یک میلیون تعهد بر تحویل خودرو داشتند که اکثر این افراد مردم عادی بودند و دلال نبودند. او اظهار کرد: بخشی از خودروها به واردات وابسته بودند که تحریمها مشکلآفرین شد و تولید برخی مانند سوزوکی، فعلا متوقف شد ولی ما سیاست اورژانسی در پیش گرفتیم و خودروهای پرتیراژ را تولید کردیم تا به تعهدات مردم پاسخ داده شود.