بیش از ۹۹ درصد تبلیغات پزشکی و دارویی غیرقانونیاند
معاون کل وزارت بهداشت گفت: تمام داروهایی که از طریق شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشوند، تقلبی است و از شبکههای غیررسمی و قاچاق وارد شدهاند.
ایرج حریرچی در مورد نحوه نظارت بر تبلیغات پزشکی در رسانهها و فضای مجازی با اشاره به اینکه قریب به اتفاق تبلیغات پزشکی و دارویی کذب یا غیرقانونی هستند، گفت: تبلیغ داروها و ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانههای عمومی که مخاطب آنهـا عمـوم مـردم هستند، طبق قانون ممنوع است.
او در ادامه افزود: بیش از ۹۹ درصد تبلیغات در حوزه پزشکی و دارویی فاقد مجوز هستند؛ در حالی که طبق آییننامه بند ب ماده سه سازمان نظام پزشکی همه این تبلیغات باید شماره اخذ مجوز داشته باشند. معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: منظور از تبلیغات پزشکی و دارویی هرگونه پیام یا اطلاعرسانی اسـت کـه منجر به ترغیب دریافت یا مصرف خدمات و محصولات میشود؛ چرا که مشتری کافی ندارد یا تبلیغات برخی پزشکان که اکثرا هم پزشکان مطرح و برجستهای نیستند به اشکال مکتوب، شنیداری، گزارش و... صرفا برای جلب مشتری صورت میگیرد. حریرچی با تاکید بر اینکه تمامی تبلیغات فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای کذب هستند، گفت: تخلفات مذکور در رسانههای رسمی هم به میزان قابل توجهی وجود دارند، ولی در فضای غیررسمی خصوصا شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی شدت بسیار زیادی دارند. او اظهار کرد: تمام داروهایی که از طریق شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشوند تقلبی است و از شبکههای غیررسمی و قاچاق وارد شده که اصلا معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری شدهاند و مصرف آنها ممنوع است.
به گفته حریرچی، اکثریت جامعه پزشکی بطور سالم خدمات خود را ارایه میدهند و در شرایط فعلی که کمبود متخصص داریم، وجود صف انتظار برای ویزیت متخصصین، انجام تبلیغات گرانقیمت توسط تعداد اندکی از پزشکان میتواند نشانه کمبود مشتری آنها و احتمالا کیفیت عملکرد ایشان باشد. معاون کل وزارت بهداشت در پایان گفت: سازمان نظام پزشکی که مسوولیت قانونی نظارت بر تبلیغات پزشکی را بر عهده دارد، اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادهاند. حلقه اول برخورد سازمان نظام پزشکی در مورد تبلیغات غیراخلاقی است.