راهابریشم جدید،منجی متحدان شرقی
چین قصد دارد از طریق احیای پروژه جاده ابریشم جدید، جایگاه خود را به عنوان یکی از محورهای اصلی قدرت در جهان ارتقا دهد. ایرنا، با بیان این مطلب به نقل از دکتر بهرام امیر احمدیان کارشناس ارشد مسائل بینالملل در گزارشی افزود: بیش از دو هزار سال پیش، مردم یوروآسیا چندین مسیر مبادلات تجارتی و فرهنگی را کشف کردند و گسترش دادند که تمدنهای اصلی آسیا و اروپا را به هم پیوند دادند و نسلهای بعدی آن را جاده ابریشم نامیدند. برای هزاران سال، روح جاده ابریشم صلح و همکاری، یادگیری متقابل و سود متقابل از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است، پیشرفت تمدن بشری را ارتقا داده و به پیشرفت و توسعه کشورهای در امتداد جاده ابریشم رونق بخشیده است. طرح احیای جاده ابریشم میتواند به ترویج و رونق اقتصادی کشورهایی در امتداد این مسیر و همکاری اقتصادی منطقهای، تقویت مبادلات، یادگیری متقابل بین تمدنهای مختلف و ترویج صلح و توسعه در جهان شود. این اقدام بزرگ به نفع مردم سراسر جهان است. امیر احمدیان در این ارتباط گفت: پروژه جاده ابریشم جدید چین بیش از ۶۵ کشور را به یکدیگر متصل میکند که درمجموع بیش از ۴۰ درصد اقتصاد جهان را شامل میشوند. این ابرپروژه با توسعه بنادر، جادهها، خطوط ریلی و دیگر زیرساختهای ارتباطی دسترسی چین را به آسیا، اروپا و افریقا تسهیل میکند. مجموع سرمایهگذاریهای مورد نیاز این پروژه حدود هزار میلیارد دلار ارزیابیشده است که مبلغ بسیار عظیمی است. او در خصوص اهمیت ورود ایران به پروژه یک کمربند، یک راه گفت: طرح جاده ابریشم جدید برای خود سند چشمانداز دارد و اگر ایران تصمیم بگیرد با این ابتکار کار کند و لو اینکه به آن نپیوندد، باز برای پیشرفتهای آینده ایران چارچوبهای منظم و خوبی ایجاد خواهد شد. چون زیر ساختهای قانونی، علمی، فنی و ... را میتواند فراهم کند. امیر احمدیان افزود: منطق این است که کشورهای پیشرفته و در حال توسعه برای رفع نیازهای همدیگر با هم همکاری کنند به همین دلیل رییس مجلس در دوم اسفند1397 در دیداری که با رییسجمهور چین در پکن داشت، اعلام کرد ایران خواهان پیوستن به پروژه جاده ابریشم است. وی افزود: اقدامات چین در این کمربند اقتصادی، بینالمللی کردن یوان، صندوق کمربند اقتصادی، امضای تفاهم نامه همکاری با برخی از کشور جهت توسعه این جاده ترانزیتی است. ترانزیت که میخواهد صورت گیرد سه لایه دارد یکی از آنها ساخت فیزیکی جاده است . لایه دوم فرآیندی قرارداد و مقررات است وقتی که کالا میرسد نظام بوروکراتیک برای ورود وخروج نیازمند قوانین است. لایه سوم فضای سیاسی است که بر دو لایه دیگر تاثیر میگذارد. او اظهار داشت: کشوری میتواند ادعای موفقیت کند که موقعیت جغرافیایی آن را به موقعیت ژئوپولتیک تبدیل کرده و بقیه کشورها از فضا و دریا آن استفاده کنند و طوری وابستگی به وجودآید که در صورت قطع کردن ارتباط با کشوری که وابستگی به آن دارند، از نظر اقتصادی دچار مشکل شوند. ژئوپولتیک عبارت است از تبیین سیاست خارجی بر اساس شکل زمین و همسایگانی که با آن در یک موقعیت قرار گرفتهاید. امیر احمدیان همچنین بیان داشت: ابتکار یک کمربند، یک جاده، پروژهای سیستماتیک است که باید از طریق مشورت برای ایجاد منافع و بهمنظور هماهنگی ایجاد شود و باید تلاش شود تا استراتژیهای توسعه کشورها در امتداد کمربند و جاده با یکدیگر هماهنگ شود. حکومت چین طرحهایی را ارایه کرده است و دیدگاهها و اقدامات خود را درخصوص ایجاد کمربند اقتصادی جاده زمینی ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم برای تقویت توانایی و همکاری دوجانبه سودمند به شکل جدید و جدیدی ارتقا خواهد بخشید. این استاد دانشگاه بیان داشت: روسیه جایگاهی ویژه در پیشبرد پروژه جاده ابریشم جدید چین دارد و بدون مشارکت این کشور تحقق این هدف چین میسر نیست؛ و از طرف دیگر این کشور میتواند مزایای زیادی از اجرایی شدن این پروژه کسب کند.
در دورهای که روسیه پس از اشغال نظامی شبهجزیره کریمه آن را به خاک خود الحاق کرد با تحریمهای شدید اتحادیه اروپا مواجه شده است. در این فضا ابتکار یک کمربند، یک راه میتواند به نوعی روسیه را از تنگنای ارتباطات با اروپا و ضرر و زیان ناشی از آن رهایی بخشد. روسیه طرح چین را ناجی خود میداند. وی گفت: جایگاه روسیه در پروژه بزرگ جاده ابریشم به گونهای است که بدون مشارکت روسیه، امکان پیشرفت آن فراهم نیست. روسیه امکانات زیادی دارد که میتواند در جهت حلوفصل مشکلات و پیشبرد این پروژه مفید واقع شود. او در ادامه افزود: کشور چین در سالهای اخیر توانسته است با طرح ایده احیای جاده ابریشم جدید علاوه بر جلب اعتماد بسیاری از کشورها در مشارکت و همکاری در این پروژه، خود را به عنوان کشوری پیشرو و تأثیرگذار در سطح جهانی مطرح کند. پروژه جاده ابریشم جدید چین بیش از ۶۵ کشور را به یکدیگر متصل میکند که در مجموع بیش از ۴۰ درصد اقتصاد جهان را شامل میشوند. این ابرپروژه با توسعه بنادر، جادهها، خطوط ریلی و دیگر زیرساختهای ارتباطی دسترسی چین را به آسیا، اروپا و افریقا تسهیل میکند. مجموع سرمایهگذاریهای مورد نیاز این پروژه حدود هزار میلیارد دلار ارزیابیشده است که مبلغی بسیار عظیم است. او گفت: به عقیده کارشناسان چینی، امریکا و روسیه به دنبال تضعیف نفوذ چین در منطقه هستند امریکا میخواهد از نفوذ چین در منطقه جلوگیری کند. با توجه به شرایط موجود، مقامات چینی درصدد ارایه راهکارهای خود برای همگرایی منطقهای برآمدند. مقامات چینی در نظر دارند کشورهای همجوار را که از نظر اقتصادی ضعیف هستند، برای پیوستن به طرح کمربند اقتصادی متقاعد کنند. این طرح میتواند قدرت منطقهای و بینالمللی چین را ارتقا دهد. ابتکار جاده ابریشم جدید فرصتهایی را بر روی چین باز خواهد کرد تا بتواند به اهداف طولانیمدت توسعه خود برای رفاه جمعیت عظیمش دست یابد.