درآمد خدمات ناوبری فقط در بخش هوانوردی هزینه میشود
عضو هیاتمدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: ایکائو تصریح میکند که درآمد حاصل از خدمات ناوبری هوایی به پروازهای عبوری باید از سوی کشورها صرف زیرساختهای هوانوردی و فرودگاهی شود و هیچ نگاه انتفاعی به آن نباشد. سعید اکبری در گفتوگو با فارس اظهار کرد: امنیت آسمان کشور جمهوری اسلامی ایران، حتی در زمان جنگ نیز برقرار بوده و همواره حفاظت و صیانت از آن وظیفه همه ارگانهای نظامی و انتظامی بوده و هست، اما آنچه موجب افزایش پروازهای عبوری از فضای کشور طی سالهای 93 تا 96 شد، بسته شدن فضای کشورهای رقیب نظیر عراق و اوکراین بود. به گزارش «تعادل»، اظهارات اکبری در شرایطی صورت گرفته است که پیش از این، پدافند هوایی کشور پیشنهاد کرده بود که بخشی از درآمدهای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از محل اخذ عوارض از هواپیماهای عبوری از آسمان کشور به پدافند هوایی تخصیص یابد. عضو هیاتمدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در تشریح اقدامات صورت گرفته پس از وقوع این دو رخداد بزرگ در صنعت هوانوردی دنیا افزود: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در تعامل با شورای عالی امنیت ملی و سازمان هواپیمایی کشوری، تلاش کرد با ایجاد 35 هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید در حوزه مسیرهای هوایی بینالمللی بهصورت موازی، یکطرفه و با قابلیت ناوبری ماهوارهای نوع یک و با بهبود کیفیت سامانههای ارتباطی و راداری، افزایش سکتورهای مرکز کنترل فضای کشور از 7 به 14 سکتور و تأمین نیروی انسانی متخصص برای آنها و از همه مهمتر مدیریت و ارایه سرویسهای مطلوب راداری کنترل ترافیک هوایی در حوزه عملیات هوانوردی، شرایط مناسبی را برای حفظ جریان ترافیک هوایی مهاجرت کرده به آسمان کشور، ایجاد کند. اکبری اظهار کرد: با باز شدن فضای کشور عراق و به دلیل اقتصادی بودن مسیرهای عبوری از فضای آن کشور و باوجود برقراری امنیت کامل آسمان کشورمان، بخش عمدهای از پروازهای عبوری به علت کثرت مناطق پر خطر پروازی و محدودیتهای اعمالی پدافند، به فضای رقیب مهاجرت کرده است. راهبر امور عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: امیدواریم با تمهیداتی از جمله اصلاح تعرفههای ناوبری عبوری و تکمیل اصلاح ساختار مسیرهای هوایی، بتوانیم مجدداً شاهد افزایش درخواست شرکتهای هواپیمایی خارجی برای عبور از آسمان ایران اسلامی باشیم. وی امنیت و ایمنی را از الزامات هوانوردی عنوان کرد و گفت: ایمنی و سلامت پروازها در فضای کشور طبق قانون و مقررات از وظایف خاص و انحصاری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است اما برقراری امنیت جزو وظایف عمومی و متکی بر بودجه عمومی دولتهاست، چه پروازی وجود داشته باشد و چه نباشد، امنیت فضای سرزمینی هر کشوری ضرورت دارد تامین شود، در دنیا تامین اعتبارات مورد نیاز در راستای حفظ این امنیت که از بزرگترین نعمتهاست، از محل بودجه عمومی دولتها تامین میشود. راهبر امور عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: ارایه خدمات ایمن به پروازها اصلیترین وظیفه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است، این شرکت یک شرکت «درآمد-هزینهای» است و از بودجه عمومی دولت استفاده نمیکند. اکبری ادامه داد: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به همه ارگانهای نظامی و انتظامی کشور نیز در دو حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی خدمات عملیاتی ارایه میکند که ارزش خدمات ارایه شده به بخشهای نظامی از سوی این شرکت بالغ بر 300 میلیارد تومان در سال است و با وجود الزامات قانون رفع خدمات تکلیفی، همچنان این خدمات به صورت رایگان به ارگانهای نظامی ارایه میشود، در حالی که همه زیرساختهای فنی و عملیاتی و نگهداری باندهای پروازی فرودگاههای مشترک را شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تأمین میکند. راهبر امور عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در خصوص دلایل گرانی هزینه عبور از فضای کشورمان برای شرکتهای هواپیمایی خارجی اظهار کرد: یکی از دلایل این موضوع، وجود مناطق ممنوعه چهارگانه نظامی گسترده در آسمان کشور است که موجب شده طول مسیرهای پروازی افزایش یابد و چنانچه با همکاری بخشهای نظامی و غیر نظامی مرتبط از جمله سازمان هواپیمایی کشوری بتوانیم تعداد این مناطق را که بعضا حتی کاربری زمان جنگ خود را نیز از دست دادهاند کاهش دهیم، بهطور حتم هزینه عبور از آسمان کشور، کاهش و تقاضا برای عبور از فضای کشور افزایش خواهد یافت. عضو هیاتمدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: از سوی دیگر اکنون فرمول محاسبه میزان عوارض عبور نیز در حال بررسی و بازنگری است که با اجرای توامان این دو اقدام، مهاجرت دوباره پروازها از آسمان کشورهای رقیب به آسمان کشور را شاهد باشیم. اکبری با بیان اینکه بد نیست اشارهای هم به قوانین ایکائو (سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری) داشته باشیم، افزود: ایکائو به عنوان متولی صنعت هوانوردی دنیا در داکیومنت 9082 خود صریحاً اعلام کرده است که کشورهای عضو این سازمان نباید بابت هزینههای برقراری امنیت عمومی (هزینههای دفاعی) و امنیت ملی خود هیچ عوارضی را به صنعت هواپیمایی کشوری تحمیل کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز از اولین اعضای این نهاد بینالمللی است که اجرای قوانین و مقررات آن مصوب مجلس شورای اسلامی شده است. راهبر امور عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: همچنین ایکائو تصریح میکند درآمدهای حاصل از محل ارایه خدمات ناوبری هوایی به پروازهای عبوری باید از سوی کشورها صرف زیرساختهای هوانوردی و فرودگاهی شود و هیچ نگاه انتفاعی به آن نباشد.