اعتراض 4 درصدی خانوارها به حذف یارانه
گروه اقتصاد کلان|
سخنگوی ستاد تبصره ۱۴بودجه گفت: فقط حدود ۴ درصد از کل خانوارهایی که یارانه آنها در شهریورماه حذف شده است، پس از مراجعه به سامانه و دریافت وضعیت گزارش تراکنشها و حساب بانکی، اعتراض شان نسبت به قطع یارانه برقرار ماند و بقیه، از ثبت اعتراض انصراف دادند.
به گزارش «تعادل»، بحث حذف یارانه ثروتمندان از ابتدای دولت یازدهم مطرح بوده است و تا پایان دولت اول روحانی این عزم به صورت راسخ وجود نداشت چرا که حذف یارانهای که مردم به دریافت آن عادت کرده بودند و به نوعی حتی حق خود میدانستند پیامدهایی را به همراه داشت، درست است که دولت کم و بیش به قطع یارانه دهکهای بالا درآمدی اقدام کرده بود و بسیاری هم به صورت داوطلبانه به نفع پایین درآمدها از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند اما این اقدام تا زمانی به الزام مبدل نشده بود که دولت درگیر کسری منابع برای تامین بودجه نبود. اما حالا با شرایط بدی که دولت در زمینه کسری بودجه دارد مجبور به صرفه جویی در هزینههای جاری خود است. یکی از راههایی که به کاهش هزینههای دولت کمک میکرد شناسایی و حذف یارانه افراد غیر نیازمند بود که تاکنون به علل مختلف به تعویق افتاده بود. شاید به این دلیل که دولت نگران واکنش مردم نسبت به این اقدام بود، اما اکنون با گذشت کمتر از دو هفته به آغاز قطع یارانه ثروتمندان، گفته میشود از 200 هزار خانواری که یارانه آنها قطع شده، تنها 4 درصد از آنان به قطع یارانه خود اعتراض داشتهاند. سخنگوی ستاد تبصره 14 بودجه اخیرا در گفتوگویی اعلام کرده است که از 32 هزار مراجعهکننده به دفاتر پیشخوان دولت که به عبارتی معادل 17 درصد از کل حذفشدگان میباشند، 26 هزار نفر از ثبت اعتراض خود منصرف شدهاند. حسین میرزایی سخنگوی ستاد تبصره 14 اعلام کرد که از بین کمتر از ۲۰۰ هزار خانواری که یارانه نقدی آنها به تازگی قطع شده است، تا انتهای روز دوشنبه (هشتم مهرماه) ۳۲ هزار سرپرست خانوار معادل ۱۷ درصد از کل حذفشدگان، به دفاتر پیشخوان دولت برای تکمیل و ارایه رضایتنامه مجوز دسترسی به حسابهای بانکی خود مراجعه کردند. وی افزود: تمامی ۳۲ هزار مراجعهکننده به دفاتر پیشخوان پس از تکمیل فرم رضایتنامه دسترسی به حسابهای بانکی، برای ورود به سامانه «یارانه ۱۰» کد رهگیری دریافت کردند که از این میزان فقط ۷۲۰۰ نفر وارد سامانه یارانه شدند و پس از مشاهده گزارش از وضعیت تراکنش بانکی اعضای خانوارشان، اعتراض خود را ثبت کردند. سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ بودجه ۹۸ ادامه داد: این آمار نشان میدهد از ۳۲ هزار سرپرست خانواری که به دفاتر پیشخوان مراجعه کردند ۲۶ هزار معترض به قطع یارانه نقدی معادل بیش از ٨٠ درصد که خود را محق دریافت یارانه میدانستند، پس از مراجعه به دفتر پیشخوان و دریافت کد رهگیری، به سامانه «یارانه ۱۰» مراجعه کردند اما پس از مشاهده گزارش وضعیت تراکنشهای بانکی خود، از ثبت اعتراض در سامانه منصرف شدهاند. میرزایی گفت: بنابراین فقط حدود ۴ درصد از کل خانوارهایی که یارانه آنها در شهریورماه حذف شده است، پس از مراجعه به سامانه و دریافت وضعیت گزارش تراکنشها و حساب بانکی، اعتراض شان نسبت به قطع یارانه برقرار ماند و بقیه، از ثبت اعتراض انصراف دادند. سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ کل کشور افزود: این حجم اندک از میزان اعتراض به قطع یارانه نقدی، نشاندهنده دقت بالای فرایند شناسایی خانوارهای مشمول در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان است. ضمن اینکه تعداد بالای افرادی که در مرحله اول به قطع یارانه اعتراض داشتند، پس از مراجعه به سامانه و دریافت گزارش تراکنشهای بانکی از ثبت اعتراض خود منصرف شدند، نشان از افزایش پذیرش روند رو به رشد متقاعد شدن افراد و پذیرش برآورد صورت گرفته از توان مالی خانوارشان است.