معافیتهای پنهان دهها برابر معافیتهای آشکار است
در حالی که رییس سازمان امور مالیاتی میگوید دولت پیگیر افزودن پایههای مالیاتی جدید برای افزایش نسبت مالیاتی (مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی) است، محمدرضا پورابراهیمی معتقد است دولت در افزودن پایههای جدید اهمال میکند. به گفته عضو کمیسیون اقتصادی برخی موارد برای خودمان هم جای سوال است با توجه به شرایط جامعه به نظر میرسد در برخی مواقع یک لابیگریهایی در لایههای دولت وجود دارد که ابتدا بر تصمیم دولت اثر میگذارد زیرا اگر دولت اراده پیشنهاد و اجرا نداشته باشد قانون مجلس تاریخ اجرایی نخواهد داشت. به گزارش «تعادل»، امیدعلی پارسا، رییس سازمان امور مالیاتی و محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در صدا و سیما با یکدیگر، مناظرهای برگزار کردند. دراین مناظره امید علی پارسا با بیان اینکه محدود کردن معافیت مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی و فساد سیستم اداری بر درآمد دولت موثر است، اظهار کرد: همه مردم باید متناسب با ثروت، درآمد و مصرفشان مالیات پرداخت کنند در غیر این صورت جامعه به سمت عدالت نخواهد رفت. در حال حاضر چیزی حدود ۸ درصد از مجموع درآمدهای مردم در اختیار دولت قرار میگیرد. در کشورهای در حال توسعه این رقم ۱۵ درصد و در کشورهای پیشرفته بالای ۳۰ درصد را به خود اختصاص میدهد.
رییس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: میتوان با به کارگیری زیر ساختهای مدیریتی و اقتصادی مناسب سهم دولت از مالیات را دو برابر کرد یکی از این زیرساختها محدود کردن معافیت مالیاتی است و همینطور فرار مالیاتی و فساد سیستم اداری که باید به حداقل برسد. زیرساخت مالیاتی در کشور باید به گونهای مستقر شود که این 3 پدیده به حداقل برسد اما متاسفانه فرار مالیاتی بسیاری در کشور وجود دارد و فساد اداری هم قابل کتمان نیست.
وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما معلمی که در دورترین نقطه کشور تدریس میکند اول مالیات پرداخت میکند و بعد حقوق میگیرد اما کسانی که درآمد میلیاردی دارند آنگونه که باید مالیات نمیدهند. ما باید به اندازه نیازهای توسعهای کشور درآمد مالیاتی داشته باشیم. چیزی حدود بیش از ۸۵ درصد درآمد کشور باید از محلهایی که در آن عدالت مالیاتی برقرار است تامین شود.
پارسا همچنین در سخنانش از در دست بررسی و تکمیل بودن لایحه مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با رد مقوله وجود مافیا در پس پرده قانونگریزیهای مالیاتی، افزود: سازمان امور مالیاتی با هیچ کس شوخی ندارد و نسبت به دریافت مالیات هر گونه اقدام قانونی لازم را اعمال خواهد کرد و امروز هر 3 قوه آمادگی لازم برای دستیابی به هر چه بهتر پیاده شدن قوانین مالیاتی و رسیدگی به وضع فراریان مالیاتی را دارند. امروز اولویت سازمان امور مالیاتی ایجاد و راهاندازی پایانههای فروش است این یعنی به حداقل رساندن فساد و فرار مالیاتی. محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم گفت: برای تحقق هدف نشانهگذاری شده دریافت 10 درصد از تولید ناخالص داخلی به عنوان مالیات از مردم، نیازمند آن هستیم که شفافیت اطلاعاتی در کشور فراهم شود. سازمان امور مالیاتی باید بتواند آن دسته از افرادی که بدون کد اقتصادی، فعالیت اقتصادی دارند را شناسایی کند و این مهم نیازمند پایگاه اطلاعاتی جامعی است.
پورابراهیمی ادامه داد: طرح جامع نظام مالیاتی اشاره به وظیفه سازمان امور مالیاتی در ایجاد این پایگاه شفاف اطلاعاتی را دارد، البته این امر نیازمند همکاری سایر دستگاههای کشور است. برخی از دستگاهها از ارایه لینکهای اطلاعاتی موثر و شفاف بر سازمان امور مالیاتی امتناع میورزند. پورابراهیمی گفت: لایحه پایانه فروشگاهی که طی دو سال اخیر در دست بررسی بود کامل و جامع شده و در صحن علنی مجلس تصویب شده است. یکی از شاه بیتهای مهم این لایحه به ایجاد سامانه مالیاتی مودیان مالیاتی اشاره دارد، این سامانه در تعیین میزان مالیات هر فرد در هر رده و جایگاهی از جامعه موثر و تعیینکننده خواهد بود.
پورابراهیمی افزود: راهاندازی این سامانه یک تحول و انقلاب در امر شناسایی مالیات واحدهای صنفی محسوب میشود. باید در سیاستگذاری مالیاتی، مالیات بر بنگاههای اقتصادی و حقوقبگیران را کاهش دهیم. هدف ما از مالیات چیزی به مراتب فراتر از این محسوب میشود اما متاسفانه در کشور، بهجای اینکه از تولیدکنندگان بنگاههای اقتصادی حمایت کرده و طرحهای تشویقی متنوعی در شرایط تحریمی برایشان فراهم کنیم نرخ مالیات این افراد و بنگاهها را افزایش دادهایم و این اقدام سبب شده تا ترکیب نظام اخذ مالیات از شرکتها و بنگاههای اقتصادی در کشور برعکس شده و بههم بخورد. لازم به ذکر است این اقدام دقیقاً عکس سایر کشورهای دنیاست.
پور ابراهیمی تصریح کرد: در همه دنیا ثروتمندان اساس تشکیل مالیات هستند در حالی که در کشور ما چنین وضعیتی وجود ندارد. تاکنون مجلس چندین بار پیگیری تصویب مالیات بر عایدی سرمایه را پیش گرفته است و دولت هم دستور لغو داده تا چنین روندی در کشور ما پیادهسازی نشود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در کشور ما معافیتهای مالیاتی پنهانی وجود دارد که اساساً دهها برابر معافیتهای آشکار مالیاتی است و حوزه نظام اقتصادی را بهشدت تحت تاثیر قرار داده و میدهند. این معافیتهای پنهان عبارتند از: معافیت بر مجموع درآمد، معافیت بر عایدی درآمد و واحدهای مسکونی خالی از سکنه که به بهانه نبود اطلاعات جامع هنوز مسکوت مانده است.
پورابراهیمی افزود: در برخی موارد برای خودمان هم جای سوال است با توجه به شرایط جامعه به نظر میرسد در برخی مواقع یک لابیگریهایی در لایههای دولت وجود دارد که ابتدا بر تصمیم دولت اثر میگذارد زیرا اگر دولت اراده پیشنهاد و اجرا نداشته باشد قانون مجلس تاریخ اجرایی نخواهد داشت.