شرارههای تحریمهای ترامپ، دامنگیر نفت امریکا
ایسنا| در نتیجه تحریمهای اخیر دولت امریکا علیه شرکتهای کشتیرانی و رشد سرسام آور هزینههای حمل محمولههای نفتی که قیمتهای نفت را بالاتر برده است، پالایشگاههای آسیایی یک بار دیگر برای تحریمهای امریکا تاوان میدهند. خبر بد برای این پالایشگاهها این است که افزایش اخیر قیمت نفتی که تحویل میگیرند ممکن است پایدارتر از افزایشهای قبلی قیمت که ناشی از عوامل موقتی مانند حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و حملات به نفتکشها در خاورمیانه بودند، باشد. نرخهای حمل محمولههای نفتی از زمانی که دولت ترامپ شرکتهای نفتکش چینی را با متهم کردن به نقض تحریمها علیه ایران هدف تحریم قرار داد، سر به فلک کشیده است. برخی از مسیرها شاهد افزایش بیسابقه نرخ حمل محموله بودهاند که چندین دلار به قیمت نفت خامی که مشتریان آسیایی تحویل میگیرند، افزوده است. با توجه به اینکه پالایشگاههای آسیایی بهشدت به تامین نفت از خاورمیانه، آفریقا و امریکا وابسته هستند، افزایش هزینههای حمل بار بهشدت به آنها لطمه خواهد زد. به عنوان مثال شرکت «اس کی انرژی» کره جنوبی ابرنفتکش ماکسیم را برای واردات نفت امریکا به کره جنوبی در نوامبر به میزان ۱۰ میلیون دلار کرایه کرد که بالاترین قیمت ثبت شده تاکنون برای حمل نفت از گلف کاست امریکا به آسیا است. این نرخ حدود ۶۱ درصد بالاتر از نرخ ۶.۲ میلیون دلار برای کرایه مشابه در ابتدای سپتامبر است. نرخهای حمل نفت از خاورمیانه و آفریقا به آسیا نیز تحت تاثیر قرار گرفته اما نه به میزان مشابه امریکا و کارگزاران از رشد حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخها در هفتههای اخیر خبر دادهاند. طبق گزارش پایگاه خبری اساند پی گلوبال پلاتس، هزینه کرایه یک نفتکش VLCC از خلیج فارس به چین تا اواخر هفته گذشته به ۲۷ دلار و ۲۹ سنت در هر تن افزایش یافت که بالاترین نرخ در ۱۱ سال گذشته و معادل حدود سه دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه بود. شاید مضحک باشد که تحریمهای دولت ترامپ علیه شرکتهای کشتیرانی چینی، به صادرکنندگان نفت امریکا به آسیا بیش از رقیبانشان صدمه خواهد زد. در حال حاضر به نظر میرسد که محمولههای نفت امریکایی به آسیا که ماه جاری به رکورد بالایی رسیده بودند ضعیف شدهاند. طبق آمار رهگیری کشتی و بندر که توسط رفینیتیو گردآوری شده است، انتظار میرود ماه میلادی جاری مجموعا ۴۹.۳ میلیون بشکه نفت امریکا به آسیا برسد که بالاتر از ۲۸ میلیون بشکه در سپتامبر و ۴۱.۳ میلیون بشکه در اوت خواهد بود. با این حال پیش بینی میشود میزان نفتی که در نوامبر تحویل داده میشود ۳۱.۹ میلیون بشکه باشد. افزایش نرخ حمل محموله ایجاب میکند صادرکنندگان امریکایی برای حفظ توان رقابتی در آسیا تخفیف بالاتری برای فروش نفت عرضه کنند. بر اساس گزارش رویترز، این خطر وجود دارد که نرخ حمل محمولههای نفتی برای مدت طولانی بالا بماند زیرا درباره احتمال رها شدن چهار شرکت کشتیرانی چینی از تحریمهای امریکا تردید وجود دارد.