تسریع در روند برخورد با سیمکارتهای مزاحم
تعداد خطوط شخصی قطع شده به دلیل مزاحمتهای پیامکی به ۱۴۷ هزار سیمکارت رسیده است. این آمار از تسریع روند قطع خطوط و مسدودسازی ۱۳ هزار سیمکارت طی ۳ ماه حکایت دارد. به گزارش مهر، در پی اجرای سیاست قطع خطوط موبایلی که اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی میکنند، از سال گذشته تاکنون شماره سیمکارتهای شخصی مسدود شده به دلیل مزاحمت در ارسال پیامکهای تبلیغاتی، به ۱۴۷ هزار خط رسیده است. این آمار که در پرتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده است از تسریع روند برخورد با مزاحمتهای پیامکی حکایت دارد؛ به نحوی که تا پایان تیرماه امسال ۱۳۱ هزار سیمکارت، پایان مردادماه ۱۳۴ هزار سیمکارت و پایان شهریور ۱۳۸ هزار سیمکارت به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی برای مشترکان، قطع شده بود. هماکنون نیز سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و ارتباطات رادیویی آمار قطع خطوط موبایلی که پیامکهای تبلیغاتی ارسال میکردند را ۱۴۷ هزار و ۱۶۰ سیمکارت تا ششم آبان ماه اعلام کرده است.
این آمار نشان میدهد که نسبت به ماههای گذشته که در هر ماه با حدود 3000 سیمکارت به دلیل مزاحمت برخورد میشد، بیش از 9000 سیمکارت در فاصله شهریورماه تاکنون و ۱۳ هزار سیمکارت در فاصله مردادماه تاکنون قطع مزاحمت شده است. مطابق با آمار رگولاتوری، بیشترین اعتراضات از پیامکهای تبلیغاتی مربوط به پیامکهایی است که از سمت سیمکارتهای شخصی و به صورت انبوه ارسال میشود. از آنجایی که از این سیمکارتها تنها برای ارسال پیامک انبوه استفاده شده و سرویس دیگری از آن فعال نیست، بر مبنای حجم زیادی از پیامک که از طریق این سیمکارتها ارسال میشود این تخلف قابل شناسایی است. این درحالی است که با وجود تسریع در روند برخورد با این خطوط، اما مشترکان موبایل همچنان از دریافت پیامک تبلیغاتی گلایه دارند. البته همچنان ارسال پیامک از سرشمارههای پیامکی نیز با گلایه و اعتراض کاربران روبرو است.با وجودی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از طریق فرآیند هوش مصنوعی (سامانه خودکار تشخیص پیامکهای مزاحم) و نیز تحلیل رفتار مشترکان و دریافت شکایات از کاربران، نسبت به نظارت بر قطع پیامکهای تبلیغاتی ناخواسته و سیمکارتهای ارسالکننده پیامک مزاحم، اقدام میکند اما همچنان کاربران تلفن همراه با معضل دریافت پیامکهای تبلیغاتی مواجه هستند و با وجودی که بسیاری از کاربران سرشمارههای شخصی ارسالکننده پیامک را به رگولاتوری گزارش میکنند، اما همچنان این پیامکها برای بسیاری از کاربران ارسال میشود.
بر مبنای آخرین آمار نظرسنجی از میزان رضایت کاربران از کاهش پیامکهای تبلیغاتی، ۵۵.۶ درصد شرکتکنندگان اذعان کردند که دریافت این پیامکها کاهش یافته اما ۴۴.۴ درصد از مشترکان از تعداد بالای دریافت این پیامکها ناراضی هستند. مشترکان موبایل میتوانند با شمارهگیری کد دستوری ستاره 800 مربع (#۸۰۰*) نسبت به درخواست قطع سرویس پیامکهای انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام کنند.