کوتاه ازدنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۱۰:۲۴
کد خبر: ۱۵۹۶۹۴

اعتبار ۲۵۰ میلیون  یورویی طرح‌های اولویت‌دار آب و برق

ایرنا| معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو گفت: ۲۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به طرح‌های اولویت‌دار آب و برق اختصاص می‌یابد. محسن بختیار، افزود: ۱۵۰ میلیون یورو از این رقم برای تسریع در تکمیل طرح‌های آبرسانی به روستاها، ۵۰ میلیون یورو برای پایداری و ارتقای کیفی آب شرب شهرهای دارای تنش آبی و حدود ۵۰ میلیون یورو برای مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و تاثیر آن بر شبکه برق اختصاص یافته است. این مقام مسوول ادامه داد: لایحه بودجه سال آینده برای وزارت نیرو و واحدهای زیرمجموعه حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان اعتبار شامل منابع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، هزینه‌ای، ردیف‌های متفرقه و منابع آب و برق پیش‌بینی کرده است. بختیار گفت: اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت نیرو و دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه در لایحه بودجه سال آینده به حدود ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است، سهم طرح‌های فصل منابع آب از این رقم ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، فصل انرژی ۵۰۰ میلیارد تومان و فصل آب و فاضلاب دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

اوپک گوش به فرمان جنگ تجاری

ایلنا| معاون اسبق امور اوپک وزارت نفت گفت: روسیه اکنون به عنوان بازیگر اصلی وارد عرصه شده و اعضای اصلی مثل ایران و عراق به حاشیه رفته‌اند و سعودی‌ها مجبور شده‌اند این‌بار را به تنهایی به دوش بکشند و بقیه کشورها هم نمی‌توانند کاری کنند چون نه تولید و نه قدرت مانور دارند. رضا مدیر با اشاره به تحولات احتمالی بازار نفت در پی تصمیمات اوپک 177 اظهار داشت: بیش از تاثیر تصمیم اوپک، آتش‌بس جنگ تجاری امریکا و چین بر بازار تاثیرگذار است و پتانسیل تقاضا را بالا برده است. وی افزود: تصمیمی نیم بند اوپک و کاهش نه چندان تولید از سوی سعودی‌ها اوضاع اوپک را تغییر چندانی نداد چراکه با توجه به نزدیک شدن به انتخابات امریکا، عربستان علاقه زیادی به درافتادن با این کشور نداشت. بنابراین تغییر عمده‌ای دیده نمی‌شود و بعید است قیمت به 70 دلار برسد. معاون اسبق امور اوپک وزارت نفت با بیان اینکه اوضاع ایران هم با توجه به تحریم فروش نفت فعلا تغییر چندانی نخواهد داشت، گفت: بازار نفت دو دوتا چهارتای مشخصی دارد، برای ایران بیشتر از آنکه خود بازار نفت مهم باشد گشایش‌های بانکی، تحریم و مسائل داخلی کشور اهمیت دارد. وی در ادامه با اشاره به تحولات داخل اوپک بیان کرد: روسیه اکنون به عنوان بازیگر اصلی وارد عرصه شده و اعضای اصلی مثل ایران و عراق به حاشیه رفته‌اند و سعودی‌ها مجبور شده‌اند این‌بار را به تنهایی به دوش بکشند و بقیه کشورها هم که نمی‌توانند کاری کنند چون نه تولید و نه قدرت مانور دارند. در واقع می‌توان گفت اوپک تا حدی ضعیف شده و نقش تعیین‌کنندگی آن کمرنگ شده است.

روسیه تامین‌کننده معتبر گاز در بازار اروپا

ایرنا| مارکوس سفکوویچ معاون رییس کمیسیون اروپا، گفت روسیه همچنان تامین‌کننده معتبر و قابل اعتماد گاز برای بازارهای اروپا است و کمیسیون اروپا از توافق متوازن برای تضمین ترانزیت بدون وقفه گاز به اروپا از طریق اوکراین، استقبال می‌کند. کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «توافق امضا شده ترانزیت گاز بین روسیه، اوکراین واتحادیه اروپا به این معنا است که مسکو همچنان تامین‌کننده معتبر بازارهای اروپا است. سفکوویچ گفت: ما اکنون یک چارچوب سیاسی با ترتیبات کلیدی در اختیار داریم که برای تسهیل قرارداد بلندمدت انتقال گاز بین شرکت‌های لازم است. با این چارچوب روسیه همچنان تامین‌کننده معتبر بازارهای اروپا باقی خواهد ماند و اوکراین نقش خود را به عنوان کشور راهبردی در ترانزیت گاز حفظ خواهد کرد. این مقام اروپایی خاطرنشان کرد که از این توافقِ کاملا متوازن که برای تضمین ترانزیت بدون وقفه گاز به اروپا از طریق اوکراین ضروری است، استقبال می‌کنم. سخنگوی شرکت نفت و گاز روسیه (گازپروم) قبلا به خبرنگاران گفته بود که روسیه واوکراین پروتکل توافقاتی برای ادامه ترانزیت گاز از طریق اوکراین را امضا و اختلافات خود را حل و فصل کرده‌اند. دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رییس‌جمهور اوکراین اعلام کرده که جزییات توافق به دست آمده با روسیه ۳۰آذر (۲۱ دسامبر) منتشر می‌شود.

شیل امریکا جای عرضه اوپک را در ۲۰۲۰ می‌گیرد

تسنیم| اگر رشد تولید شیل امریکا در سال ۲۰۲۰ نزدیک به پیش‌بینی ۹۰۰ هزار بشکه در روز آژانس بین‌المللی انرژی باشد، یکپارچگی ائتلاف اوپک پلای با چالش مواجه خواهد شد.  نفت شیل امریکا در سال آینده میلادی هم سردمدار رشد تولید نفت در بین تولید‌کنندگان غیر اوپک خواهد بود و به سادگی افزایش تقاضای پیش بینی شده را پوشش خواهد داد. به این ترتیب قیمت نفت خام به سختی از محدوده 60 تا 65 دلار در هر بشکه‌ای که ماه‌هاست در آن متوقف مانده، بالاتر خواهد آمد و این خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان نفت است.  در حالی که تهدیدهایی برای ثبات قیمت نفت وجود دارد، بیشتر آنها قیمت نفت را پایین می‌برد و در آخر به نفع مصرف‌کنندگان و به ضرر شرکت‌های انرژی امریکا است.   روسیه و تولیدکنندگان نفت اوپک همچنان سعی می‌کنند با کاهش تولید از قیمت بالای نفت حمایت کنند.

 

ارسال نظر