توزیع تایرهای سواری در سامانه تجارت داخلی ثبت میشود
مدیرکل دفتر برنامهریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور کاهش حاشیه قیمتی، بهبود نظارتها و تنظیم بازار، توزیع تایرهای سواری سبک در سامانه تجارت داخلی ثبت میشود.
محمدرضا کلامی در گفتوگو با «ایرنا» افزود: سالیانه ۲۴ میلیون حلقه تایر سواری سبک در کشور مورد نیاز است، این در حالی است که پارسال، تولیدکنندگان داخلی ۱۷ میلیون حلقه تولید کردند و امسال نیز در تلاش هستند تا آمار خود را به ۱۹ میلیون حلقه برسانند. وی یادآور شد: تا سال گذشته و پیش از گران شدن ارز با یک بازار رقابتی در تایر سواری سبک مواجه بودیم، بهطوریکه داخلیها سالیانه حدود ۱۷ میلیون حلقه تایر تولید میکردند و بیش از 7 میلیون حلقه تایر وارد میشد و رقابت تولیدکنندگان و واردکنندگان، قیمتهای مناسبی برای مصرفکنندگان به همراه داشت.
کلامی بیان داشت: امروز که نرخ ارز افزایش یافته و ارز واردکنندگان نیز نیمایی شده، از واردات لاستیک سبک سواری استقبال نمیشود، بهطوری که سال گذشته کمتر از 3 میلیون حلقه وارد شد و امسال نیز حدود یک میلیون حلقه وارد میشود که به معنای ایجاد حاشیه قیمت برای این دسته از تایرهاست.
وی گفت: در این راستا ستاد تنظیم بازار چند تکلیف برای تولیدکنندگان مشخص کرده که از آن جمله، تلاش برای افزایش ظرفیتهای تولید و بهبود کیفیت برای تامین نیاز داخل بهویژه در سایزهای پرمصرف مثل پراید، پژو و نیسان است.
کلامی ادامه داد: همچنین مقرر شده تا تایرهای سواری از طریق ثبت در سامانه تجارت داخلی، توزیع شوند و فروشندگان هرقدر تایر که میفروشند در سامانه یاد شده ثبت کنند.
وی افزود: به این ترتیب، امکان نظارت بهتری بر همه نمایندگیهای توزیع مستقر در ۳۱ استان کشور و کاهش حاشیه قیمتی بازار و کارخانه به وجود خواهد آمد.
کلامی در پاسخ به اعتراض تولیدکنندگان تایر به افزایش نیافتن قیمت تایرهای وانتی که کاهش تولید این سایز را به دنبال داشت، گفت: در این زمینه دو شرط افزایش ظرفیتهای تولیدی و کاهش حاشیه قیمتی بدون ایجاد کمبود در سایر سایزها برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است.
به گفته وی، فقط در این صورت با افزایش قیمت تایرهای وانتی موافقت میشود تا تولید این سایز برایشان اقتصادی شود. در ماههای گذشته، قیمتی که سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده و تولیدکننده بابت تایرهای وانتی اعلام کرده بود، مورد تایید و رضایت کارخانجات تولیدی قرار نگرفت.
بر این اساس کارخانجات، ظرفیت تولید تایرهای وانتیشان را کاهش داده و به سمت سایر تایرها که سود معقولی داشتند، سوق دادند. نتیجه این تصمیم تایرسازان، کمبود تایر وانتی در تابستان بود که این فصل سال، زمان و نیاز به جابهجایی میوه و تربار، اوج مصرف این دسته از لاستیکهاست.
این در حالی است که کارخانجات تولیدی با رصد مستمر بازار و علائمی که از خریداران دریافت میکنند، به تنظیم تولید و عرضه تایرها میپردازند و بهطور نمونه تولید تایر پراید در ماههای گذشته با افزایش ۲۲ درصدی و تایر سمند با کاهش سه تا پنج
درصدی همراه شد.