۲۱۸ هزار سیمکارت به دلیل مزاحمت پیامکی قطع شد
تعداد سیمکارتهای شخصی مسدودشده از سوی رگولاتوری، به دلیل ارسال پیامکهای مزاحم تبلیغاتی، به بیش از ۲۱۸ هزار خط رسید. به گزارش مهر، در پی تداوم روند برخورد با سیمکارتهای شخصی ارسالکننده پیامکهای مزاحم تبلیغاتی، حدود ۲۰هزار سیمکارت طی دو ماه گذشته مسدود شده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آذرماه امسال از تشدید برخورد با افرادی که با شمارههای شخصی وسرشمارهها اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی مزاحم میکنند، خبر داد. براین اساس مقرر شد اگر مشترکی از سیمکارت خود برای پیامکهای مزاحم استفاده کند، امکان ارسال پیامک برای تمام سیمکارتهای متعلق به وی غیرفعال شود.
کاربران بسیاری از دریافت پیامکهای تبلیغاتی که با شمارههای شخصی برای آنها ارسال میشوند ابراز نارضایتی میکنند و رگولاتوری از طریق سامانه دستوری «ستاره۸۰۰مربع» از کاربران خواسته که شمارههایی را که از این طریق اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی میکنند، به این سامانه اعلام کنند تا با آنها برخورد شود. اجرای سیاست قطع خطوط موبایلی که اقدامبه ارسال پیامکهای تبلیغاتی میکنند و تسریع در روند برخورد با مزاحمتهای پیامکی از بهمن ماه سال ۹۷ و طبق دستور رییسجمهوری در دستور کار رگولاتوری قرار گرفته و در فاصله نزدیک به یک سال به مسدودی بیش از ۲۱۸ هزار سیمکارت رسیده است.
براساس آخرین آمار منتشر شده، تا روز ۲۲ دی ماه سال جاری، بیش از ۲۱۸ هزار و ۹۳ سیمکارت شخصی بهدلیل مزاحمت پیامکی قطع شده است. مطابق با آمار رگولاتوری، بیشترین اعتراضات از پیامکهای تبلیغاتی مربوط به پیامکهایی است که از سمت سیمکارتهای شخصی و به صورت انبوه ارسال میشود. از آنجایی که از این سیمکارتها تنها برای ارسال پیامک انبوه استفاده شده و سرویس دیگری از آن فعال نیست، برمبنای حجم زیادی از پیامک که از طریق این سیمکارتها ارسال میشود این تخلف قابل شناسایی است و به همین دلیل رگولاتوری از مشترکانی که این سیمکارتها را دریافت میکنند خواسته که از طریق کد دستوری این سیمکارتها را گزارش کنند.
مشترکان موبایل میتوانند با شمارهگیری کد دستوری ستاره هشتصد مربع (#۸۰۰*) نسبت به درخواست قطع سرویس پیامکهای انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام کنند. در این سامانه علاوه بر امکان درخواست برای قطع خدمات و تبلیغات، گزینهای نیز برای تبلیغ از خط شخصی وجود دارد که کاربر با واردکردن شماره موبایلی که از آن پیامک دریافت میکند میتواند آن را گزارش داده تا رگولاتوری نسبت به مسدود کردن آن شماره اقدام کند.