اخبار
فراموشی یوزهای ایرانی
یوزهایی ایرانی که در معرض خطر انقراض هستند آخرین بازمانده از یوزپلنگان آسیایی هستند که در حال حاضر آمار دقیق و جدیدی از آنها در زیستگاههای کشور موجود نیست. سازمان حفاظت محیط زیست نیز مدتهاست اعلام کرده که قصد تکثیر در اسارت یوزها را دارد اما هنوز اقدامی در این راستا رخ نداده است. یک کارشناس یوز تاکید میکند که حفظ زیستگاهها و یوزهای طبیعت باید در اولویت باشد اما متاسفانه آنها را به فراموشی سپردهایم.سه مارس (۱۳ اسفندماه) روز جهانی حیات وحشی است که روز به روز بقایش در میان انسانها بیشتر تهدید میشود. در آخرین گزارش «کره حیات» صندوق جهانی حیات وحش در سال 2018، انواع گونهها از نظر فراوانی رصد شدهاند و در آن کاهش 60 درصدی شاخص کره حیات گزارش شده است. این موضوع نشان میدهد که جمعیت گونههای گیاهی و جانوری در جهان رو به کاهش است و در قرن 20 بیشترین میزان انقراض گونههای گیاهی و جانوری در آبهای شیرین را داشتیم.اما اینجا در ایران نیز برخی گونههای باقی مانده حیات وحش برای بقا میجنگند. هر چند که برنامههایی برای حفاظت از اینگونهها- از جمله یوز پلنگ آسیایی که در حال حاضر تعدادی از آنها فقط در ایران وجود دارد- تدوین شده است؛ اما تا حفاظت اصولی راه طولانی است.بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در سال 2016 کمتر از 40 قلاده یوز در ایران به عنوان تنها زیستگاه باقی مانده یوز آسیایی تخمین زده شده است. کاهش جمعیت یوزها در ایران سبب شد تا برنامههای مختلفی برای حفاظت از آنها در دستور کار سازمان محیط زیست و نهادهای دیگر قرار گیرد که در سالهای اخیر با فراز و نشیبهای همراه بوده است. در حال حاضر بر اساس آخرین اخبار سازمان محیط زیست قرار است که برنامه تکثیر در اسارت یوزها با استفاده از سه یوز پلنگ پردیسان را دنبال و سایتی برای تکثیر آنها در اسارت راهاندازی کند.باقر نظامی- پژوهشگر یوز- که پیش از این سرپرست پروژه بینالمللی حفاظت از یوز بود، با اشاره به اینکه مسوولیت تکثیر در اسارت یوزها طی تمام این سالها با سازمان حفاظت محیط زیست بود و پروژه بینالمللی یوز در این زمینه اقدامی انجام نداده است، اظهار میکند: حدود دو سال است که جلسات مختلفی برای موضوع تکثیر در اسارت یوزها برگزار میشود اما متاسفانه هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است و موافقان و مخالفان آن به جمعبندی نرسیدهاند.نظامی در ادامه تاکید میکند: این مساله سبب از دست رفتن زمان شده و ممکن است هر لحظه دو قلاده از سه یوز در اسارت را به دلیل سن زیاد از دست بدهیم. این استاد دانشکده محیط زیست با انتقاد از اینکه آنقدر موضوع تکثیر در اسارت در سازمان محیط زیست و رسانهها مهم شده که حفاظت از یوزهای طبیعت و زیستگاهها به فراموشی سپرده شده است، به ایسنا میگوید: حدود سه سال است که حفاظت از یوز و پروژه بینالمللی یوز به بهانههای مختلف رها شده و در حال حاضر بیشترین دغدغه من این است که برای یوزهای در طبیعت قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟نظامی در ادامه با بیان اینکه طی 18 سال تنها حدود یک میلیون و ششصد هزار دلار برای حفاظت از یوزها در طبیعت ایران توسط پروژه بینالمللی یوز هزینه شده است، تصریح میکند: این رقم طی 18 سال و با درنظر گرفتن تمام هزینهها عدد بسیار کمی است اما با وجود این پروژه بینالمللی یوز توانسته بود اقداماتی انجام دهد.زیستگاه یوز در کشور ما حدود 6 میلیون هکتار برآورد شده که تمامی این مساحت جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.نظامی با بیان اینکه این وسعت حدود یکسوم اراضی حفاظت شده محیط زیستی است، میگوید: حفاظت از زیستگاه یوزها در این مناطق میتواند بهانهای برای حفاظت از فقیرترین و خشکترین مناطق کویری کشور باشد.این پژوهشگر یوز در ادامه اظهار میکند: متاسفانه تنها سه درصد محیطبانان کشور به زیستگاههای یوز اختصاص پیدا کردهاند و آنقدری که انرژی برای تکثیر در اسارت گذاشته میشود برای حفاظت از طبیعت صرف نمیشود و میتوان گفت که یوزهای در طبیعت قربانی سه یوزی میشوند که در اسارت هستند.
راهاندازی ۱۰۷ هزار مدرسه مجازی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در کنار ۱۰۷ هزار مدرسه حقیقی که داریم میخواهیم ۱۰۷ هزار مدرسه مجازی هم داشته باشیم که امکان حضور و غیاب دانشآموزان را هم داشته باشد.علیرضا کمرئی درباره امکان استفاده دانشآموزان از آموزشهای مکمل که از شبکه آموزش پخش میشود همچنین راهاندازی مدارس مجازی گفت.او اظهار کرد: ابتدا هفته امور تربیتی را که روزهای آخر آن را سپری میکنیم به مربیان تربیتی تبریک میگویم و آرزو میکنم سیستم آموزشی ما هر روز پویاتر باشد و قابلیتهای بهتری را برای دانشآموزان ایجاد کنیم. او ادامه داد: کرونا هم سپری خواهد شد. روزهای سخت میروند و آدمهای سخت هستند که میایستند. هر روز هم آغاز زندگی خوبی است و فرصتی برای یادگیری و آموختن است. خانوادهها بدانند که فرزندانشان در فضای یادگیری خوبی قرار گرفتهاند. مدرسه تنها جایی نیست که میشود در آن آموخت. چه بسا مدرسهای هم باشد که یادگیری در آن رخ ندهد و محیطهایی باشند که بیش از مدرسه به ما یاد بدهند.کمرئی ادامه داد: امروز موقعیتهایی پیش آمده تا آنچه در اختیارمان نیست را بتوانیم جبران کنیم. تجربه خوبی پیش از این در زمینه آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی بوده و امروز خلأیی که با تعطیلی مدارس پیش آمده را میتوانیم جبران کنیم.