زنجیره تامین و اصلاح ساختارها، اولویت صنعت خودرو

۱۳۹۸/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۰۵

حسن وفادار|نایب‌رییس هیات‌مدیره و قائم‌مقام کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو|

حدود دو سال از تحریم‌های ظالمانه امریکا گذشته است. در این مدت صنعتگران ایران همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا از تحریم‌ها پلی به فرصت‌های تازه بزنند. بین صنایع مختلف، صنعت خودرو به عنوان لکوموتیو دیگر صنایع، قدم‌های بزرگی برداشته است. تشکیل میزهای داخلی‌سازی به همت وزارت صمت از جمله این اقدامات است. روشی در مدیریت بحران که توانست به همه ثابت کند با اتکا به توانمندی‌های داخلی، می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.  حالا صنعت خودرو به لطف همین نگاه به داخلی‌سازی و اقدامات صورت گرفته، تقریبا از تحریم‌ها عبور کرده است و به سمت توسعه محصولات پیش می‌رود. به نظر می‌رسد سال آینده با همه فشارهایی که بر اقتصاد کشور وجود دارد، در صنعت خودرو شاهد رشدی چشمگیر در کیفیت و سبد محصولات خودروسازان باشیم. این مهم به خصوص از آنجایی قوت می‌گیرد که در هفته‌های گذشته صنعتگران کشور در حوزه خودرو از تولید محصولات جدید و به روز رسانی محصولات فعلی خبر داده‌اند.  در سال آینده خودروسازان باید نگاهی ویژه‌تر از همیشه به زنجیره تامین داشته باشند. زیرا بخش عظیمی از دانش فنی در صنعت خودرو که سرمایه اصلی به شمار می‌رود، در بخش قطعه‌سازی نهفته است. از این رو با نگاهی ویژه به توسعه این صنعت و به‌روزرسانی روش‌های تحقیق و توسعه می‌توان امکان تولید قطعات پیچیده و اصطلاحا‌های تک پلتفرمی را نیز در برنامه قرار داد. هر چند در سال گذشته با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و قطعه‌سازان کشور، تا اندازه زیادی از نیازهای خودروسازان با روش خوداتکایی در میزهای داخلی‌سازی برطرف شده است اما، برای تولید محصولات جدید و به روز، نباید یک لحظه از زنجیره تامین غافل شد.  از جمله محورهایی که صنعت خودرو ایران در سال آینده باید با اهتمام ویژه به آن نگاه کند، موضوع به روز رسانی فروش و تحویل محصولات است. هر چند این مهم زمانی میسر می‌شود که خودروسازان بتوانند همه تعهدهای گذشته را تحویل دهند. در این صورت می‌توان با افزایش تولید و تحویل کوتاه‌مدت، بازار خودرو را کنترل کرد که امید است با افزایش عمق ساخت داخل این مهم بیش از گذشته تحقق یابد.  یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در سال 99 مورد توجه قرار گیرد، اصلاح ساختارها در حوزه‌های زنجیره تامین، تولید، اتوماسیون تولید و چند محور دیگر است. زیرا وقتی صنعت خودرو ایران به یک باره مورد تحریم قرار گرفت، به دلیل وجود بعضی مسائل در ساختارهای این صنعت، بروز مشکلات درون سیستمی تا اندازه‌ای باعث کند شدن حرکت چرخ دنده‌های این صنعت شد. هر چند در طول یک سال اخیر با مطالعات صورت گرفته بسیاری از این مسائل مورد بهینه‌سازی قرار گرفته است اما، با شرایط فعلی این صنعت، در سال آینده امید است با اصلاحات ساختاری، صنعت خودرو به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.