مدل خدمات ارزش افزوده از ۱۵ اردیبهشت تغییر میکند
معاون وزیر ارتباطات از اجرای مصوبه جدید خدمات ارزش افزوده از ۱۵ اردیبهشت ماه توسط اپراتورهای موبایل خبر داد و گفت: «از این پس دریافت پیامک ارزش افزوده نیازمند خرید اعتبار از سوی مشترک است.»
حسین فلاح جوشقاتی در گفتوگو با مهر، درخصوص مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنیبر شرایط جدید استفاده از خدمات ارزش افزوده پیامکی که با هدف حمایت از حقوق مشترکان تلفن همراه و الزام مصوبه شورای عالی مجازی تصویب شد، توضیح داد. وی با بیان اینکه طبق این مصوبه، شاهد اجرای مدل جدیدی از ارایه خدمات ارزش افزوده از ۱۵ اردیبهشت ماه جاری خواهیم بود، گفت: «مطابق این مصوبه، اپراتورها دیگر امکان ارسال پیامک ارزش افزوده را بدون اجازه مشترک نخواهند داشت. به این معنی که ابتدا مشترک باید برای استفاده از این سرویس، اعتبار خریداری کند و پس از آن اپراتور، حق ارسال پیامک ارزش افزوده را برای مشترک خواهد داشت. بر این اساس درصورتی که خط مشترک، اعتبار مبتنی بر ارزش افزوده نداشته باشد، این سرویس برای وی فعال نبوده و اپراتور نمیتواند خدمات VAS به مشترک ارایه دهد. مطابق با مقررات جدید خدمات پیامک ارزش افزوده، تنها درخواست سرویس VAS دیگر ناخواسته اتفاق نمیافتد و اپراتور تنها به مشترکی سرویس میدهد که خود خواهان فعالسازی آن باشد. مطابق این مصوبه صورتحساب VAS نیز از سرویس پایه موبایل مشترک جدا خواهد بود و قبض جداگانهای برای آن صادر میشود. به این ترتیب در صورتی که مشترکی نسبت به هزینه سرویس ارزش افزوده خود اعتراض داشته باشد و نخواهد این هزینه را پرداخت کند، اپراتور حق ندارد، خط مشترک را قطع کند، چرا که این سرویس از خدمات پایه جدا بوده و در یک قبض دیده نمیشود.» فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه از ابتدا نیز موضوع «پایان وس» که مطرح شد به معنای پایان ارایه این خدمات نبود، اضافه کرد: «منظور این بود که کلاهبرداریهای مرتبط با این خدمات باید پایان یابد، چرا که ما مخالف ارایه خدمات قانونی، شفاف و با رضایت مردم نیستیم و در صورتی که خدماتی این ویژگیها را داشته باشد، دلیلی بر توقف آن وجود ندارد. تا پیش از این مشترکان به صورت ناخواسته و بدون اطلاع، عضو سرویسهای پیامکی میشدند که با روشهای حیلهگرانه مجبور به پرداخت هزینه میشدند. بسیاری از مشترکان خطوط اعتباری بدون آنکه اطلاع داشته باشند از اعتبارشان کاسته میشد و بسیاری از مشترکان خطوط دایمی با ارقام نجومی روی قبوض خود مواجه میشدند.» وی درمورد وضعیت مبالغ کلاهبرداری که از مشترکان بابت خدمات ارزش افزوده شده است، نیز گفت: «پرونده این شکایت در یکی از شعب قوه قضاییه در جریان و در دست بررسی قرار دارد و ما به صورت مرتب آن را پیگیری میکنیم و آمادگی آن را داریم که اگر مستندات مازادی نیز خواستند به آنها ارایه دهیم.»