اخبار
احراز هویت الکترونیکی سهامداران عدالت هفته آینده
یک مقام مسوول درباره نحوه احراز هویت در سامانه سجام گفت: پس از صحتسنجی مدارک شناسایی، در گام آخر از کاربر خواسته میشود تا با یک فیلم سلفی جملهای که در سامانه ظاهر میشود را بخواند. به گزارش خبرنگار مهر، ماهیار مجری طرح الکترونیکی کردن احراز هویت سهامداران عدالت در یک برنامه تلویزیونی گفت: احراز هویت الکترونیک در داخل مجموعه سپردهگذاری با همکاری معاونت علمی ریاستجمهوری بررسی شد و اگر زیرساختهای فنی آماده شود تا یک هفته دیگر احراز هویت در سامانه سجام غیرحضوری انجام خواهد شد.
وی درباره فرآیند احراز هویت الکترونیک گفت: این فرآیند بدینصورت است که وقتی فرد در سامانه سجام ثبتنام کرد و اطلاعات هویتی آن فرد از ثبت احوال کشور، اطلاعات بانکی از سامانه بانکی کشور، اطلاعات محل سکونت از اداره پست و شماره تلفن او از طریق سامانه شاهکار تطبیق داده شد برای احراز هویت میتواند از طریق این زیر ساختها به صورت الکترونیکی اقدام کند. مجری طرح الکترونیکی کردن احراز هویت ادامه داد: وقتی فرد وارد این زیرساخت میشود بر اساس رمز یک بار مصرفی که برای او صادر میشود وارد سیستم شده و در مرحله اول عکس او با تصویر برروی کارت ملی تطابق داده میشود. این تطابق مبتنی بر الگوریتمهایی پیچیده است و قطعا دقتهایی دارد و ممکن است خطاهایی نیز داشته باشد. وی افزود: نکته دوم این است که کارت ملی فرد باید توسط خود فرد اسکن شده و تصویر آن با تصویر کارت ملی که نزد ثبت احوال است چک میشود. ماهیار توضیح داد: در گام بعدی از کاربر خواسته میشود که از خود یک فیلم سلفی گرفته و متن تصادفی که ظاهر میشود را بخواند در این مرحله فرد از زوایای مختلف نحوه بیان او سنجیده میشود و این با الگویی که گفته شده مقایسه میشود که آیا این ویدئو به صورت زنده گرفته شده و آیا این جملهها بهطور صحیح گفته شده است یا خیر. وی ادامه داد: در نهایت کاربر امضایی به صورت الکترونیکی انجام میدهد و آن را برای سجام میفرستد. ماهیار در پایان تصریح کرد: برای کنترلهای بیشتر از اپراتورهای آفلاین هم استفاده کردهایم این اپراتورها در بازههای زمانی مخالف اطلاعات کاربر را بررسی میکنند و پس از اینکه مطمئن شدند شماره موبایل و آدرس فرد به نام خود فرد بوده است و اطلاعات هویتی هم به صورتکامل احراز شد اگر مشکلی وجود نداشته باشد این فرد به عنوان فرد سجامی معرفی میشود.
رشد ۱۶ درصدی تولید گوشت قرمز در زمستان ٩٨
مرکز آمار اعلام کرد: کشتارگاههای رسمی کشور در زمستان سال گذشته ٩۴ هزار و ٩٠٠ تن گوشت قرمز تولید کردند که نسبت به زمستان ٩٧ رشد ١۶ درصدی داشته است. گزیده نتایج فصل زمستان آمارگیری کشتار دام کشتارگاههای رسمی کشور از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ۴٩ هزار و ۶٠٠ تن، ٥٢.٣ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ٣۶ هزار و ٣٠٠ تن، بز و بزغاله با ۶ هزار و ٧٠٠ تن و سایر انواع دامها با ٢ هزار و ٣٠٠ تن، بهترتیب ٣٨.٣ درصد، ٧ درصد و ٢.٤ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص دادهاند. مقایسه عملکرد کشتارگاههای کشور در زمستان سال ۱۳۹٨ با عملکرد فصل مشابه سال ۱۳۹٧ نشاندهنده افزایش ١٦ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاههای رسمی کشور است. افزایش مقدار تولید گوشت نسبت به فصل مشابه سال قبل گوسفند و بره ٣٨ درصد، بز و بزغاله ١٦ درصد، گاو و گوساله ٥ درصد، شتر و بچهشتر ٢٥ درصد و کاهش مقدار تولید گوشت برای گاومیش و بچهگاومیش ٩ درصد بوده است.نتایج حاصل از این طرح نشان میدهد که تولید گوشت قرمز در کشتارگاهها در فصل زمستان نسبت به فصل پاییز همین سال حدود از ١٧ درصد افزایش داشته است.
ذخیره دادههای ملی روی اینترنت غیرقانونی است
رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: «برخی دستگاههای دولتی به خاطر عدم اشراف فنی یا سهولت در کار دادههای ملی را روی اینترنت ذخیرهسازی میکنند که ذاتا این کار خلاف قانون بوده و اشتباه است زیرا این عمل آسیبپذیری را زیاد میکند.» امیر ناظمی در گفتوگو با فارس، با بیان اینکه ذخیره دادههای ملی روی اینترنت غیرقانونی است، گفت: «یکی از مسائل مهمی که امروز در حوزه اینترنت و فضای مجازی وجود دارد این است که برخی دستگاههای دولتی به خاطر عدم اشراف فنی یا سهولت در کار، دادههای ملی را روی اینترنت ذخیرهسازی میکنند که ذاتا این کار خلاف قانون بوده و اشتباه است زیرا این عمل آسیبپذیری را زیاد میکند در صورتی که راهحل داخلی برای این موضوع وجود دارد.» وی درباره اپلیکیشنهای داخلی اظهار کرد: «وجود اپلیکیشنهای داخلی یک امتیاز برای کشور است بهطور مثال در اتفاق تلخ سال گذشته اپلیکیشنهای داخلی بدون مشکل فعالیت میکردند اگر یکی از آنها غیرفعال بوده به خاطر این است که توسعهدهنده اپلیکیشن از سرویسهایی استفاده میکرده که آن سرویس وابسته به کشورهای دیگر بوده و در نتیجه ضعف از زیرساخت نبوده است از طرفی در همان ایام از مردم خدمات اپلیکیشنهای داخلی تاکسی و نرم افزارهای نقشهیاب و مسیریاب استفاده میکردند.»