رسانههای خارجی، برنده فضای بیرقیب تولید محتوا خواهند بود
به اعتقاد کارشناسان، با توسعه زیرساختها و دسترسی به اینترنت پرسرعت در بیشتر نقاط، فضای تولید محتوا ایجاد شده و تقاضا هم برای آن زیاد است، اما حاکمیت باید با رقابتی کردن این فضا به توسعه آن کمک کند و اگر فضای رقابتی از بین برود، تولیدکنندگان محتوا و سرمایهگذاران از این بازار خارج شوند رسانههای خارجی برنده این رقابت خواهند بود. به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهدی یزدانی رییس هیاتمدیره یک شرکت تلویزیون اینترنتی در نشست نقد و اندیشه با موضوع «تولید محتوا در فضای مجازی» با بیان اینکه تعاریف وسیعی از تولید محتوا میتوان ارایه داد، گفت: حدود چهار تا پنج سال است که VODها در کشور تاسیس شدهاند و کسانی که این موسسات را تاسیس کردند میدانند که آماده کردن زیرساخت، شرط لازم وجود این پلتفرمها است ولی شرط کافی برای حیات آنها تولید محتوا با کیفیت است و مخاطبینVODها به دنبال محصولات باکیفیت و حرفهای هستند. ویبا بیان اینکه بازگشت سرمایه برای سرمایهگذار بسیار مهم است، اظهار کرد: در حالت عادی برای اکران یک فیلم، دو تا سه ماه زمان لازم است و پس از آن برای تسویه حساب سینما با صاحب اثر یک سال زمان میبرد. اکران آنلاین خواب سرمایه و مدتی که سرمایه معطل میماند تا سرمایهگذار کار دیگری انجام دهد، کوتاه کرده است. شاید سرمایهگذار در اکران آنلاین حاشیه سود کمتری داشته باشد ولی تعداد دفعاتی که سرمایه میتواند گردش داشته باشد در این حوزه بسیار بیشتر شده است. یزدانی با اشاره به حفظ حقوق مولف و تولیدکننده محتوا در کشور گفت: حدود ۲۰ سال است که شبکه نمایش خانگی در ایران فعال شده و از ابتدا نیز کپی غیرقانونی فیلمها وجود داشت و حقوق صاحبان اثر از بین میرفت. در اوایل دهه ۸۰ برای برخورد با متخلفین حوزه سمعی و بصری قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که برای متخلفین جریمه نقدی بین ۵۰۰ تا حداکثر یک میلیون تومان ذکر شده بود که در بازه زمانی یک ساله نیز عدد قابل قبولی نبود. شدیدترین برخورد در همان قانون تعطیلی واحد صنفی بود که جریمه قابل توجهی بود. اکنون در سالهایی که رفتار مردم در دیدن فیلم و سریال متفاوت شده و زیرساختهای مخابراتی نیز در دسترس مردم است و با هزینه بسیار کمتری میتوانند فیلم مورد نظر را در فضای مجازی و پلتفرمها ببیند، هنوز هم این قانون وجود دارد که دیگر کارآیی ندارد زیرا امروز این سایتها هستند که هر روز با یک دامنه متفاوت بالا میآیند و قانون ۲۰ سال پیش نمیتواند با آن مقابله کرد. قانون باید بهروز باشد و ۲۰ سال از خودش جلوتر باشد نه اینکه ۱۰ سال از زمان خودش عقبتر باشد. قانون باید بتواند بگوید چگونه در ۲۰ سال آینده از حقوق مولف دفاع کنیم. یزدانی افزود: سرمایه ترسو است و اگر در جایی ابهام وجود داشته باشد، سریع از آن خارج میشود. ادامه این کشمکشها باعث میشود که مدیران این پلتفرمها تصمیم بگیرند فعالیت آنها را متوقف کنند و ضرر این کار به آن نیروی آموزشدیدهای وارد میشود که باید ۷۰۰ ساعت برنامه تولید میکرد و در کوتاهمدت مردم به شبکههای خارجی رجوع میکنند و اگر تولیدکننده داخلی بار دیگر بخواهد به شبکه برگردد، سلیقه مردم تغییر کرده است و ریسک و هزینه سرمایهگذاری افزایش پیدا میکند. وی با بیان اینکه ما با نظارت مشکلی نداریم و باید وجود داشته باشد، گفت: از این دعوا، رسانههای خارجی و کسانی که هنجارهای ما را رعایت نمیکنند بهره میبرند. حاکمیت باید مراقب باشد تا سرمایهای که به سختی وارد این حوزه شده است، به راحتی خارج نشود.همچنین احمدرضا نخجوانی، مدیرعامل یک شرکت ارائهدهنده خدمات اینترنتی، با اشاره به رشد سه برابری مصرف پهنای باند در دوران کرونا بیان کرد: با بیان اینکه در بحث کار همیشه میگویم ما نیروی متخصص بیکار نداریم، این موضوع در همه عرصهها وجود دارد و در حوزه محتوا بینهایت جای کار وجود دارد. شواهد نشان میدهد تقاضای مردم برای محتوای داخلی بهمراتب بیشتر از محتوای خارجی است و یک پتانسیل ویژه در این حوزه وجود دارد. حداقل امکانات زیرساختی برای تولید محتوا در همه کشور وجود دارد. زیرساخت آماده است و تقاضای بسیار زیادی هم برای آن وجود دارد به همین خاطر تمام جوانان میتوانند در این عرصه وارد شوند و کار کنند. باید در نظر داشت اپراتورهای ثابت نیز محدودیتهایی دارند. اپراتورهای ثابت در هزینههای روزمره خود با مشکلات زیادی روبرو هستند و وزارت ارتباطات میتواند با حمایت از اپراتورهای ثابت به تولید محتوا کمک بیشتری کند. در دوران کرونا، دهه محرم و اینترنت مدارس، اپراتورها با هزینه خود سرویسها را رایگان کردند و وزارت ارتباطات کمکی در این زمینه به ما نکرد و ما چشم امید داریم که وزارت ارتباطات با ما همکاری بیشتری داشته باشند. نخجوانی با بیان اینکه مسائل مشکلات VODها فراتر از بحثهای زیرساختی است و ما آماده هرگونه همکاری با آنها هستیم، گفت: همین حالا این پلتفرمها در بازار با سرمایهگذاری صنعت ارتباطات و به امید آینده فعالیت میکنند. اگر حاکمیت فضای رقابتی ایجاد کند تا انحصار شکل نگیرد، سازوکارهای بازار زمینه حمایت از تولیدکنندگان در فضای مجازی را فراهم میکند.باقر صمدی معاون دیجیتال بزرگترین اپراتور دیتای کشور نیز با بیان اینکه وقتی از تولید محتوا صحبت میکنیم بخشی تولید محتوای حرفهای است که نهادها و موسسات آن را تهیه میکند و بخشی تولید محتوای کاربرمحور است که میلیاردها نفر در آن حوزه فعال هستند، گفت: هماکنون در کشور ما زیرساختها وجود دارد و افراد با اندک مهارتی میتوانند با یک گوشی ساده محتواهای مختلف را که قابل انتشار در فضای مجازی است توسعه دهند و از آن درآمد ایجاد کنند. وی در پاسخ به این سوال که اپراتورها چگونه میتوانند به تولید محتوا در کشور کمک کنند، گفت: اپراتورها زیرساختی را ارایه کردند و هر روز هم آن را توسعه میدهند و در همه شهرها و روستاهای کشور اینترنت پرسرعت وجود دارد و یک جوان میتواند محتوای تولیدشده خود را از طریق شبکههای مجازی در سطح وسیع انتشار دهد.