شرط کاهش 40 درصدی نرخهای جدید بلیت هواپیما
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: بلیت هواپیما از ابتدای آبان ۸۰ درصد گران میشود که ۴۰ درصد آن مربوط به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر پرواز با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما است که اگر لغو شود ما هم قیمتها را تا ۴۰ درصد کاهش میدهیم. مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با ایرنا در خصوص اینکه آیا امکان تعدیل در نرخهای جدید بلیت هواپیما که از سوی انجمن اعلام شده است وجود دارد یا خیر، گفت: تصمیم افزایش قیمتها موقتی است، حتی به همین دلیل است که هنوز نرخنامه جدید را روی سایت شرکت نگذاشتیم و ممکن است تا اول آبان تغییر داشته باشد. وی ادامه داد: اگر شرط محدودیت ۶۰ درصدی مسافرگیری در پرواز که مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا است برداشته شود و ایرلاینها مجاز به مسافرگیری با ظرفیت کامل شوند، ما هم نرخها را کاهش خواهیم داد. سامانی ادامه داد: بلیت پروازها ۸۰ درصد گران شده است که ۴۰ درصد آن سهم ارز ۲۷ هزار تومانی است که همین امروز ۳۰ هزار تومان شده است و ۴۰ درصد آن سهم مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است. سامانی ادامه داد: «یاتا» اعلام کرده است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا و با جابهجایی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مسافر تنها ۴۴ مورد ابتلا به کرونا در پروازها گزارش شده است یعنی در هر ۲۷ میلیون نفر یک مسافر؛ بر این اساس امکان حذف مصوبه کرونا وجود خواهد داشت بدون اینکه تهدیدی برای سلامت مسافران باشد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به اینکه چرا برای ایرلاینها دریافت وام کرونایی برای تامین هزینههایشان کافی نبود و به بهانه کاهش ظرفیت مسافرگیری مجددا قیمتها را افزایش دادند، گفت: وام کرونایی فقط به دو ایرلاین تعلق گرفت و باقی ایرلاینها در صف بانکها برای دریافت این وام هستند. وی ادامه داد: بانکها بهانه میآورند و برای ایرلاینها ضمانتنامههای سنگین تقاضا دارند که دریافت این وام را با سختی مواجه کرده است. سامانی در پاسخ به اینکه آیا دو ایرلاین دریافتکننده وام کرونایی هم قیمت بلیتهای خود را افزایش دادهاند، گفت: وام کرونا مربوط به توقف پروازهای اسفند و فروردین امسال و خسارتی است که به ایرلاینها وارد شد، در پی توقف پروازها ۴ هزار میلیارد تومان شرکتهای هواپیمایی خسارت دیدند که دولت ۲ هزار میلیارد آن را جبران کرد. وی ادامه داد: در مرداد ماه امسال به نسبت مدت مشابه ۳۹ درصد با کاهش مسافر مواجه بودیم که خسارت زیادی را به شرکتهای هواپیمایی وارد کرده است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه هزینههای ایرلاینها ارزی است و قیمت گران ارز یکی دیگر از دلایل افزایش ۸۰ درصدی بلیت هواپیما است، گفت: هر دقیقه ۳۰۰ هزار دلار به صنعت هوایی صدمه وارد میشود که به این راحتیها نمیتوان از پس جبران آن برآمد، با این حال اگر اجازه پرواز با ظرفیت کامل را داشته باشیم تا ۴۰ درصد بلیت را ارزان میکنیم.
قیمت میلیونی بلیتهای هوایی
بر اساس این گزارش، انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران در نرخنامه جدید که بر اساس دلار ۲۷ هزارتومانی تعیین شده است، حداکثر قیمت بلیت هواپیما را در بیش از ۶۰ مسیر به بیش از یک میلیون تومان افزایش داد. شهرهای از مبدا تهران به مقصد ارومیه، اهواز، ایرانشهر، آبادان، بجنورد، بوشهر، تبریز، زاهدان، زابل، رفسنجان، دزفول، چابهار، جیرفت، خارک و ....... از جمله مسیرهایی هستند که قیمت بلیت آن بیش از یک میلیون تومان به فروش خواهد رسید. مسافران مسیر کرمانشاه به بندرعباس نیز با کف قیمت ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر قیمت ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان مجبور به تهییه بلیت هواپیما هستند. مسافران مسیر کیش- تبریز نیز با حداکثر قیمت دو میلیون و ۵۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان میتوانند سفر هوایی به جزیره کیش داشته باشند. برای مردم تهران نیز پرواز در این مسیر در کف قیمتی 700 هزار تومان و حداکثر قیمت یک میلون و هفتصد و پنجاه هزار تومان به فروش میرسد. مردم تهران نیز برای سفر هوایی به مشهد که معمولا مسیر پرتقاضایی از پایتخت است حداقل قیمت ۶۴۷ هزار تومان و حداکثر قیمت یک میلیون و سیصد و ۵۴ هزار تومان را باید پرداخت کنند. در نرخنامه جدید که میتوانید جزییات آن را اینجا ببینید قیمت بلیت هواپیما در بیش از ۶۰ مسیر میلیونی شده است و برای مثال پرواز ماهشهر- مشهد هم ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان به مشتریان فروخته خواهد شد.
گزارش یاتا از میزان ابتلا در هواپیما
انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اعلام کرد: پژوهشها نشان میدهد تعداد مبتلایان به کرونا در پرواز در دنیا بسیار محدود است. به گزارش مهر، بر اساس اعلام این نهاد بینالمللی صنعت هوانوردی، از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، تنها ۴۴ مورد از ابتلا به کووید ۱۹ که به دلیل ارتباط با سفرهای هوایی به این بیماری مبتلا شدهاند، گزارش شده است. بنا به اعلام یاتا، این آمار شامل افراد دارای بیماری تأیید شده کووید ۱۹، احتمالی و حتی بالقوه میشود. گفته میشود این تعداد مبتلا از میان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مسافری است که در طول ماههای کرونایی، با حمل و نقل هوایی مسافرت کردهاند. به عبارت دیگر از هر ۲۷ میلیون نفر، یک نفر در پرواز به کرونا مبتلا شده است. یاتا مدعی است: ممکن است برخی این تعداد مبتلا به کرونا (۴۴ نفر) را به «دست کم گرفتن» تعبیر کنند؛ اما اگر حتی فرض کنیم که ۹۰ درصد مبتلایان، بیماری خود را در طول سفر گزارش نکرده باشند، باز هم از هر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر هوایی، یک نفر به کرونا مبتلا شده است.
قیمتهای سفر هوایی غیرواقعی است
در همین حال، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، از ورود این کمیسیون به پرونده افزایش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما خبر داد و گفت: به نظر من نرخنامه جدید پروازهای هوایی غیرواقعی است. به گزارش خانه ملت، اقبال شاکری در واکنش به افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی، گفت: قطعاً این اقدام به هیچوجه قابل پذیرش نیست، زیرا مردم توان پرداخت چنین هزینههایی برای خرید بلیت هواپیما را ندارند. او ادامه داد: افزایش ناگهانی و بدون برنامه قیمتها، فشار سنگینی به مردم و مسافران وارد میکند و قطعاً این رویکرد موجب کاهش استقبال مردم برای استفاده از پروازهای هوایی خواهد شد. وی با بیان اینکه نرخنامه جدید حمل و نقل هوایی متناسب با هزینههای مصرفی ایرلاینها نیست، افزود: من بعد از اعلام نرخنامه جدید، دلایل افزایش قیمتها و تناسب این مسائل با میزان هزینهها را بررسی کردم، حتی با چندین کارشناس و مسوول مرتبط نیز در این رابطه صحبت کردم، از این رو به نظر میرسد که نرخهای اعلامی به هیچوجه واقعی نیست.