وقتی شبکه‌های اجتماعی، برای گروه‌های خاص است

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۲۵

یک کارآفرین حوزه منابع انسانی با بیان اینکه لازم است محدودیت‌های دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی برداشته شود و همه دسترسی برابر و آزادی به این شبکه‌ها داشته باشند، گفت: انتظار نداریم یک کاندیدای انتخاباتی بگوید من در فلان شبکه n فالوئر دارم اما شما جزو همان‌ها هم نیستید، گویا این فرد هم تعداد خاصی از جامعه را مورد هدف قرار می‌دهد، چون هر کسی نمی‌تواند فیلترشکن داشته باشد و در شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی حضور یابد. مهدیس پرپنچی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر روزه با موضوع سرعت و کیفیت اینترنت مواجه هستیم و نیاز به گفتن ندارد که وضعیت اینترنت خراب است، گفت: طبیعتا از نامزدهای انتخاباتی انتظار نداریم که بگویند وضعیت اینترنت در ایران خراب است، همه این موضوع را در هر سطحی درک می‌کنند. اینکه چطور می‌توانست درست باشد و چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت داریم، اهمیت دارد. اما چه ابزاری برای اندازه‌گیری عملکرد دولت آقای روحانی با محوریت آقای جهرمی وجود دارد که مشخص کند چه اقداماتی را برای بهبود کیفیت اینترنت انجام نداده‌اند؟ وی ادامه داد: ما نمی‌دانیم این دولت به چه منابع و ابزارهایی نیاز داشت و آیا دسترسی به این ابزارها موجود بود؟ نمی‌دانیم موانع و محدودیت‌ها چه بودند. از طرفی باید قضاوت کنیم که آیا این دولت می‌توانست اقدامات مورد نظر را انجام دهد یا خیر و دولت بعد چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. نمی‌توان بدون نگاه کارشناسی درباره این مسائل قضاوت کرد. اکنون باید دید نامزدهای انتخاباتی چه می‌کنند. ابتدا باید درباره ریشه‌های مشکلات اینترنت صحبت کنند. اگر ریشه‌ها عامل محدودکننده نداشته و صرفا کم‌کاری کارشناسی و مدیریت بود، باید دید چطور می‌توان این مسائل را مرتفع کرد. این کارشناس و فعال حوزه فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه مساله مورد انتظار مردم در حوزه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی این است که راه‌های محدودکننده برداشته شود و همه دسترسی برابر و آزادی به این شبکه‌ها داشته باشند، افزود: انتظار نداریم که یک کاندیدای انتخاباتی بگوید من در فلان شبکه n فالوور دارم اما شما جزو همان‌ها هم نیستید، گویا این فرد هم تعداد خاصی از جامعه را مورد هدف قرار می‌دهد، چون هر کسی نمی‌تواند فیلترشکن داشته باشد و در شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی حضور یابد. پرپنچی با بیان اینکه همه باید دسترسی آزاد و برابر به همه شبکه‌های اجتماعی داشته باشند، اظهار کرد: یکی از دلایلی که در‌حال حاضر در عذاب هستیم این است که برای خواندن خبر و نوشتن نظر در یک شبکه اجتماعی باید فیلترشکن روشن کنیم، بعد برای استفاده از یک سایت داخلی، باید فیلترشکن را خاموش کنیم و بعد برای حضور در همان شبکه اجتماعی باید فیلترشکن را روشن کنیم. بخشی از وقت و انرژی ما سر این موضوع تلف می‌شود. از طرفی کار کردن یا نکردن این فیلترشکن هم مساله‌ای است، زیرا درباره حفاظت از اطلاعات خودمان دغدغه داریم. وی با بیان اینکه کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ باید درباره این موضوعات صحبت کند که مشکلات مدیریت اینترنتی چه مواردی بوده و برای آن چه راهکار و برنامه‌ای دارند، افزود: باید بگویند دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت به عنوان دسترسی همگانی چطور خواهد بود. این دو مساله‌ای است که باید به آن پرداخته شود. یک نکته خیلی مهم این است که مدیریت شبکه‌های مجازی بستن این شبکه‌ها نیست. این یک اشتباه بزرگ است که اگر شبکه‌ها را ببندیم و دسترسی مردم را قطع کنیم، می‌توانیم محتوای فضای مجازی را مدیریت کنیم. این کارآفرین خاطرنشان کرد: زمانی که شبکه‌های اجتماعی را محدود می‌کنیم، والدین به این شبکه‌ها دسترسی ندارند اما جوان‌ها به علت کنجکاوی و داشتن هوش و ذکاوت لازم دسترسی لازم را برای استفاده از این شبکه اجتماعی پیدا می‌کنند و در این صورت ما دیگر قادر به مدیریت آتها نیستیم. وقتی دسترسی والدین به توییتر و یوتیوب بسته شود، وقتی فرزند خانواده مطالبی را می‌بیند که نمی‌توان سازگار با این مسائل، راه‌های تربیتی را انتخاب کرد، چطور می‌توان نوجوان خانواده را مدیریت کرد؟ پرپنچی خاطرنشان کرد: با بستن این درها، وضعیت را برای جوانانمان در آینده خطرناک می‌کنیم. وقتی فضایی را به وجود می‌آوریم که آگاهی در آن کم است، اینطور می‌شود که مواد مخدر فرزند خانواده را هم پروررش می‌کنیم. باید از مسوولان پرسید که با محدود کردن شبکه‌های اجتماعی، می‌خواهید دسترسی را به روی‌ چه کسی ببندید؟ مگر نوجوان‌ها زیر بار این محدودیت‌ها می‌روند؟ بنابراین یکی از موضوعات مهم این است که نامزدهای انتخاباتی شفاف بگویند درباره دسترسی به شبکه‌های مجازی چه رویکردی دارند.