در شهر
ارسال سناریوهای کاهش آلودگی هوا به دولت
داریوش گل علیزاده، معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین و ارسال سناریوهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به دولت و مجلس خبر داد و گفت: سناریوها و راهکارهای مختلفی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها برای درج در بودجه سال ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه به دولت و مجلس ارایه شد. گل علیزاده افزود: مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با همکاری کنسرسیوم دانشگاههای برتر کشور با محوریت دانشگاه تهران در اجرای ماده ۲۴ آیین نامه فنی قانون هوای پاک، سیاهه انتشار آلایندههای هوای ۹ کلانشهر کشور را تهیه کرد که سناریوهای کاهش آلودگی هوای بر اساس نتایج این مطالعات مبتنی بر ارزیابی فنی- اقتصادی و اثربخشی به تفکیک هر کلانشهر احصا شد.وی خاطرنشان کرد: سناریوهای کاهش آلودگی هوا در دو سطح ملی و استانی تهیه شده که با توجه به اهمیت موضوع آلودگی هوا، جهت تصویب در دولت و درج در «فصل محیط زیست» برنامه هفتم توسعه، به دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شده است همچنین سامانه سیاهه انتشار هم تهیه شده است که بر اساس دادههای روز، قابلیت بازنگری و به روز رسانی سیاهه انتشار کلانشهرها در سالهای آتی وجود دارد. تامین اعتبارات پیشبینی شده و هماهنگی بینبخشی جهت اجرای برنامههای پیش بینی شده منجر به بهبود کیفیت هوای کلانشهرها خواهد شد.به گزارش ایسنا، معاون کیفیت هوای مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به نقش پررنگ منابع آلاینده متحرک در ایجاد و افزایش آلودگی هوای کلانشهرها گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده - که از سوخت گازوییل استفاده میکنند - سهم بیشتری از منابع متحرک را در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و دی اکسید گوگرد به عهده دارند که با نصب فیلتر جاذب دوده (DPF) روی این قبیل خودروهای در حال تردد میتوان میزان انتشار آلایندههای گازی و ذرات را کاهش داد. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود یادآور شد: این نکته را نباید فراموش کرد که خودروهای شخصی، تاکسی، موتورسیکلت و منابع ساکن شامل موتورخانهها و سامانههای احتراقی ساختمانهای اداری و تجاری همچنین صنایع در کلانشهرها در تولید آلایندهها سهم قابل توجهی دارند.معاون کیفیت هوای مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص عدم اجرای دقیق تکالیف مندرج در قانون هوای پاک و مصوبات دولت گفت: از اصلیترین راهکارهایی که اجرای آن میتوانست در جهت کنترل و بهبود آلودگی هوا بسیار اثر گذار باشد اما به دلایلی از جمله تحریم، افزایش هزینه و عدم تامین اعتبارات لازم این امر محقق نشد، بحث توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که متاسفانه در حال حاضر در تهران حدود ۶۰درصد اتوبوسهای در حال تردد فرسوده هستند که متاسفانه به غیر از تعداد معدودی (۵۰ دستگاه) مابقی فاقد فیلتر جاذب دوده هستند. لذا ضرورت دارد تا شهرداری تهران، تجهیز این اتوبوسها به فیلتر جاذب دوده را در اولویت برنامههای خود قرار دهد. گل علیزاده در ادامه درباره موتورسیکلتها گفت: در تهران حدود ۳ میلیون موتورسیکلت شمارهگذاری شده داریم و تقریبا روزانه ۵۰۰ هزاردستگاه از این موتورسیکلتها در حال تردد هستند که بیش از ۸۵ درصد از این وسیله نقلیه کاربراتوری و فرسوده هستند. تصور کنید هر یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری معادل ۱۸ دستگاه خودروی استاندارد آلاینده منتشر میکند. سهم موتورسیکلتها در تهران از نظر تولید گازهای آلاینده حدود ۲۳ درصد و در انتشار ذرات معلق حدود ۱۰ درصد است. در مجموع منابع متحرک اعم از دیزلی و بنزینی بیش از ۷۰درصد در آلودگی هوای تهران سهم دارند که این میزان، قابل توجه است.
راهآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان آب رفت!
شورای اقتصاد زمانبندی بازپرداخت فاینانس ۱۵.۳ میلیارد یوآنی ساخت راهآهن سریعالسیر قم-اصفهان را به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد. سیدمسعود میرکاظمی معاون رییسجمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصاد، مصوبه این شورا درخصوص راهآهن سریعالسیر قم-اصفهان را با استفاده از فاینانس ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوآنی چین به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد. براساس این مصوبه، در ال سی مربوطه از سال ۱۳۹۵ تاکنون چینیها ۲ میلیارد و ۲۶ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۹۵۷ یوآن واریز کردهاند؛ قرار است تا سال ۱۴۰۳ نیز مجموع واریزی چینیها در این السی، به ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو برسد. بازپرداخت این فاینانس (تسهیلات خارجی) تا سال ۱۴۰۸ ادامه داشته و به طرف چینی ۲۱ میلیارد و ۸۸۱ میلیون یوآن برگشت داده میشود.
عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در ۳۱۰۰ جایگاه
به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تاکنون ۳۱۰۰ پمپ بنزین در سراسر کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شدهاند. فاطمه کاهی، با اشاره به آخرین وضعیت جایگاههای سوخت، اظهار کرد: در ۹۰۰ جایگاه در کشور بنزین آزاد عرضه میشود و تاکنون ۲۴۰ جایگاه در تهران به سامانه هوشمند سوخت متصل شده است و در ۱۲۰ جایگاه بنزین با نرخ آزاد عرضه میشود. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه هیچ مشکلی برای تامین سوخت وجود ندارد، گفت: همچنان نیروهای فنی ما در حال راهاندازی جایگاهها و برقراری امکان سوختگیری با کارت هوشمند سوخت هستند.