در شهر
امانی: لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری خیلی خوشبینانه است
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به خوشبینانه بسته شدن بودجه ۱۴۰۱ شهرداری گفت: در صورت تداوم شرایط اقتصادی کشور و تهران، خیلی بعید میدانم که این بودجه محقق شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفتوگو با ایلنا درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که از سوی شهرداری تهران به شورا ارایه شد، گفت: لایحه بودجه ارایه شده از سوی شهرداری خیلی خوشبینانه بسته شده است و فکر نمیکردیم بودجه به این میزان افزایش پیدا کند. او ادامه داد: ضمن اینکه شهردار اعلام کرد این لایه اول بودجه است و بودجه شهرداری لایه دومی هم دارد که اصلا سقف ندارد و قرار است از طریق مشارکت بخش خصوصی اجرا شود و برای آن قرار است از شورای شهر مجوز بگیرند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه این مورد با ابلاغیه وزارت کشور در تضاد است در توضیح آن گفت: وزارت کشور اعلام کرده است که حتما اعتبارات مربوط به تبصرهها نیز باید به ردیفها اضافه شود که حتما درجای خود درباره این موضوع بحث خواهد شد و آن را بررسی میکنیم.
امانی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و نقش آن در تحقق بودجه گفت: در صورت تداوم شرایط اقتصادی کشور و تهران، خیلی بعید میدانم که این بودجه محقق شود و در نهایت به همان عدد حدود ۷۰ درصدی که برای امسال پیش بینی شده است خواهیم رسید. عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه تحقق بودجه به مولفههای زیادی بستگی دارد گفت: در بودجه کشور برخی ردیفهای بودجه شهرداریها حذف شده بود و باید ببینیم که در بودجه دولت آیا ردیفهایی که مجلس قول داد به بودجه حذف شده دولت بازگرداند محقق میشود یا خیر. اگر بخشهای حذف شده از بودجه بازنگردد قطعا این بودجه در حوزه حمل و نقل به ویژه مترو و اتوبوسرانی محقق نخواهد شد. او ادامه داد: اگر بخشهای حذف شده بازگردد و دولت سهم شهرداریها را بدهد شاید اتفاقاتی در حوزه حمل و نقل رخ دهد. اما اگر این اتفاق نیفتد با روند فعلی که منابع درآمدی شهرداری دارد خیلی به وضعیت بودجه سال آینده شهرداری خوشبین نیستم. امانی در پاسخ به اینکه رقم بودجه سال آینده را تا چه سقفی منطقی میدانید گفت: با توجه به پیش بینی تحقق ۳۳ هزار میلیاردی بودجه تا پایان سال ۲۰ درصد افزایش را نسبت به این رقم منطقی میبینم. بودجه ارایه شده را خیلی دست بالا گرفتهاند و امیدوارم محقق شود اما هر کارشناسی که این بودجه را ببیند نظر من را تایید میکند.
کاهش تعداد روزهای ناسالم در اولین ماه زمستان
بررسیهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان میدهد، هوای پایتخت در دیماه سال جاری نسبت به سال گذشته روزهای ناسالم برای گروههای حساس بیشتری را تجربه کرده اما تعداد روزهای ناسالم برای همه گروهها به عدد صفر رسیده است.
محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت هوای تهران در دی ماه سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته گفت: در دی ماه سال گذشته ۵ روز قابل قبول ثبت شد که این عدد امسال به ۱۵ روز رسیده است. سال گذشته ۱۱ روز هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و ۱۳ روز ناسالم برای همه گروهها قرار داشت که این اعداد در سال جاری به ۱۵ روز ناسالم برای گروههای حساس و صفر روز ناسالم برای همه گروهها رسیده است. وی با اشاره به آلاینده شاخص هوای دی ماه سال جاری در مقایسه با دی ماه سال گذشته گفت: در ۲۴ روز دی ماه سال گذشته آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بالاتر از حد مجاز گزارش شد که ۵ روز آن با شرایط بالاتر از حد مجاز آلاینده نیتروژن دیاکسید نیز همراه بود؛ اما در سال جاری این عدد به ۱۵ روز تقلیل یافته و دو روز نیز نیتروژن دی اکسید بیش از حد مجاز بوده است. بر اساس این گزارش، مقایسهها نشان میدهد، دی ماه سال ۹۸ با تجربه ۱۵ روز قابل قبول، ۱۴ روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز ناسالم برای همه گروهها همراه بوده است. همچنین دی ماه ۹۷ شامل ۳ روز پاک، ۲۰ روز قابل قبول و ۷ روز ناسالم برای گروههای حساس بوده است. شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیمبندی میشود. بر اساس این تقسیمبندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروههای حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروهها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است. گفتنی است در هوای پاک که با رنگ سبز نشان داده میشود، شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد شناخته میشود، کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلایندهها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تاثیر منفی داشته باشد اما در هوای ناسالم برای گروههای حساس که به رنگ نارنجی نشانهگذاری میشود، مقدار AQI بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار میگیرد که در نتیجه آن گروههای حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت.