ضرر ۱۰ میلیارد دلاری فیسبوک از تغییر جنجالی iOS اپل
شرکت مادر فیسبوک پیش بینی کرد قابلیت «شفافیت ردیابی اپلیکیشن» اپل فروش این شرکت در سال ۲۰۲۲ را به میزان ۱۰ میلیارد دلار کاهش خواهد داد. به گزارش ایسنا به نقل از سیانبیسی، شرکت مادر فیسبوک (مِتا پلتفرمز) اعلام کرد تغییر حریم خصوصی که اپل سال گذشته در سیستم عامل iOS انجام داد، فروش این شرکت شبکه اجتماعی را امسال حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش خواهد داد. دیو وهنر، مدیر مالی شرکت مِتا پس از انتشار گزارش درآمدهای سه ماهه چهارم این شرکت در جلسهای با تحلیلگران گفت: ما بر این باوریم که تاثیر این تغییر در iOS، مانعی در کسب و کار ما در سال ۲۰۲۲ است که به ۱۰ میلیارد دلار میرسد بنابراین مانع قابل توجهی برای کسب و کار ما محسوب میشود. اذعان فیس بوک، ملموسترین اطلاعاتی است که تاکنون درباره تاثیر قابلیت «شفافیت ردیابی اپلیکیشن» اپل بر صنعت تبلیغات علنی شده است. این قابلیت امکان دسترسی تبلیغاتکنندگان هدفمند به کاربران آیفون را کمتر میکند. پس از اینکه شرکت مِتا درباره چالشهای متعدد و عملکرد مالی ضعیفتر از حد مطلوب هشدار داد، با ریزش ۲۳ درصدی ارزش سهام خود روبرو شد. فیسبوک اعلام کرد درآمد سه ماهه نخست این شرکت ۲۷ تا ۲۹ میلیارد دلار خواهد بود در حالی که تحلیلگران این رقم را فراتر از ۳۰ میلیارد دلار پیش بینی کرده بودند. وهنر گفت: کاهش ۱۰ میلیارد دلاری درآمد در سال ۲۰۲۲ بهترین حدس ماست. ما تنها تاثیر کلی که انتظار داریم تغییرات iOS بر پیش بینی درآمد ما داشته باشد را برآورد کردیم. اپل برای نخستینبار قابلیت مذکور را در نسخه ۱۴.۵ سیستم عامل iOS معرفی کرد که سال گذشته منتشر شد. همچنین این قابلیت در نسخه ۱۵ iOS قرار دارد که در ۷۲ درصد از گوشیهای جدید آیفون کار میکند. این قابلیت از کاربران درباره تمایل به ردیابی شدن در زمان گشودن یک اپلیکیشن سوال میکند. اگر کاربر جواب منفی دهد، طراح برنامه دیگر نمیتواند به IDFA (ID دستگاه که برای هدف قرار دادن و سنجش تاثیر تبلیغات آنلاین استفاده میشود) دسترسی داشته باشد. بررسی شرکت اپس فلایر در اکتبر نشان داد ۶۲ درصد از کاربران آیفون عدم اشتراکگذاری IDFA خود را انتخاب میکنند. این قابلیت حریم خصوصی، مکانیزم پشت صحنه بسیاری از تبلیغات موبایلی به خصوص تبلیغاتی که تایید میکنند خرید یا دانلودی انجام گرفته است را مختل میکند. اپلیکیشنهای آیفون با تبلیغات هدفمند میتوانند از ابزار اسکاد نت ورک اپل استفاده کنند که اپل میگویند محرمانهتر است. شرکتهای تبلیغات آنلاین نارضایتی خود را از این قابلیت از نخستینباری که در ژوئن سال ۲۰۲۰ معرفی شد، اعلام کردند اما فیسبوک شدیدترین انتقاد را داشت.