آموزش «حضوری» مدارس آغاز شد
با مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، فعالیت حضوری مدارس از ۱۴ فروردین ماه از سر گرفته شد؛ این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش طی چندماه گذشته، به علت نگرانی متخصصان امر و همچنین اولیاء توفیق چندانی در برگزاری حضوری کلاسهای درس ولو به صورت پراکنده و گروه بندی شده در کلانشهرها نداشته و اکنون با این مصوبه، درصدد جبران افت یادگیری در جمعیت دانشآموزی برآمده است. پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت آموزشوپرورش دستورالعملی صادر و در آن به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر ضرورت حضوری شدن آموزشهای مدارس و دانشگاهها به علت اهمیت ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی - یادگیری به شیوه حضوری و جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانشآموزان، همچنین پیشگیری از تبعات جبرانناپذیر وضعیت موجود برای آینده میهن عزیز اسلامی اشاره کرد.
حذف شرط فاصلهگذاری فیزیکی
در این دستورالعمل قید شده است که باید همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی در مدارس حضور یابند. همچنین تمام فعالیتهای تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری (با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاسهای درس) انجام شود. ظرفیتهای مجازی در صورت نیاز صرفا به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهرهبرداری قرار گیرد. درباره وضعیت حضور دانشآموزان نیز بر این مهم تاکید شده است که حضور منظم دانشآموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی ضروری است و در صورت غیبت غیرموجه ایشان، مطابق آییننامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه مدارس اقدام میشود. بنا بر اظهارات صادق ستاریفرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، تأکید ستاد ملی کرونا این بوده که دانشآموزان به صورت حضوری و روزانه در کلاسها حضور یافته و تأکید بر این است که همه دانشآموزان در پنج روز هفته امکان استفاده از آموزشهای حضوری را در مدارس داشته باشند، اما برنامهریزی برای رعایت پروتکلها و نحوه حضور دانشآموزان، جزو اختیارات شورای مدرسه است.
واکسن، شرط حضور نیست
همچنین تأکید شده است که دانشآموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینهای با تأیید پزشک و رضایت والدین میتوانند از بستر «شاد»، آموزشهای لازم را دنبال کنند. همچنین اعلام شده که تمرکز در این ابلاغیه این است که همه دانشآموزان باید در کلاسهای درس حضور داشته باشند اما این تمهید هم پیشبینی شد که اگر دانشآموزی مبتلا به کرونا یا دارای علائم کرونا بود یا دانشآموزی که دارای بیماری زمینهای است، آموزش را از بستر مجازی دنبال کند. هرچند مسوولان آموزش و پرورش مدام بر واکسیناسیون توصیه میکنند اما چون آموزش حضوری حق همه دانشآموزان است، مبتنی بر همین موضوع هیچ شرطی برای حضور دانشآموزان در مدارس پیشبینی نشده و هیچ شخصی هیچ شرطی برای ممانعت از حضور دانشآموز در مدرسه نمیتواند بگذارد. همچنین ستاد کرونا هم این شرط را پیشبینی نکرده است.»
عدم الزام برای تهیه پوشش متحدالشکل
بر اساس دستورالعمل ابلاغی، هرگونه برداشت وجه از محل پرداخت هزینه سرویس برای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان و افزایش شهریه دانشآموزان مدارس غیر دولتی ممنوع اعلام شده و الزامی برای تهیه پوشش متحدالشکل دانشآموزان وجود ندارد. در همین راستا، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرده است که «شهریهای که برای مدارس غیردولتی پیشبینی شد اینگونه نبود که برای آموزش مجازی در نظر گرفته شود و اگر مدرسهای خواستار شهریه اضافی شد، خانوادهها از طریق واحدهای نظارتی مناطق آموزش و پرورش و ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات پیگیری کنند. توصیهمان این است که دانشآموزان هیچ پرداخت اضافهای را انجام ندهند و در پیگیریهای نظارتی هم اهتمام جدی داریم. »
آسیب جدی به برنامه مهارتآموزی دبیرستانیها
اما درباره بازگشایی مدارس دوره متوسطه نیز نکاتی از سوی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان شده است؛ وی معتقد است که «متأسفانه در دوره متوسطه اول و دوم با آسیب جدی در مورد مهارتآموزی که خیلی تأکید جدی است، مواجه بودیم و همه اینها دست به هم داد که انشاءالله در ۱۴ فروردین آموزش در تمام مدارس به صورت حضوری باشد. برنامه هفتگی معلمان کاملا مشخص است و معلمان بر اساس همان برنامه در مدرسه حضور مییابند.»
عدم افزایش قیمت سرویس مدرسه
وی درباره سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان نیز گفته است: « با توجه به اینکه در بهمن و اسفند ماه به غیر از هفت درصد مدارس که غیرحضوری کامل بودند، مابقی مدارس به صورت حضوری کامل و تلفیقی آموزش داشتند و پیشبینی سرویس مدرسه همان زمان انجام شده بود. مسوول سرویس مدارس، انجمن اولیا و مربیان است ولی افزایش قیمتی نخواهیم داشت؛ همچنین در بخشنامه قبلی برای رانندگان سرویس مدارس، واکسیناسیون دُز دوم و سوم و استفاده از ماسک اشاره شده است.»
ارتقای مهارتهای زندگی با حضور دانشآموزان در مدرسه
اصغر باقرزاده، سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به موضوع بازگشایی حضوری مدارس گفت: قطعاً حضور دانشآموزان در مدارس و تعامل آنها با یکدیگر، منجر به ارتقای مهارتهای مختلف به ویژه مهارتهای زندگی، شغلی، جسمی و حرکتی آنها میشود؛ اما آنچه که به مسائل تربیتی و پرورشی مربوط میشود این است که تعامل مربیان و مشاوران با دانشآموزان به صورت رودررو، در تربیت، پرورش و مشاوره دانشآموزان بسیار تأثیرگذارتر از تعامل مجازی است.