آیگپ در مسیر پیشرفت
میثم عسگری، مدیرعامل آیگپ در گفتوگویی با آرش سروری، فعال حوزه فناوری و اطلاعات، صحبتهایی را در خصوص هوش مصنوعی، نسل سوم آیگپ و پیامرسانهای بومی مطرح کرد. مدیرعامل آیگپ در گفتوگوی زنده با آرش سروری، فعال حوزه فناوری اطلاعات، از نسل سوم پیام رسان آیگپ گفت و در این خصوص اظهار داشت: تبدیل صوت به متن برای اولینبار با آیگپ به پیامرسانهای بومی راه یافته است. در چند ماه گذشته هم که iOSهای جدید توسط شرکت اپل معرفی شد، یک دستیار هوشمند ایرانی به نام داریوش را معرفی کرد که اتفاقا یکی از کاربران ما این دو را با هم مقایسه کرده بود. یعنی یکسری از صوتها را با داریوش تبدیل به متن کرده بود و تعدادی را با قابلیت جدید آیگپ و نکته جالب توجه با عنایت به دیتا و تاکید آیگپ روی لهجههای مختلف، تفاوت بسیار زیاد در این دو مقایسه بود. ویدیوی مقایسه موجود است و علاقهمندان میتوانند مشاهده کنند که آیگپ در این قابلیت چقدر بهتر و جلوتر از دستیار هوشمند داریوش در iOS است. میثم عسگری درباره دلیل فاصله زمانی ایجاد شده در ارایه نسل دو و سه آیگپ توضیح داد: اینکه تکامل نسل یک و دو در آیگپ از نظر زمانی طولانی شد به این دلیل بود که به آیگپ در ابتدا با نگاه سوپرمسنجر توجه نشده بود و ما تصمیم گرفتیم بهطور کلی استراتژیها را تغییر دهیم و فضا را به سمت سوپر مسنجری سوق دهیم. به عنوان مثال؛ wechat نمونه یک سوپر مسنجر استکه امکانات غیر پیامرسانی هم دارد اما غالب خدمات و امکانات آن در فضای پیام رسان است. ما در آیگپ از wechat الگوبرداری کردیم و به همین دلیل باید تغییرات اساسی صورت میگرفت.وی در ادامه گفت: آیگپ قابلیتهای فوقالعادهای مثل opensores و openclient را از قبل داشت که باید اینها را حفظ میکردیم و در مسیر تغییرات هم گام برمیداشتیم ضمن اینکه همزمان نسل سوم را خرداد ماه امسال به یاری خدا و تلاش همکاران و رونمایی کردیم. مدیرعامل آیگپ درباره ورود آیگپ به هوش مصنوعی اظهار داشت: مساله اصلی نسل سوم، موضوع هوش مصنوعی بود که راهاندازی شد و در مسیر پیشرفت قرار دارد. تغییر اساسی در یک استاندارد قابل تامل در رابط کاربری نیز یکی دیگر از تحولات آیگپ در نسل سوم بود که تغییرات در UI همچنان ادامه خواهد داشت. با شروع نسل سوم، اپلیکیشن در فضای هوش مصنوعی قرار گرفت و در اولین آپدیت نسل سوم سرویسTTS که تبدیل متن به گفتار است و ASR که تبدیل صوت به متن است را در اختیار کاربران قرار دادیم. تبدیل صوت به متن با توجه به قابلیتهایی که دارد و تشخیص لهجهها واقعا قابل توجه است و پیشنهاد میکنم حتما این قابلیت را امتحان کنید. انشاءالله در ماههای آینده یکی، دو سرویس جذابتر از همین جنس درحوزههای تصویری گرافیکی، فیلتر و ... که پیام رسانهای پیشرو دنیا هم به سمتش رفتهاند را به آیگپ اضافه خواهیم کرد. میثم عسگری با ارایه توضیحاتی از چالشهای موجود برای آیگپ گفت و در این خصوص اظهار کرد: پروژه عظیم بعد از آبان ۹۸ بازسازی جدی هسته (core) اپلیکیشن بود و core قبل از 98 پیامرسان آیگپ بهطور کلی خاموش شد و این درحالی اتفاق افتاد که سرویسهای قبلی از دست نرفت، دیتاها حفظ شد، کاربران چندان متوجه نشدند، البته در این میان چالشها هم زیاد بود. عدم حمایت یا اینکه شاید سهامداران چندان اعتماد نمیکردند و بحثهای سرمایهگذاری جدی وجود داشت و شرکت باید بیزینسهای دیگری را هم تجربه میکرد تا بتواند پیام رسان را توسعه دهد و... نمونهای از این چالشها بود، پیام رسان در ایران و البته در همه جای دنیا چندان درآمدزا نیست و باید هزینهها از طریق بیزینسهای دیگر تامین شود و به همین دلایل همانطور که پیش از این هم گفتم، انتقال از نسل دو به نسل سه زمانبر شد. مدیرعامل آیگپ در این باره که آیا تمامی کارها برای ارایه نسل سوم توسط تیم آیگپ انجام شد یا از خارج مجموعه نیز کمک گرفته شد، توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در نسل سوم لایه front end و back end از تیم داخلی خودمان استفاده کردیم، اما با چند مجموعه مذاکره کردیم که با ما همکاری کنند همچون مجموعه دانشبنیان آیپا که تجربه خوبی در کنار هم در این راه کسب کردیم. اتفاق دیگری که در ادامه توسعه نسل سه در حال رخ دادن است، حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول است، بهطور کلی سعی کردیم از تجربیات بقیه نیز استفاده کنیم. وی درباره تعداد کاربران آیگپ و میزان اعتماد آنها به پیامرسانهای داخلی اظهار داشت: من به آمار دیگر پیام رسانها نمیپردازم اما آیگپ در حال حاضر نزدیک به ۱۵ میلیون و پانصد هزار کاربر دارد که آیگپ را نصب کردهاند و نزدیک به ۵ میلیون نفر در ماه کاربر فعال دارد. اما خب اتفاقاتی که دولت در سال ۹۶ و ۹۷ رقم زد، چالشهایش همچنان گریبانگیر است. اتفاقاتی مثل فیلترینگ تلگرام که مردم را حساس کرد. با همه این مشکلات و مشکلاتی که در حوزه سرمایهگذاری وجود دارد اما همچنان سعی کردیم اتفاقاتی را با کمک سهامداران در حوزههای درآمدزایی رقم بزنیم. آیگپ محصول اصلی شرکت است اما این شرکت محصولات دیگری دارد که این محصولات و درآمدزایی آنها به حفظ آیگپ کمک میکند. میثم عسگری توضیحاتی نیز درباره قابلیتهای آیگپ و همچنین خدمات پرداخت در این سوپرمسنجر ارایه داد و اظهار کرد: ما کمی پیش از نسل سوم، سرویس استوری را به آیگپ اضافه کردیم و اولین پیام رسان ایرانی هستیم که این قابلیت را ارایه دادیم. استوری آیگپ چیزی شبیه به استاتوس واتساپ است که ما اینجا تحت عنوان لحظهها آن را در آیگپ داریم. در فضای اپلیکیشن VOD را تحت برند آیگپ تی وی راهاندازی کردیم که مخاطبان اصلی آن در آیگپ هستند و خارج از آیگپ هم ارایه سرویس میکند. البته با توجه به تشابه اسمی احتمالاً تا چند روز آینده تغییر نام خواهیم داشت.