رزومهسازی برای ورود به اتاق بازرگانی
اسفندماه امسال، انتخابات اتاق بازرگانی شهرستانها برگزار میشود و در بهار 1402 نیز کرسیهای هیات رییسه اتاق ایران تعیین تکلیف میشوند. حال آنطور که علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی، میگوید: دولت سیزدهم مدتی است که مشغول رزومهسازی برای افراد نزدیک به خود، برای ورود به اتاق بازرگانی دارد. به گزارش تجارتنیوزْ در حالی قرار است اسفند امسال انتخابات اتاق بازرگانی در شهرهای مختلف برگزار شود که دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تحرکات خود را برای محاصره پارلمان بخش خصوصی آغاز کرده است. مسوولان و تصمیمگیران این دولت که غالباً برخاسته از دانشگاه امام صادق یا نهادهای خصولتی هستند حالا قصد دارند افراد نزدیک به خود را در رأس بخش خصوصی هم قرار دهند تا علاوه بر مجلس و قوه قضاییه، به عنوان دو رکن دیگر حاکمیت، بخش غیردولتی اقتصاد را هم با خود همسو کنند. تا جایی که برخی فعالان اتاق بازرگانی از رزومهسازی دولت برای افرادی که تخصص، سابقه و تجربه چندانی ندارند، خبر میدهند. در همین زمینه علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، به تجارتنیوز گفت: حتما انتقاداتی به شاکله امروز اتاق بازرگانی وارد است. اما میتوانیم مدعی شویم که قاطبه افراد از بخش خصوصی هستند. از سوی دیگر در انتخابات اتاقهای مشترک اتفاقاتی میافتد که امیدواریم در انتخابات پیش روی اتاقها رخ ندهد. او درباره جزییات این اتفاقات توضیح داد: در انتخابات کسانی ورود پیدا میکنند که فاقد رزومه یا هرگونه سابقه عملیاتی هستند. این افراد صرفاً با مصاحبه در چند رسانه خاص صاحب رزومه شدهاند. اکثر آنها نیز طیفهای نزدیک به دولت هستند و دلیل حضورشان به دلیل اعمالنظرهایی است که صورت میگیرد. وی تشریح کرد: ما اعتقاد به حضور جوانان در عرصههای مختلف داریم. اما نه جوانانی که هیچ رزومهای ندارند و میخواهند با ادعای ارتباط با فلان نهاد خود را وارد اتاق بازرگانی کنند. این فعال بخش خصوصی ضمن تاکید بر اینکه تمام دولتها تلاش میکنند اتاق بازرگانی همراه آنها باشد، تأکید کرد: نفوذ در اتاق بازرگانی محدود به این دولت نیست. اما دولت جدید اصل را بر این گذاشته است که مدیران جوان و تازهکار به کار بگمارد. نمیخواهد مدیرانش در دولتهای قبلی رزومه داشته باشند. به علاوه ممکن است شاهد تأکید صرف بر حضور فارغالتحصیلان دانشگاه امام صادق در اتاق بازرگانی باشد. شریعتی به انتخابات پیشین اشاره و عنوان کرد: انتخابات اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین نمونه بارز ادعای ماست. در این انتخابات کسانی رای نیاوردند که چندین کمپانی، تجارتخانه بزرگ و دفتر در چین دارند. در ازای آن، برخی افراد بیهویت و ناکارآمد انتخاب شدند که حتی یک سفر به چین نداشتهاند. اشخاصی که تاکنون صادراتی به چین یا وارداتی از این کشور نداشتند. این افراد صرف ارایه رزومه در صنایعی که قابل ردیابی نیست و به وسیله یک باند به اتاق راه پیدا کردند. وی خاطرنشان کرد: دولت به تحمیل این افراد به اتاق بازرگانی تمایل ویژهای دارد؛ اما اینکه چقدر کار را پیش ببرند، بستگی به همت اعضا دارد. البته دولت میتواند نفوذ خود را قهراً هم اعمال کند. او اضافه کرد: بعضی از اشخاص نزدیک به دولت کنونی مدام بر «کراواتی بودن» اعضای اتاق بازرگانی تأکید دارند! اما لازم است از این افراد بپرسیم کدام از عاملان دستگاههای جاسوسی در 44 سال اخیر کراواتی بودهاند؟ اگر دولت بخواهد اتاق بازرگانی را به حیاط خلوت خود تبدیل کند، پارلمان بخش خصوصی کارایی خود را در بعد جهانی از دست میدهد. بر اساس این گزارش، انتخابات اتاق بازرگانی هر چهار سال یک بار برگزار میشود. بر اساس این انتخابات ۴۰ عضو برای تهران و ۱۵ عضو برای هر شهرستان تعیین میشود. در این انتخابات دو گروه امکان حضور دارند؛ نخست کسانی که کارت عضویت دارند و دوم صاحبان کارتهای بازرگانی. حال به نظر میرسد علاوه بر چهرهسازی از برخی جوانان نزدیک به دولت بر اساس مصاحبه با برخی رسانهها، این افراد یکی از این شرایط را هم پیدا کردهاند تا ورود راحتتری به اتاق بازرگانی داشته باشند. حال آیا با دولتیسازی بخش خصوصی، اتاق بازرگانی هویت خود را از دست میدهد؟