66 درصد سفرهای شهری با خودروی شخصی است

۱۴۰۱/۱۱/۰۲ - ۰۵:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۹۱۶
66 درصد سفرهای شهری با خودروی شخصی است

گروه راه و شهرسازی| دیروز شهرداری تهران در حالی از برنامه برقی کردن 300 هزار موتور سیکلت کار طی 4 سال رونمایی کرد که 100 موتور سیکلت برقی به شرکت «پست» شهر تهران اضافه شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پست سال آینده از خودروهای برقی در این شرکت به‌کار گرفته شود. محمود لیالی، مدیرعامل شرکت پست ادامه داد: نزدیک به 5 هزار و 300 موتورسیکلت در اختیار موظفین شرکت پست قرار دارد که این تعداد در شهر تهران 1250 دستگاه موتورسیکلت است که با مساعدت شهردار تهران و عقد قرارداد قرار است 700 دستگاه موتورسیکلت وارد ناوگان حمل و نقل شرکت پست شود و جایگزین 1250 دستگاه موتورسیکلت غیربرقی بشود.

لیالی با اشاره به اینکه سال آینده نیز اعتبار خوبی جهت جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت بنزینی در نظر گرفته شده است، گفت: انتظار داریم رییس سازمان محیط زیست نیز نیم‌نگاهی را به شرکت پست داشته باشد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در این مراسم ورود 100 دستگاه موتورسیکلت برقی به ناوگان حمل و نقل شرکت پست اظهار کرد: طی توافقی قرار است 700 دستگاه موتورسیکلت برقی وارد ناوگان حمل و نقل در این مجموعه شود. 

شهردار تهران با بیان اینکه یک موتورسیکلت‌ کاربراتوری 10 برابر یک موتورسیکلت انژکتوری آلایندگی دارد، گفت: قدرالسهم موتورسیکلت‌ها در حمل و نقل 13 درصد، در ساعت پیک و در ساعت عادی 6 درصد است و در واقع موتورسیکلت‌ها سهم بسیار بالایی را دارند.

زاکانی با اشاره به مزیت‌های موتورسیکلت‌های برقی تصریح کرد: این موتورسیکلت‌ها علاوه بر کاهش آلایندگی در مصرف سوخت نیز بسیار تاثیرگذار خواهند بود و می‌تواند معضل آلودگی را در شهرها و به‌ویژه در کلان‌شهرها رفع کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 300 هزار موتور کار در پایتخت داریم، گفت: هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم در یک بازه زمانی 4 ساله 300 هزار موتورسیکلت کار بنزینی را تبدیل به موتورسیکلت‌های برقی کنیم. شهردار تهران با بیان اینکه این مساله همت بزرگی را می‌طلبد، گفت: قطعا این موضوع شدنی است و با این اتفاق شاهد کاهش آلایندگی‌ها در پایتخت خواهیم بود.

سهم خودروی شخصی در سفرهای شهری

زاکانی همچنین در حاشیه رونمایی از دو دستگاه اتوبوس برقی اظهار کرد: سیاست کلی در شهر تهران این است که در راستای کاهش آلودگی هوا به سمت توسعه حمل و نقل عمومی پیش برویم. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها 34 درصد از سفرهای درون شهری تهران با حمل و نقل عمومی انجام می‌شود و 66 درصد با خودروی شخصی پوشش داده می‌شود، گفت: در نظر داریم در برنامه چهارم توسعه این آمارها را برعکس کنیم. یعنی 66 درصد از وسایل نقلیه عمومی و 34 درصد از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه توسعه مترو به عنوان یک برنامه میان‌مدت در دستور کار قرار دارد که بر این اساس تکمیل 7 خط و ساخت و اتمام 4 خط مترو در دستور کار شهرداری است، اظهار کرد: همچنین در نظر داریم 7000 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران اضافه کنیم که تا پایان برنامه چهارم این 7000 اتوبوس فعال می‌شوند یعنی 3 برابر وضعیت موجود باید اتوبوس وارد کنیم.

زاکانی با بیان اینکه 6000 ون در تهران داریم که 2000 دستگاه آن فعال بوده اما صدرصد فرسوده هستند، گفت: هدف‌گذاری ما ورود 25 هزار دستگاه ون و نوسازی 50 هزار تاکسی است.

وی در خصوص سرانجام 630 دستگاه ون که وارد ناوگان شد، افزود: هنوز منتظر دستورالعمل وزارت کشور هستیم اما نه‌تنها پول 630 دستگاه ون بلکه قدرالسهم خودمان برای خرید 640 اتوبوس را پرداخت کرده‌ایم.

زاکانی با بیان اینکه دو میلیون و 600 هزار موتورسیکلت پلاک شده در تهران فعال هستند که دو میلیون آن فرسوده هستند، گفت: یک موتورسیکلت کاربراتوری 10 برابر موتور انژکتوری و به اندازه 13 خودروی یورو 5 آلایندگی ایجاد می‌کند که در نظر داریم 300 هزار موتورسیکلت کار را در تهران برقی کنیم.

وی افزود: در گام اول نوسازی و گازسوز کردن خودروها و بعد از آن برقی شدن را در دستور کار قرار دادیم.

وظیفه دولت در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر

سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این مراسم از ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران خبر داد.

به گزارش تسنیم، شفیعی در آیین رونمایی از بسته حمل و نقل پاک اظهار کرد: امروز (صبح شنبه) اقداماتی در حوزه حمل و نقل در سطح شهر تهران انجام گرفت که از آن جمله می‌توان به ورود موتورسیکلت‌های برقی، ورود اسکوتر برقی، رونمایی از اتوبوس‌های برقی و همچنین راه‌اندازی مرکز معاینه فنی در سطح شهر تهران اشاره کرد.

وی با اشاره به ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گفت: بر اساس این قانون دولت موظف است به ازای صرفه‌جویی در سوخت کمک‌هایی را به تولیدکنندگان برای رفع آلودگی هوا در قالب توسعه تولیدات برقی از جمله موتورسیکلت و... داشته باشد.

شفیعی ادامه داد: خوشبختانه طی سال گذشته و امسال کمک‌هایی در این حوزه انجام شده است که این مساله با پیگیری‌های شهردار تهران در هیات دولت و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در شورای اقتصاد بوده است که اخیرا نیز دستورالعمل شورای اقتصاد تقویت شده است و این تاثیر بسزایی را در کاهش مصرف و شرایط زیست محیطی خواهد داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: ما باید به سمت مدهای جدید حمل و نقل از جمله اتوبوس و موتورسیکلت‌های برقی گام‌برداریم که این موضوع به‌طور جدی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است و برای نخستین‌بار موتورسیکلت‌های برقی با باتری سوآپ توسط تولیدکننده داخلی تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع موتورسیکلت اهمیت ویژه‌ای را دارد و بیان کرد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که موتورسیکلت‌های برقی مورد استفاده شهروندان و سرمایه‌گذاران قرار بگیرد تا شاهد توسعه آن باشیم.

شفیعی همچنین با اشاره به اسکوتورهای برقی گفت: این مساله نیز در کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است و امروز نیز تعدادی از آنها در سطح شهر تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بخش خصوصی در ارتباط با تولید اسکوترهای برقی تصریح کرد: باید از این ظرفیت استقبال و شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم.

 

ارسال نظر