مجوز فروش ساختمان روزنامه اطلاعات به شهرداری تهران

۱۴۰۱/۱۲/۲۲ - ۰۲:۲۶:۴۸
کد خبر: ۲۰۰۹۸۸

گروه راه و شهرسازی|

اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه «مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله ملک متعلق به شهرداری تهران» را تصویب کردند.

در یکصد و سی و پنجمین جلسه شورای شهر، در بررسی یک فوریت لایحه ابوذر مختاری مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت: مکلف به تحقق بودجه 5 هزار و ۴۴۶ میلیارد تومانی هستیم و سیاست شهرداری این است که ملک ساختمان تجاری- اداری روزنامه اطلاعات برای پرداخت بدهی به بانک شهر در اختیار بانک قرار بگیرد.

وی با اشاره به مصوبه شورای شهر درباره توافق با بانک شهر گفت: مصوبه اخیر شورا منجر به توافق با بانک شهر و پرداخت 3 هزار میلیارد تومان دیون پیمانکاران سنواتی برای اولین‌بار توسط شهرداری تهران شد.

در ادامه حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با واگذاری ساختمان روزنامه اطلاعات، اظهار کرد: شهردار تهران می‌گوید به جای صد درصد تحقق بودجه، ۱۳۰ درصد محقق شده، بنابر‌این برای فروش تا سال آینده صبر کنید و سال آینده این لایحه را ارایه کنید.

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره انعام گفت: چرا باید مالی را که متعلق به شهروندان است و می‌توانیم سال آینده آن را به قیمت مناسب‌تری بفروشیم، در پایان سال و در ماه اسفند بفروشیم. ما باید به دنبال منابع شهروندان تهرانی باشیم. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در واگذاری یک بوفه در مدیریت بحران برخی اعضای شورا از واژه چوب حراج استفاده می‌کنند، اما با فروش این ملک موافق هستند، گفت: فروش این ملک در چنین شرایطی چوب حراج نیست؟

سپس مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بررسی این لایحه سه موضوع درباره این ملک حائز اهمیت است تصریح کرد: قرار است این ملک فروخته شود، درحالی که بیش از 7 هزار متر آن تجاری است، اگر بخواهد اداری باشد قیمت کاهش یافته و سرمایه از بین می‌رود . قول دادند از این عدد در توسعه مترو استفاده کنند و اگر به قیمت مناسب به فروش برسد، در توسعه مترو گشایش انجام می‌شود. این عضو شورای شهر با اشاره به تسویه وام‌ شهرداری در پی فروش این ملک نیز گفت: اگر همکاران رای بدهند، گشایش صورت می‌گیرد.

در ادامه مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: واگذاری ملک یکی از تکالیفی است که از شورا به شهرداری داده شده است. با وجود این، در خصوص ساختمان اطلاعات باید بگوییم که ۱۰ هزار متر مربع از این ساختمان کاملاً نوسازی شده و ساختمان ۲۰ هزار متر مربعی واقع در ضلع غربی آن ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که متوقف شد. عملاً به سمت سیاست تجمیع حرکت کرده‌ایم و اگر بتوانیم بخشی از شهرداری را به ساختمان اطلاعات منتقل کنیم، آورده اقتصادی برای شهرداری دارد.

 در پایان این دستور جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه شهردار تهران در خصوص «مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله ملک متعلق به شهرداری تهران» را تصویب کردند.

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرح تایید ساختار و تشکیلات نهاد راهبردی و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران را در دستور کار قرار دادند و پس از بررسی این طرح را تصویب کردند.

 افزایش ۲۵ درصد بهای بلیت مترو

در تحولی دیگر، دیروز با رأی بیشتر اعضای شورای شهر تهران بهای بلیت مترو برای سال آینده ۲۵ درصد افزایش یافت. در ادامه بررسی بهای بلیت مترو، ۱۰ درصد تخفیف در ساعت اوج سفر نیز از سوی اعضای شورا به تصویب رسید. همچنین بر اساس رأی اعضا سقف افزایش قیمت خطوط ۵۰ درصد شد و این در حالی است که بلیط ورودی مترو به قیمت حدود ۳ هزار تومان رسید.

جلال بهرامی، معاون حمل و ترافیک شهرداری تهران در یکصد و سی و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لوایح بهای خدمات در سال ۱۴۰۲ شامل تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی گفت: باید قیمت بلیت مترو به گونه‌ای باشد که حداکثر استفاده و حداقل قیمت برای مردم در نظر گرفته شود، اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که عدد اورهال هر واگن از میزان درآمد آن بیشتر است.

وی با ارایه توضیح درباره افزایش قیمت پیشنهادی مترو برای سال ۱۴۰۲ ادامه داد: درخصوص بلیت مترو ۱۵ درصد در ساعات غیرپیک تخفیف داده می‌شود و با احتساب تخفیف ۱۰ درصدی استفاده از کارت بلیت، در این صورت میزان افزایش ۲۰ درصد خواهد بود.

معاون حمل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: شناور بودن قیمت بلیت مترو به دلیل کسب درآمد نبوده و برای این بوده که شهروندان در ساعات غیر پیک بتوانند از مترو استفاده کنند؛ اگر اعداد را به اندازه‌ای کم کنیم که خدمت کنیم، به خودی خود سرانه جابه‌جایی مسافر را کاهش داده‌ایم.

بهرامی با بیان اینکه اعداد و ارقامی که برای خطوط طولانی پیش بینی شده مسافران حداقلی دارد، خاطرنشان کرد: هشتگرد و فرودگاه امام (ره) مسافران حداقلی دارند؛ از سویی یارانه بلیت متروی کرج نیز توسط شهرداری تهران پرداخت می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه در ساعات اول صبح که کارگران بومی شهر از مترو استفاده می‌کنند، تخفیف ۱۵ درصدی پیش بینی شده است، یادآور شد: استفاده با کارت بلیت نیز تخفیف ۱۰ درصدی را به همراه دارد. وی با بیان اینکه عدد مطالبات شهرداری از دولت برای پرداخت سهم خود در بلیت مترو پذیرفته شده است، تصریح کرد: دولت یک سوم بهایی که مورد تأیید خودش است، پرداخت خواهد کرد و حتی اگر این سهم را نیز پرداخت کند به اندازه سهم هزینه کرد ما نیست. بهرامی تأکید کرد: افزایش قیمت ۳۱ درصدی نرخ بلیت مترو در این راستا انجام می‌شود که بتوانیم خدمات رسانی بهتری به شهروندان تهرانی داشته باشیم.

در نهایت، با رأی اکثر اعضای شورای شهر تهران بهای بلیت مترو برای سال آینده ۲۵ درصد افزایش یافت. در ادامه بررسی بهای بلیت مترو، ۱۰ درصد تخفیف در ساعت اوج سفر نیز از سوی اعضای شورا به تصویب رسید. همچنین بر اساس رأی اعضا سقف افزایش قیمت خطوط ۵۰ درصد شد و این در حالی است که بلیط ورودی مترو به قیمت حدود ۳ هزار تومان رسید.

به گفته رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، نرخ‌های جدید حمل و نقل عمومی پس از ماه مبارک رمضان اعمال خواهد شد.

 

ارسال نظر