بورس تغییر مسیر می‌دهد؟

۱۴۰۲/۰۱/۳۱ - ۰۳:۵۸:۵۶
کد خبر: ۲۰۳۷۶۳
بورس تغییر مسیر می‌دهد؟

شاخص کل بورس تهران از روزها صعود دیروز روند اصلاحی به خود گرفت؛ اما در مقابل شاخص هم‌وزن توانست با روند صعودی بسیار خوبی سهم‌های کوچک و خرد بازار سرمایه را سبزپوش نگاه دارد.

این موضوع در حالی است که شاخص توانسته سقف‌ سال‌های گذشته را رد کند و اکنون در حال جبران عقب ماندگی خود است. استراحت در مسیر جبران عقب‌ماندگی طبیعی است و سهامداران نباید انتظار داشته باشند که شاخص کل بورس دو ماه تمام یک رنگ سبز باشد و هیچ سرخی به خود نبیند.

به واسطه سبزپوشی شاخص و رشد نمادهای بازار سرمایه شاهد ورو نقدینگی‌های جدید به بازار هستیم و اگر این ورود نقدینگی ادامه‌دار باشد شرایط معاملات نیز تغییر خواهد کرد و در نهایت بازار سرمایه به صورت واقعی و بر اساس داده‌های تحلیلی رشد خواهد کرد.

احتمالا امسال شاهد تغییر روندها باشیم و بازار سرمایه بر اساس داده و تحلیل کرد نه دستکاری و دخالت. مهم‌ترین مشکل بورس در اوج سال 99 و پس از دستکاری و دخالت بیش از حد مسوولان بود که باعث شد که در روزهای سقوط بورس اعتماد سهامداران را نیز از بین برود.

با وجود این تفاسیر باز هم سهامداران ترس از ریزش بازار را دارند که شاید اتفاقات سال 99 در بازار سرمایه تکرار شود. البته یکی از مولفه‌هایی که می‌تواند در تکرار سال 99 در بازار سرمایه نقش داشته باشد مولدسازی است.

 اشکان زودفکر، کارشناس بازار سرمایه، به این سوال پاسخ داد که با توجه به افزایش عرضه‌ها آیا روند صعودی شاخص بورس متوقف خواهد شد؟ و عنوان کرد: بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که پس از سال ۹۹ به واسطه ریسک‌های سیستماتیک قابل توجه به حدی عقب ماندگی بورس از بازارهای موازی افزایش یافت که سرمایه‌گذاران این ریسک‌ها را نادیده گرفتند و جهش اخیر بورس آغاز شد. پس از رشد قابل توجه اخیر نیز همچنان جاماندگی بورس از سایر بازارها زیاد بوده و سهامداران نباید نگران عقبگرد بورس از روند صعودی باشند. البته باید به این نکته توجه کرد که بازار برای ادامه روند خود به استراحت نیاز دارد و این روند منطقی است اما با توجه به ورود پول خوب از سمت اشخاص حقیقی همچنان پتانسیل برای رشد بورس وجود دارد.

او در ادامه محرک‌های بورس ۱۴۰۲ برای ادامه روند رو به رشد خود را مورد بررسی قرار داد و اعتقاد داشت: با توجه به افزایش مستمر نقدینگی به نظر می‌رسد در صورت عدم اعمال سیاست‌های غلط توسط دولت در رابطه با بازار سرمایه، می‌توانیم شاهد هدایت نقدینگی به بخش مولد اقتصاد باشیم. یکی از عواملی که می‌تواند بورس را به عنوان بازار برنده در ۱۴۰۲ معرفی کند، کاهش ریسک‌های سیستماتیک شامل آرامش در فضای سیاست خارجی و اقتصاد کشور است و باید به این نکته توجه داشت که تورم همیشه و آشفتگی اقتصاد همواره به زیان بورس است و رشدهای شارپی بازارهای سفته‌بازی با ایجاد حس جاماندگی در سهامداران باعث خروج پول از بورس خواهد شد.

زودفکر همچنین به پیش‌بینی روند قمیتی دلار آزاد پرداخت و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد نرخ دلار در اعداد کنونی به تعادل رسیده است و خریداران و فروشندگان در این نرخ به توافق رسیده‌اند. در صورتی که دولت با مهار تورم سیاست‌های شکست‌خورده‌ای مانند تثبیت نرخ ارز را در پیش نگرفته و از این طریق باعث برهم خوردن تعادل در بازار ارز که نتیجه‌ای خروج سرمایه از کشور ندارد، نشود می‌توان گفت احتمال رشد شارپی در نرخ دلار پایین بوده و دلار متناسب با رشد نقدینگی با شیب ملایم به مرور افزایش خواهد یافت.

این کارشناس در انتها به مقایسه بازدهی صنایع مختلف در بورس پرداخت و تاکید داشت: صنایع کوچک بازار در حال حاضر پتانسیل رشد بیشتری نسبت به بزرگ‌ترها دارند؛ چراکه در واقع این صنایع از دلار یارانه‌ای صنایع بزرگ استفاده می‌کنند. شرکت‌های کوچک بازار، ریسک سیستماتیک کمتری را متحمل می‌شوند چراکه دخالت‌های دولت در این دسته پایین‌تر است البته نباید از ریسک عدم اجازه دولت به برخی شرکت‌های این گروه برای افزایش نرخ اشاره کرد که تنها حدود ۳۵ درصد نمادهای کوچک بازار درگیر این موضوع هستند.

در کنار این موارد به دلیل ورود و خروج بازیگر به این سهام‌ها که سهامداران را برای دریافت سودهای قابل توجه و یک شبه تحریک می‌کند در شرایط رشد شارپی اخیر بورس نیز یکی از دلایل اقبال بیشتر به صنایع کوچک بازار است.

بازار از دریچه معاملات

در معاملات آخرین روز کاری هفته شاخص کل بورس برخلاف روزهای اخیر روندی نزولی داشت و با کاهش هزار و 304 واحدی معادل 0.06 درصدی در محدوده دو میلیون و 234 رسید.؛ از سوی دیگر شاخص هم‌وزن بازار که نشانگر نمادهای خرد و کوچک بازار است روز گذشته با رشد 4 هزار و 90 واحدی به محدوده 760 هزار واحدی رسید.

شاخص کل فرابورس نیز با افت 100 واحدی به تراز 29 هزار و 207 واحد رسید. شاخص هم وزن در فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش 876 واحد به سطح 135 هزار و 95 واحد رسید. روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای ششمین روز کاری متوالی مثبت شد و 803 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. 

براساس آمار و ارقام اکو ایران؛ روز گذشته ارزش معاملات کل بازار سهام به 63 هزار و 710 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 42 هزار و 268 میلیارد تومان بود که 66 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 13 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 16 هزار و 677 میلیارد تومان رسید. در معاملات دیروز نماد دی (بانک دی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 393 میلیارد تومان بود. 

پس از دی، وکار بیشترین ارزش معاملات را داشت و حکشتی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خساپا و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات نیز سهام دی با تعداد 3 میلیارد و 14 میلیون و 758 هزار و 115 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد وکار و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

یک امام صادقی دیگر در بازار

روز گذشته و در لحظات پایانی معاملات اعلام شد که رییس سازمان بورس تغییر کرده است و حامد سلطانی‌نژاد پس از هفت سال از سمت خود خداحافظی کرد و جایگاه خود را به جواد جهرمی که سابقه معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران و مدیریت نظارت بورس کالای ایران سپرد.

مدیرعامل بورس کالا یکی از مهم‌ترین افرادی بود که با بورس کالا بازارهای سیمان، فولاد، پتروشیمی و... را به سامان رساند و توانست شرایط بهتری برای بازارها پدید آورد.  باتوجه به سوابق جهرمی به نظر می‌رسد که این مدیر بتواند شرایط بهتری برای بازار سهام پدید آورد.

 

ارسال نظر