همه نیروگاه‌ها با اتمام برنامه تعمیرات برای تابستان امسال آماده باشند

۱۴۰۲/۰۲/۰۵ - ۰۳:۱۲:۰۸
کد خبر: ۲۰۴۰۸۵

وزیر نیرو تاکید کرد: همه نیروگاه‌های کشور، با اتمام به‌موقع و مطابق برنامه‌های تعمیراتی اساسی و دوره‌ای پیش‌بینی شده، برای در مدار بودن کامل در تابستان ۱۴۰۲ آماده شوند.

به گزارش ایرنا از توانیر، علی‌اکبر محرابیان در جریان بازدید از نیروگاه سیاه‌بیشه افزود: امسال بر اساس برنامه‌ریزی جامع در قالب ۱۴۰ اقدام راهبردی، سال پر باری برای صنعت آب و برق کشور خواهد بود؛ بنابراین در بخش برق، ضرورت دارد همه نیروگاه‌های کشور، با اتمام به موقع و مطابق برنامه برنامه‌های تعمیراتی اساسی و دوره‌ای پیش‌بینی شده، برای در مدار بودن کامل در تابستان ۱۴۰۲ آماده شوند.

وی در این بازدید که از نزدیک در جریان تعمیرات دوره‌ای واحدهای ۳ و ۴ نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه قرار گرفت با اشاره به نقش مهم این نیروگاه در تأمین برق پایتخت و استان‌های همجوار در ساعات اوج مصرف روز افزود: با اتکا به توان متخصصان داخلی و استفاده از تجهیزات ساخت داخل، با اتمام روند تعمیرات برنامه‌ریزی شده این نیروگاه با تمام توان در تابستان پیش رو در مدار خواهد بود. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه بدون نیاز به مصرف سوخت یا خروج جریان آب ذخیره شده در پشت سد و در یک چرخه بسته در ساعات اوج مصرف، بیش از ۱۰۰۰ مگاوات برق شبکه را تامین می‌کند و در ساعات کم باری شبکه از طریق پمپاژ مجدد آب به مخزن بالای سد برای ساعات اوج مصرف روز آتی آماده می‌شود و به لحاظ فنی نقش بسزایی در پایداری شبکه برق و تنظیم بار شبکه دارد.

محرابیان گفت: در حوزه برق کشور، با تلاش و عزم همه بخش‌های تولید، انتقال و توزیع برق و البته با همراهی مردم گرانقدر کشور تلاش خواهیم کرد همچون سال گذشته، برق پایدار و قابل اتکایی برای همه مصارف خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی تامین کرده و از تابستان پیش رو با سربلندی عبور کنیم . وی عزم بالای متخصصان داخلی در ساخت و بهره‌برداری از سد و نیروگاه سیاه‌بیشه را به عنوان افتخار و سرمایه ملی کشور ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد با تجربه ارزشمند کسب شده در احداث و بهره‌برداری از این پروژه ملی، دانش تخصصی ساخت پروژه‌های مشابه در کشور وجود داشته و متناسب با برنامه‌های بالادستی کشور حداکثر تلاش لازم برای توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور به عمل خواهد آمد .

«حبیب قراگوزلو» مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران نیز درباره نقش حیاتی نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه در حفظ پایداری شبکه برق و تنظیم فرکانس از تلاش شبانه‌روزی برای اتمام تعمیرات اساسی واحدهای ۳ و ۴ خبر داد. وی گفت: بر اساس برنامه مدون، در حال حاضر واحد ۱ و ۲ نیروگاه سیاه‌بیشه در مدار کامل است و واحدهای ۳ و ۴ در حال انجام تعمیرات اساسی و آمادگی برای دوره اوج بار امسال است در همین راستا تجهیزات سیل رینگ واحد ۴ تهیه شده و توسط پیمانکار داخلی در حال تعویض است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران افزود: مسوولیت تامین برق استان‌های تهران، البرز و قم با این شرکت است و با توجه به مصرف بالای برق در این سه استان با تراکم بالای جمعیت و تمرکز صنایع، نیروگاه سیاه‌بیشه نقش تاثیر‌گذاری در جلوگیری از افت ولتاژ این سه استان داشته و ظرفیت تولید خود را از طریق کلیدخانه ۴۰۰ کیلوولت GIS به شبکه سراسری برق کشور منتقل می‌کند.

قراگوزلو گفت: در دوره‌های قبل، بازکردن واحد و انجام تعمیرات اساسی صرفاً با حضور سوپروایزر خارجی و کارشناسان شرکت سازنده انجام می‌شد که این موضوع ضمن هزینه‌های بالا، مشکلاتی را برای برنامه‌ریزی به هنگام تعمیرات ایجاد کرده بود که با روحیه خودباوری و استفاده از تلاش و دانش متخصصان داخلی در حال حاضر همه مراحل ساخت قطعات و انجام تعمیرات توسط شرکت‌های متخصص داخلی با بالاترین استاندارد جهانی انجام می‌شود . 

 

ارسال نظر