لزوم مشارکت در پروژه‌های زیرساختی صنعت نفت و گاز

۱۴۰۲/۰۱/۳۱ - ۰۴:۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۰۳۷۷۰
لزوم مشارکت در پروژه‌های زیرساختی صنعت نفت و گاز

مهم‌ترین صنعت برای تحقق سودآوری و جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، صنعت نفت و گاز کشور است که هم تقاضای بالایی برای آن وجود دارد و هم امکان توسعه آن در کشور وجود دارد. بنابراین، مشارکت مردم در تامین مالی پروژه‌های زیرساختی صنعت نفت و گاز با مدل شرکت سهام عام پروژه، می‌تواند به افزایش مشارکت مردم در اقتصاد، هدایت نقدینگی به سمت تولید و همچنین توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

مهدی هاشم‌زاده، کارشناس حوزه انرژی، با اشاره به اهمیت تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت و گاز با مدل شرکت سهام عام پروژه در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: مساله تامین مالی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای صنعت نفت و گاز و همچنین توسعه میادین گازی و نفتی یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش روی حکمرانی انرژی کشور است؛ با وجود اینکه نقدینگی موجود در جامعه به میزان بسیار بالایی در بازارهای مختلف وارد می‌شود و بستری برای هدایت نقدینگی در نظر گرفته نشده است؛ اما می‌توان به پشتوانه همین نقدینگی موجود نیز به سمت تامین مالی در پروژه‌های مهم صنعت نفت و گاز رفت و تنها باید بستر مناسب آن را تعبیه کرد. از همین رو مدل تامین مالی مبتنی بر اعطای سهام پروژه در بازار سرمایه پایه‌ریزی شد.

وی افزود این مدل که تجربه استفاده از آن به قرن 18 میلادی و تامین مالی ریل سراسری امریکا برمی‌گردد، یکی از مهم‌ترین ابزار در دسترس دولت‌ها برای بسترسازی جهت هدایت نقدینگی به سمت تولید و هدایت نقدینگی به سمت بازارهای سرمایه‌گذاری مبتنی بر رشد اقتصادی پایدار است.

در این مدل که با مشارکت مردم در اقتصاد همراه است، علاوه بر هدایت نقدینگی، یک بستر مهم و مناسب برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی صنعت نفت و گاز تهیه خواهد شد.  این کارشناس انرژی مطرح کرد: بر همین اساس شرکت سهام عام پروژه با فراهم کردن بستر مناسب مشارکت مردم در تامین مالی پروژه‌های زیرساختی کشور، به عنوان یک راهکار مهم در توسعه اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

این روش، در بسیاری از کشورهای جهان، به عنوان یک روش موثر برای جذب سرمایه و تأمین منابع مالی برای پروژه‌های زیرساختی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هاشم‌زاده با اشاره به مزایای مدل شرکت سهام عام پروژه اظهار کرد: از مزایای مشارکت مردم در تامین مالی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کشور می‌توان به جذب نقدینگی و سرمایه در دسترس مردم، توسعه اقتصادی سریع، توسعه بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سمت تولید اشاره کرد.

جذب نقدینگی سرگردان به سمت تولید با سرمایه‌گذاری از طریق مدل شرکت سهام عام پروژه یکی از مزیت‌های این مدل است که مردم می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذار در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شرکت کنند و به توسعه کشور کمک کنند. وی ادامه داد: همچنین در جهت ارتقای توسعه اقتصادی، شرکت سهام عام پروژه با جذب سرمایه‌گذاری موردنیاز توسعه صنعت نفت و گاز و با توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز کشور، امکانات جهت تولید بیشتر را بهبود می‌بخشد و این موضوع باعث ارتقای بهره وری و توسعه اقتصادی می‌شود.

همچنین با مدل شرکت سهام عام پروژه بازار سرمایه نیز عمق بیشتری خواهد یافت و شرکت‌های بیشتری در آن پذیره نویسی می‌کنند که به توسعه بازار سرمایه کمک بسزایی خواهد کرد. مشارکت مردم در تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت و گاز با مدل شرکت سهام عام پروژه، باعث توسعه بازار سرمایه می‌شود.

این کارشناس انرژی با اشاره به مزیت اصلی مدل شرکت سهام عام پروژه در بسترسازی جهت هدایت نقدینگی و جلوگیری از ورود نقدینگی به بازارهای موازی تولید و تشدید تورم با تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت و گاز گفت: هدایت نقدینگی به سمت تولید نیز اصلی‌ترین مزیت مدل شرکت سهام عام پروژه است که از ورود نقدینگی به بازارهای موازی تولید و تشدید تورم نیز جلوگیری می‌کند. با این روش، سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت مستقیم در پروژه‌های تولیدی سرمایه‌گذاری کنند و به افزایش تولید و ایجاد اشتغال کمک کنند. 

وی بیان داشت: همچنین مهم‌ترین صنعت برای تحقق سودآوری و جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، صنعت نفت و گاز کشور است که هم تقاضای بالایی برای آن وجود دارد و هم امکان توسعه آن در کشور وجود دارد. بنابراین، مشارکت مردم در تامین مالی پروژه‌های زیرساختی صنعت نفت و گاز با مدل شرکت سهام عام پروژه، می‌تواند به افزایش مشارکت مردم در اقتصاد، هدایت نقدینگی به سمت تولید و همچنین توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

 

ارسال نظر