صنعت نفت خام در مسیر بومی‌سازی!

۱۴۰۲/۰۲/۱۲ - ۰۴:۲۵:۰۲
کد خبر: ۲۰۴۷۴۱

بومی‌سازی تجهیزات تحریم شده در صنعت نفت و گاز ایران به دلیل اهمیت بالای صنعت نفت برای اقتصاد کشور و نیز وابستگی ایران به تجهیزات خارجی، از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

بومی‌سازی تجهیزات صنعتی به دلیل کاهش وابستگی به تجهیزات خارجی، می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و همچنین افزایش کارآیی و قدرت تولید در صنعت نفت و گاز موثر باشد. با توجه به شرایط ناسازگاری بازارهای جهانی در زمینه صادرات نفت و گاز، این موضوع برای ایران به عنوان یک فرصت برای توسعه تکنولوژی و تولید به‌طور بومی، بسیار مهم است.

در همین زمینه، احمد دنیامالی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به دانش‌بنیان شدن صنایع راه بردی کشور به ویژه در حوزه نفت و گاز به منظور دور زدن تحریم‌ها اظهار داشت: تحریم‌ها می‌تواند فرصتی خوبی هم برای اینکه بتوانیم از طریق دانش‌بنیان‌ها خودکفا شویم. 

دنیامالی تصریح کرد: طرح موضوع دانش‌بنیان‌ها در شرایطی تحریمی به اعتقاد من با هدف خودکفا شدن است، تحریم‌های ظالمانه غرب محدودیت‌های زیادی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است، در چنین شرایطی عاقلانه نیست به اشکال گوناگون نیاز‌های خود را از خارج تأمین کنیم. بلکه ضرورت دارد از ظرفیت نخبگان کشور بهره لازم را ببریم. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر مقدار که به شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور فرصت دهیم و فضای لازم را از طریق تسهیلات گوناگون برای فعالیت بی‌دغدغه آنها فراهم کنیم، در دور زدن تحریم‌ها موفق‌تر هستیم، گرچه تاکنون گزارشاتی که به نمایندگان مجلس شورای اسلامی واصل شده است امیدوارکننده است.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکلاتی مواجه هستند، اظهار کرد: مراجع مختلف باید در راستای احکامی که در قانون جهش ویژه تولید دانش‌بنیان وجود دارد، تسهیلات لازم را به دانش‌بنیان‌ها بدهند، به دلیل بازدهی و اثرگذاری بسیار خوبی که شرکت‌های دانش‌بنیان دارند ارایه تسهیلات لازم به شرکت‌های دانش‌بنیان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

دنیامالی با بیان اینکه خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان باید مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: به رغم اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان موضوع تولید در بار اول را پیش‌بینی کرده است، اما به اعتقاد من حتی اگر به لحاظ قیمت تولیدات محصولات دانش‌بنیان 20 درصد گران‌تر از نمونه خارجی باشد یا کیفیتی پایین‌تر داشته باشد، منافع ملی ما اقتضا می‌کند که محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را خریداری کنیم. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد در گام اول با توجه به اینکه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید انبوه نرسیده است، امکان اینکه قیمت تمام شده رقم بالایی باشد، وجود دارد که ضرورت دارد آستانه تحمل‌مان را در این وضعیت بالا ببریم، زیرا وقتی که شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات خود را به تولید انبوه برسانند، قطعاً قیمت تمام شده هم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: ما در قانون جهش تولید دانش‌بنیان توجه ویژه برای حمات از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم و این آمادگی را داریم که اگر اصلاحاتی لازم باشد در قانون جهش تولید دانش‌بنیان داشته باشیم. دنیامالی تصریح کرد: ما محدودیت‌های ارزی زیادی داریم که میدان دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان نه تنها به صرفه‌جویی ارزی ما کمک می‌کند، بلکه در ارزآوری برای کشور بسیار موثر هستند. تجربه موفق تولید بار اول و دانش‌بنیان شدن صنعت پالایش نفت خام در حوزه بومی‌سازی و صادرات تجهیزات و خدمات پالایشگاهی به کشور ونزوئلا به خوبی بیانگر ظرفیت‌های بالا بومی‌سازی از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان است که باید در دیگر بخش‌های صنعت نفت و همچنین دیگر صنایع نیز تکرار شود.

 

ارسال نظر