توسعه روابط تجاری با ارزهای ملی

۱۴۰۲/۰۲/۲۰ - ۰۳:۰۵:۵۴
کد خبر: ۲۰۵۴۴۱

همزمان با آغاز به کار ایران اکسپو 2023 اتاق بازرگانی تهران در یک ضیافت شام، میزبان اعضای یک هیات تجاری بلندپایه از کشور امارات بود که به دعوت اتاق تهران برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی کشورمان و گفت‌وگو با فعالان اقتصادی به ایران سفر کرده‌اند.

رییس اتاق بازرگانی تهران طی سخنانی رویداد ایران اکسپو را فرصت غنیمتی برشمرد که زمینه دیدار فعالان اقتصادی ایران و امارات و گفت‌وگو برای توسعه هرچه بیشتر این روابط را فراهم کرده است.

مسعود خوانساری با اشاره به سابقه کهن کشورمان در صحنه مبادلات تجاری منطقه‌ای و جهانی و ظرفیت بزرگ تمدنی با دامنه گسترده‌ای سوابق تساهل قومی و اندیشه‌ای، گفت: ایران سرزمینی است که در تاریخ کهن خود، سند نیک‌اندیشی و رویش تفکر مبتنی بر همزیستی مسالمت‌‎آمیز با دیگر تمدن‌ها را به اثبات رسانده و اکنون در ادامه روابط حسنه و دیرینه خود با کشور امارات و با سابقه‌ای روشن از عمل به تعهدات اندیشه‎‌محور، بر آن است تا نقش خود را در احیای توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه بازسازی کند و ظرفیت‌های مشترک را برای ایجاد بستر مشترک در زنجیره تامین منطقه‌ای و نیز ایجاد زنجیره ارزش همکاری‌ها در خلیج فارس به نمایش بگذارد. او افزود: این ظرفیت‌ها در حوزه‌های متنوع از جمله توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان، اقتصاد دیجیتال، سرمایه‌گذاری مشترک برای تبیین همکاری‌های گمرکی، بندری، حمل‌و‌نقل و بانکی، متکی بر تهاتر و استفاده از ارزهای ملی قابل هدف‌گذاری و اجراست.

اما در این میان، مشکلات و چالش‌های متعددی بر سر راه ارتقای مناسبات اقتصادی دو طرف وجود دارد که از جمله آن می‌توان به دشواری افتتاح حساب برای دارندگان پاسپورت ایرانی، محدودیت استخدام کارمند با پاسپورت ایرانی برای شرکت‌های ثبت شده در امارات، پیچیدگی دریافت مجوز فعالیت برای شرکت‌های ایرانی در امارات و صعوبت مراودات بانکی اشاره کرد که نیازمند چاره‌جویی فوری و جدی است. رییس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد که آمار تجارت دوجانبه، امارات متحده عربی را در بین اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران قرار داده که با وجود تمام محدودیت‌ها، افق روشنی را پیش روی آینده همکاری دو کشور ما ترسیم می‌کند. مسعود خوانساری در پایان سخنان خود با اشاره به سابقه 139 ساله اتاق بازرگانی تهران به عنوان اولین نهاد مدنی و خانه فعالان بخش خصوصی کشور که اکنون بیش از 30 هزار عضو در حوزه‌های بازرگانی، صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات دارد که سهمی نزدیک به 40 درصد در تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده، بر عزم راسخ اتاق تهران در توسعه تعاملات با بخش خصوصی امارات متحده عربی تاکید کرد.

در ادامه این جلسه، عبدالله محمدالمرزوعی، رییس فدراسیون اتاق­های بازرگانی امارات متحده عربی به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به بازدیدی که از نمایشگای اکسپوی ایران داشته است، گفت که این نمایشگاه اثبات می‌کند که صنعت ایران بسیار پیشرفته است. او سپس با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در امارات از فعالان اقتصادی ایران برای تجارت و سرمایه‌گذاری در امارات دعوت کرد. همچنین سیف محمد الزعابی، سفیر امارات متحده عربی در ایران نیز در سخنانی کوتاه با اشاره رو روابط رو به رشد دو کشور در حوزه‌های مختلف و از سرگیری روابط دیپلماتیک، از ضرورت رفع موانع توسعه تعاملات تجاری میان دو کشور سخن گفت که با گفت‌وگو و مذاکره قابل حل شدن است.

 

ارسال نظر