دلایل ریزش بازار

۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۰۳:۲۶:۵۷
کد خبر: ۲۰۵۷۹۰
دلایل ریزش بازار

هرچند بررسی و پیش‌بینی بازار توسط سبک‌ها و ابزار قابل زیادی امروزه قابل بررسی است که به دور از ریسک‌های سیستماتیک در اکثریت مواقع کاربردی هستند.

مورد مهمی که در جمله قبلی به آن اشاره شد و شاید کمتر به آن توجه شود همان ریسک سیستماتیک است زیرا در شرایطی که در مقابل این ریسک قرار بگیریم هرچند به ابزار و علوم بسیار مجهز باشیم میزان خطای آنها به‌شدت رشد خواهد نمود.

موردی که اتفاق آن به خوبی می‌تواند جوابگوی اصلاح اخیر باشد زیرا بسیاری از افراد و کارشناسان اصلاح را ناگزیر و لازمه هر مسیری می‌دانستند، موردی که کاهش قدرت و مومنتوم بازار هم به آن اشاره و تأکید داشت. حال پس از بیش از یک هفته افت قیمتی قابل توجه خبری در رابطه با تمدید مهلت کاهش میزان سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سهام منتشر می‌شود، موردی که شاید بسیاری از افراد از آن خبر نداشتند یا پس از مدتی این اتفاق را فراموش کرده بودند به غیر از صندوق‌هایی که ملزم به این عمل بودند.

حال اتفاق مثبتی در این راستا افتاده که آن را در آخرین زمان معاملاتی شنبه 23 اردیبهشت ماه مشاهده کردیم و با توجه به افت و جمع شدن بسیاری از صف‌های بازار به نظر می‌رسد این صندوق‌ها جانی دوباره گرفتند که می‌توانند با توجه به قدرت‌های نقدینگی خود موجی جدید برای بازار شکل بدهند هرچند ممکن است این موج برای صعود نیازمند چندبار مسافرگیری (سهام) باشد که شکل گرفتن یک مسیر زیگزاگی و پس از آن صعود دور از انتظار نخواهد بود.

هرچند با توجه به نقدینگی در حال رشد که افسارگسیخته عمل می‌کند که به خوبی در ورودهای حقیقی‌های بازار قابل لمس است، باید این مورد را از یاد نبرد که هرچند این خریداران یا فروشندگان قدرتمند باشند عملا نسبت به بزرگان این بازار قدرت ناچیزی بیش نیستند، موردی که پس از خروج چند روزه تعدادی از این صندوق‌ها در بازار شاهد یکی از پرشتاب‌ترین اصلاح‌های چند سال اخیر در بازار بودیم.

در آخر هم مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره نمود این است که برخی افراد شاید این مورد را مدنظر داشته باشند که شاید چه دلیلی داشته باشد که این صندوق‌ها بازهم قصد در فعالیت پویا در بازار را داشته باشند که یکی از کامل‌ترین جواب‌ها می‌تواند بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود بازار تا سه ماه دیگر در جهت شناسایی سود بیشتر باشد چرا که می‌توانند به خوبی نمادهای حال حاضر بازار را در قیمت‌های بسیار بالاتر از حال حاضر تا زمان انقضای این فرصت به فروش برسانند و در کلام پایانی مهم توصیه‌ای که می‌توان به افراد و سهامداران خرد در بازار داشت درس گرفتن از اشتباهات است و همین مورد‌های کوچک و توجه به آن می‌تواند در مسیر بعدی آنها را یک قدم جلوتر از اتفاقات بگذارد.

 

ارسال نظر