با عرضه بنزین کمتر از۱۰۰ میلیون لیترخداحافظی کنیم
رییس صنف جایگاهداران سوخت کشور با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی عرضه بنزین سوپر در کشور گفت: در سال جدید رشد مصرف بنزین تا حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، این در حالی است که وضعیت فعلی برای دولت، بخش خصوصی از جمله جایگاهها و مردم در حوزه تولید حمل انتقال و توزیع راضیکننده نیست و لازم است اصلاحات جدی به نفع مردم، بخش خصوصی و کشور در این حوزه اتفاق بیفتد. اسدالله قلیزاده در گفتوگو با ایلنا، درباره وضعیت توزیع و مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: چند سالی است که در کشور رشد صعودی مصرف فراوردههای نفتی را داریم که تاکنون کارشناسان مختلفی در این حوزه هشدار دادهاند و تمامی فعالین بخشهای مربوط به تولید تا مصرف و حتی مردم از رویه فعلی ناراضی هستند.
وی افزود: تعلل در تصمیمگیری و عدم اتخاذ رویکرد عدالتمحور در تخصیص فرآوردههای نفتی به مصرفکننده واقعی؛ موجب شده جایگاههای عرضه سوخت متضرر شوند، مردم ناراضی باشند و هماکنون در آستانه واردات بنزین هم قرارگیریم، قطعا این تعلل در تصمیمگیریها آسیبهای بیشتری نسبت به وضعیت تصمیمسازی و اقدام مفید دارد. رییس صنف جایگاهداران سوخت کشور پیشبینی کرد که در سال جدید با رویکرد فعلی در حوزه بنزین؛ مصرف تا ۱۱۵ میلیون لیتر روزانه برسد و در روزهای پرمصرف و پیک مسافرت و ترددها شاهد ارقام بیش از ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون لیتر در روز باشیم. وی با بیان اینکه قطعا تمام تصمیمات ابتدا باید به نفع مردم و مصرفکنندگان واقعی و سپس بخش خصوصی فعال باشد، گفت: جایگاههای عرضه سوخت در ایران رتبه دهم توزیع در کل دنیا را دارند اما به لحاظ سودآوری به رتبه صدم رسیدهاند، این نشان میدهد رویه تخصیص، فروش، عرضه و قیمتگذاری با مشکل مواجه بوده یا اسیر نگاههای افراطی است، بنابراین آسیبهای جدی در بخشهای مختلف را شاهدیم.
قلیزاده در ادامه با اشاره به اوضاع توزیع بنزین سوپر در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت این فرآورده و عدم انضباط ارسال به جایگاهها؛ عدم استقبال مردم از این سوخت را شاهدیم بهطوری که باعث شده مردم دیگر روی وجود بنزین سوپر در جایگاهها حساب نکنند و رفتهرفته کسانی که متقاضی استفاده از این فرآورده بودند به بنزین معمولی و یورو ۴ روی بیاورند. وی بیان داشت: ادعای مسوولان دولتی بر این است که کیفیت بنزین یورو ۴ و معمولی بالا است، بنابراین اکنون ما با ۸۰ درصد کاهش عرضه بنزین سوپر نسبت به روزهای نرمال عرضه این فراورده در کشور مواجهیم. رییس صنف جایگاهداران سوخت کشور خاطرنشان کرد: دلایل مهمی در این زمینه وجود دارد، بهطور مثال پالایشگاهها اعلام میکنند به دلیل اینکه مصرف بنزین معمولی و یورو ۴ افزایش یافته، نمیتوانند ظرفیت پالایشی خود را در اختیار بنزین سوپر قرار دهند و به ناچار برای جبران افزایش مصرف بالا اولویت با تولید بنزین معمولی است.