ممنوعیت تراشه‌های میکرون در چین را تحمل نمی‌کنیم

۱۴۰۲/۰۳/۰۸ - ۰۴:۳۴:۰۷
کد خبر: ۲۰۷۰۲۵

وزیر بازرگانی امریکا با تندترین زبان برای توصیف واکنش واشنگتن، گفت: امریکا تصمیم اخیر مقامات چینی برای ممنوعیت تراشه‌های شرکت میکرون تکنولوژی (Micron Technology) در بعضی از بخش‌های حساس را تحمل نخواهد کرد. به گزارش ایسنا، جینا ریموندو با عباراتی که دو طرف در بحبوحه تنش‌های اخیر علیه یکدیگر استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: ما این ممنوعیت را به شکل ساده و روشن به عنوان یک جبر اقتصادی می‌بینیم. ما این ممنوعیت را تحمل نخواهیم کرد و فکر هم نمی‌کنیم که موفقیت‌آمیز باشد.

جدیدترین تنش‌های فناوری بین دو قدرت جهانی از یکشنبه هفته گذشته آغاز شد که اداره فضای سایبری چین در بیانیه‌ای به اپراتورهای زیرساخت‌های حساس، نسبت به خرید محصولات میکرون هشدار داد و اعلام کرد که خطرات امنیت سایبری نسبتا جدی را در محصولات این شرکت امریکایی که در این کشور به فروش رفته، مشاهده کرده است. این هشدار در حالی مطرح شد که امریکا در اکتبر، صادرات تراشه‌های پیشرفته و فناوری ساخت آنها به چین را ممنوع کرده بود. اظهارات اخیر ریموندو پس از آن مطرح شد که دو طرف هفته گذشته فرصت داشتند تا اعتراض‌های خود را شخصا مطرح کنند و متعهد شدند که ارتباطشان را از این پس باز نگه دارند. ریموندو پنجشنبه گذشته در واشنگتن با وانگ ونتائو همتای خود دیدار کرد و روز جمعه دیدار مشابهی با کاترین تای، نماینده تجاری امریکا انجام شد.

این دیدارها در راستای نیت دولت جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، برای احیای مذاکرات رده بالا با پکن صورت می‌گیرد که شامل سفر احتمالی جانت یلن، وزیر خزانه داری به چین و گفت‌وگوی مستقیم بین بایدن و شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین است. سارا بیانچی، معاون نماینده تجاری امریکا در مصاحبه‌ای جداگانه گفت: همچنان تداوم گفت‌وگوها را مشاهده خواهید کرد. نمی‌دانم که این گفت‌وگوها چقدر دشوار خواهد بود یا چه نتیجه‌ای خواهد داشت اما این صحبت به خودی خود، کاملا مهم است. معلوم نیست امریکا پس از ممنوعیت میکرون در چین، چه اقداماتی ممکن است انجام دهد. وزیر بازرگانی امریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود مجددا تکرار کرد که این ممنوعیت بدون هیچ پایه و اساسی اعمال شده است و افزود که واشنگتن در حال تعامل با شرکای خود در مورد نحوه واکنش به این اقدام است.

 

ارسال نظر