تسلط بر خود رمز موفقیت یک معامله‌گر

۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۳:۲۳:۳۳
کد خبر: ۲۰۸۱۴۱
تسلط بر خود رمز موفقیت یک معامله‌گر

در چند سال اخیر در کشورمان بازار بورس مورد توجه بیشتر افراد جامعه قرار گرفته است. اتفاقی مثبت که می‌تواند هم برای تولید‌کننده (تامین مالی) و هم سرمایه‌گذار (کسب سود) پر منفعت باشد. بازار بورس با تمام شیرینی‌های حاصل از کسب سودش، تلخی حاصل از ضرر و زیان را هم به دنبال دارد. بازار بورس محیطی است همراه با سود و زیان. محیطی پر از چالش که به خاطر ماهیت نقدشوندگی بالای آن، نمی‌توان آن را با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری مقایسه کرد.

به همین دلیل است که برای موفقیت در این بازار نیازمند مهارت‌هایی خاص و رعایت یکسری اصول و قواعد معین هستیم. اصولی که پایبندی به آنها شرط موفقیت در بازار بورس است. یک فرد معامله‌گر باید بتواند با شناخت روحیه‌های خود و کسب مهارت‌های ذهنی کافی به درک درستی از شرایط روانشناختی خود دست یابد تا بتواند در بازار دوام آورد و موفقیت‌های خوبی را تجربه کند. یک فرد معامله‌گر باید بداند هیچگاه نمی‌تواند اقداماتی در جهت کنترل بازار را عملیاتی کند. به عبارتی بازار خارج از کنترل افراد حقیقی است.

معامله‌گر به جای سعی در کنترل بازار، باید سعی کند با غلبه بر احساسات بی‌منطق خود، درک و فهم خود از بازار را کنترل کند تا بتواند به دور از هر گونه جانبداری به یک سطح از بی‌طرفی در مشاهدات و استنتاج‌های خود پیرامون بازار دست یابد. استنتاج‌هایی که باعث می‌شود تا یک اطلاعات واقعی و درست از بازار به دست آورده و به تبع آن بدون ترس تصمیماتی درست را اتخاذ کند.

یکی از ویژگی‌های یک فرد معامله‌گر موفق، جسور بودن و غلبه کردن بر حس ترس از شکست است. حس ترس باعث می‌شود فرد نکات سیاه و واهمه‌آور را بیش از حد پر رنگ و بزرگ در نظر بگیرد و تعادل روحی خود را از دست بدهد. این حس باعث تشویش خاطر فرد شده و منجر به از دست دادن فرصت‌های محدود و مناسب سرمایه‌گذاری می‌شود.

در نهایت نیز به مانند مانعی مستحکم، منجر می‌شود فرد نتواند در زمان مناسب انتخابی مناسب داشته باشد. بنابراین یکی از رموز موفقیت در بازارهای مالی به خصوص بورس داشتن مهارت کافی در زمینه کنترل احساسات و انسجام ذهنی است. به عبارتی یک معامله‌گر برای آنکه حرفه‌ای عمل کند و موفق به کسب سودهای خوب شود لازم است انضباط ذهنی خود را کنترل کند، خویشتندار باشد و احساسات خود را کنترل کند، در برخورد با روند بازار انعطاف کافی داشته باشد و با توجه به شرایط بازار استراتژی مناسب را انتخاب کند و در نهایت سعی کند تا با استفاده از آموخته‌های خود و ارتقا مهارت‌هایش به یک الگوی منسجم ذهنی متناسب با بازار دست یابد تا بتواند با حفظ آرامش خاطر و به دور از ترس و با اعتماد به نفس کامل معاملات خود را مدیریت کند. 

نکته مهم دیگری که لازم است به آن اشاره کنم موضوع پویایی بورس است. بورس بازاری است که قیمت‌ها در آن همیشه در حال تغییر هست. بازاری که همیشه دو طرف معامله‌گر به نام خریدار و فروشنده دارد. باید توجه داشت قیمت‌ها همیشه در جهتی حرکت می‌کنند که برآیند قدرت خریداران یا فروشندگان در آن جهت برتری داشته باشد. به عبارتی بازارها همیشه در حرکت هستند و این معامله‌گر است که باید بتواند به دور از هرگونه تعصب خاطر در جهتی که بازار حرکت می‌کند دست به معامله بزند. یک معامله‌گر موفق باید دیدگاهی بی‌طرفانه نسبت به بازار و جهت حرکت آن داشته باشد.

باید توجه داشت بازار اشتباه نمی‌کند و معامله‌گر باید در نقش یک نظاره‌گر ابتدا فرصت‌ها را شناسایی کند و سپس عکس‌العمل مناسب را انجام دهد. بازار نتیجه یک حرکت دسته‌جمعی است و نباید برخلاف تصمیم دسته جمعی حرکت کرد. در بازار بورس مهم نیست چه کسی درست می‌گوید مهم آن است که بازار چه تصمیمی می‌گیرد و چه روندی را در پیش می‌گیرد. معامله‌گر باید در جهت روند بازار حرکت کند و بر اساس تحلیل‌ها و آموخته‌هایش به دنبال فرصت خرید یا فروش مناسب بگردد و بداند وی قدرت و پول کافی برای تغییر روند بازار را ندارد. حتی اگر حق با او باشد اما توانایی مبارزه با بازار را ندارد!

 

 

ارسال نظر