وقتی مرگ از زندگی سبقت می‌گیرد

۱۴۰۲/۰۳/۳۱ - ۰۲:۱۸:۳۷
کد خبر: ۲۰۸۷۹۲
وقتی مرگ از زندگی سبقت می‌گیرد

تعادل|

 نوشتن از آمار مرگ و میر در کشور کار راحتی نیست، این مرگ‌ها می‌تواند هر دلیلی داشته باشد، از ایست قلبی گرفته تا تصادف و بیماری و ... اما این روزها خبر افزایش تعداد افرادی که به علت مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست می‌دهند هم به یکی دیگر از سرتیترهای اخبار تبدیل شده است. شاید مهم بودن همین آمار و ارقام باعث شد تا رییس سازمان پزشکی قانونی در نشستی خبری از آمار تازه مرگ و میرها در کشور خبر دهد.

اما در این نشست خبری آمارهای متفاوت دیگری نیز اعلام و مورد بررسی قرار گرفت. از شکایات پزشکی گرفته تا آمار غرق شدگی در دریا و .... عباس مسجدی آرانی در نشست خبری به تشریح برخی از آمارها از خدمات و اقدامات پزشکی قانونی پرداخت و گفت: در آمارهای مربوط به تصادفات رانندگی دقیق‌ترین آمار مربوط به سازمان پزشکی قانونی است که در داخل کشور و مجامع جهانی مورد استناد قرار می‌گیرد، بر این اساس در سال ١۴٠١ متاسفانه ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با سال ١۴٠٠ افزایش ١۶.٢ درصدی را نشان می‌دهد. او شمار قربانیان مسمومیت با گاز سمی  منوکسید کربن را ٩١٣ نفر در سال ١۴٠١ اعلام کرد و گفت: این آمار در مقایسه با سال ١۴٠٠ که شمار فوتی‌ها ٨٣٩ نفر بود، افزایش ۸ درصدی داشته است.

   مرگ ۶۴۴ نفر درپی مصرف الکل در ١۴٠١

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش ٣٠ درصدی مرگ درپی مصرف الکل در سال ١۴٠١ خبرداد و گفت: در سال ١۴٠١ متاسفانه ۶۴۴ نفر درپی مصرف الکل جان خود را از دست دادند. او درباره آخرین آمار جانباختگان مصرف الکل در استان البرز نیز گفت: تاکنون ١٠ نفر درپی حادثه اخیر که به دنبال مصرف الکل رخ داده است، جان خود را از دست داده‌اند.

   افزایش ۸  درصدی  متقاضیان تغییر جنسیت

او درباره آمار متقاضیان تغییر جنسیت در سال ١۴٠١ نیز گفت: در مجموع ٨٧٣ نفر برای تغییر جنسیت و معاینه اولیه روانی ملال جنسی به پزشکی قانونی مراجعه کردند که این تعداد ۶١١ نفر خواستار تغییر جنسیت از زن به مرد و ٢۶٢ نفر نیز خواستار تغییر جنسیت از مرد به زن بودند. مسجدی آرانی با بیان اینکه این آمار در مقایسه با سال ١۴٠٠ که شمار متقاضیان ٨٠٨ مورد بود هشت درصد افزایش داشت، گفت: متاسفانه یکی از دلایل افزایش این آمار افسارگسیختگی است که در فضای مجازی وجود دارد.

   جان باختن ۵۵۲۸ نفر در سال گذشته  با مصرف موادمخدر

او شمار قربانیان سومصرف موادمخدر در سال گذشته را ۵۵٢٨ نفر اعلام کرد و گفت: این آمار در مقایسه با سال ١۴٠٠ که شمار فوتی‌ها ۵٣٢٨ نفر بود، افزایش ٣.٨ درصدی داشته است. رییس سازمان پزشکی قانونی با اشاره معاینات بالینی انجام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته، گفت: یک میلیون و ۷۸۱ هزار و ۲۶۶ معاینه بالینی از سوی پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۱ انجام شده که این آمار در مقایسه با یک میلیون و ۶۴۲ هزار و ۶۵۰ مورد معاینه انجام شده در سال ۱۴۰۰ از افزایش ۸.۴ درصدی معاینات حکایت دارند.

   معاینه بیش از ۷۴ هزار جسد در سال ۱۴۰۱

مسجدی آرانی درباره آمار معاینه اجساد نیز گفت: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۷۴ هزار و ۶۶۳ جسد از سوی پزشکی قانونی مورد معاینه قرار گرفته است. این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که تعداد اجساد معاینه شده در آن ۷۱ هزار و ۸۸ مورد بود، از افزایش پنج درصدی حکایت دارد. او به آمار کمیسیون‌های پزشکی قانونی هم اشاره کرد و افزود: ۳۱ هزار و ۶۳۸ پرونده در سال ۱۴۰۱ در کمیسیون‌های پزشکی قانونی به نتیجه رسید که در مقایسه با ۳۰ هزار و ۹۵۳ پرونده در سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده ۲.۲ درصد افزایش است.

   تشکیل بیش از ۱۲ هزار پرونده  قصور پزشکی در سال ۱۴۰۱

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور از تشکیل ۱۲ هزار و ۴۴۵ پرونده قصور پزشکی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ‌از این تعداد ۵۷۱۲ مورد منجر به محکومیت پزشک متخلف شده و ۶۷۳۳ مورد نیز با تبرئه به پایان رسیده است. مجموع پرونده‌های قصور پزشکی در سال گذشته، ۱.۰۳ درصد افزایش داشته است. پرونده‌های قصور پزشکی در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۱۲ هزار و ۱۲۰ مورد بوده است. مسجدی آرانی درباره بیشتر موارد شکایت از پزشکان نیز گفت: جراحی عمومی با ۱۷۲۳ مورد، دندانپزشکی با ۱۶۲۹ مورد و جراحی زنان، زایمان و نازایی نیز با ۱۴۳۷ مورد به ترتیب بیشترین تعداد پرونده‌های مربوط به قصور را به خود اختصاص داده‌اند.

   هشدار درباره غرق شدگی در تابستان

وی به آمار غرق شدگی نیز اشاره کرد و گفت: ‌در فصل تابستان شاهد بیشترین آمار غرق شدگی هستیم. این آمار صرفا مربوط به دریا نبوده و سواحل و کانال‌ها و استخرها و ... را نیز شامل می‌شود. براساس آمارهای پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۱ مجموعا ۱۱۵۲ مورد به دلیل غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در سال ۱۴۰۰ کمی بیشتر از سال گذشته و ۱۱۸۸ مورد فوتی بود. لازم است که مردم از شنا در سدها، رودخانه‌ها و محل‌های غیرمجاز پرهیز کرده و اگر آشنایی با اصول شناگری ندارند، از حضور در آب‌های عمیق جدا پرهیز کنند.

   نزاع بیش از ۵۹۰ هزار نفر در سال گذشته

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره آمار نزاع در کشور نیز اظهارکرد: برابر آمار ثبت شده از مراجعات پزشکی قانونی ۵۹۱ هزار و ۸۰۷ نفر به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند. بر این اساس می‌توان گفت که در سال ۱۴۰۱ آمار مراجعه‌کنندگان نزاع به پزشکی قانونی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود یک درصد افزایش داشته است.

   صدور مجوز ۸۸۶۳  مورد  سقط جنین قانونی

وی ادامه داد: در مورد سقط‌های درمانی باید بگویم که در سال ۱۴۰۱ مجموعا حدود ۱۲ هزار پرونده به پزشکی قانونی ارجاع شد که ۸۸۶۳ مورد مجوز سقط صادر شد. این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که تعداد مجوزها ۸۷۵۰ مورد بود در حدود ۱.۳ درصد افزایش داشته است.

   نبود مراکز پزشکی قانونی در ۱۵۰ شهر

وی با اشاره به کمبودهای سازمان پزشکی قانونی نیز گفت: ۱۵۰ شهرستان فاقد پزشکی قانونی هستند. جذب نیروی انسانی هم به دلیل سختی کاردر پزشکی قانونی و هم به دلیل پایین بودن دستمزد سخت شده است. از همین رو با توافق وزارت بهداشت توانستیم از دانشجویان علوم پزشکی برای ۶۹ شهرستان نیروی پزشکی قانونی استفاده کنیم. در این خصوص نیازمند بودجه هستیم. حتی حدود ۵۰ درصد از ساختمان‌های ما نیز فرسوده است و نیازمند بازسازی است. رییس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه ۶۰ میلیارد تومان برای رفع مشکلات امنیتی ساختمان‌های پزشکی قانونی در نظر گرفته شده است، گفت: این رقم در جریان بازید رییس سازمان مدیریت بحران کشور به تصویب رسید، اما پرداخت نشده است.

همانطور که گفتم ۵۰ درصد ساختمان‌های ما ناایمن هستند و ۵۰درصد دیگر نیز استیجاری و امانی است و ما در این زمینه با مشکل مواجه هستیم. او درباره خدمات پزشکی قانونی نیز گفت: بومی‌سازی دستگاه نمونه گیر خودکار یکی از خدماتی است که مرکز تحقیقات پزشکی قانونی طی سال جاری آن را به انجام رسانده است این دستگاه از جمله تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه‌های سم‌شناسی به شمار می‌رود و قابلیت نصب بر روی دستگاه‌های مختلف را دارد به‌طوری که این دستگاه قابلیت تزریق ۱۲۰ نمونه را به‌صورت خودکار داشته که این میزان تا ۵۰۰ نمونه قابل افزایش بوده و توانایی کار کرد تا ۸ روز پیاپی را دارد. 

   انتقال جسد برعهده پزشکی قانونی نیست

رییس سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتقال اجساد از سوی پزشکی قانونی نیز اظهارکرد: طبق قانون انتقال جسد در صحنه حوادث و تصادفات با پزشکی قانونی نیست و با آرامستان‌ها است و ما در این زمینه وظیفه‌ای نداریم البته باید هماهنگی بیشتری صورت بگیرد که در چنین مواردی معطلی پیش نیاید. مسجدی آرانی به برنامه هفتم نیز اشاره کرد و با انتقاد از آن گفت: از سازمان برنامه و بودجه گله‌مند هستیم از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تا بندهای خوبی در برنامه توسعه هفتم مصوب شود تا در حوزه منابع انسانی و مالی اقدامات مناسبی به جهت خدمت به مردم لحاظ شود.

مشکلات جدی در سازمان پزشکی قانونی وجود دارد که با افزایش ۱۰ درصد و ۱۵ درصد بودجه حل نخواهد شد و لازم است که توجه ویژه‌ای به این سازمان بشود. در برنامه هفتم مواردی است که پزشکی قانونی را ملزم به انجام آن کرده‌اند اما بودجه آن را پیش‌بینی نکرده و نگفته‌اند که بر اساس کدام درآمد و اعتبار باید چنین اقدامی را انجام دهیم؟  رییس سازمان پزشکی قانونی درباره اهدای جسد و بافت نیز اظهارکرد: این نیز جزو مواردی است که از سوی پزشکی قانونی انجام می‌شود و اجساد برابر درخواست و وصیت خود افراد می‌توانند به مراکز درمانی اهدا شود. همچنین ما با استفاده از طرفیت فرآوری بافت و اهدای کالبد اقداماتی را انجام دادیم که در نتیجه آن در سال گذشته ۴۰ هزار بیمار از بافت و اعضا بهره‌مند شدند.

در واقع در این فرآیند ۱۴۰ بیمار نیازمند می‌توانند از بافت بدن یک فرد فوت شده استفاده کنند. مسجدی آرانی در پایان از کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها نیز خبر داد و گفت: ‌ما در موارد بسیاری مانند معاینات اجساد، کمیسیون‌ها و ... زمان بررسی را کاهش چشمگیری دادیم. اینهادرشرایطی انجام شده که ما با مشکلات متعددی از تحریم تا فرسودگی دستگاه‌ها وکمبود بودجه مواجه بودیم اما در تمام اقدامات داخل و خارج از کشور یکی از دقیق‌ترین گزارش‌ها را ارایه دادیم و همواره سربلند خارج شده‌ایم.

 

ارسال نظر