امضای پنج سند همکاری میان ایران و کنیا

۱۴۰۲/۰۴/۲۲ - ۰۳:۳۸:۵۸
کد خبر: ۲۱۰۵۱۲

سید ابراهیم رییسی در اولین مقصد از سفر منطقه‌ای خود به قاره آفریقا در راستای ارتقای دیپلماسی اقتصادی، تقویت روابط سیاسی با کشورهای دوست و همسو و تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران، به دعوت رسمی همتای کنیایی خود وارد فرودگاه بین‌المللی نایروبی پایتخت کنیا شد و از سوی «آلفرد موتوآ» وزیر خارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت. مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کنیا برگزار شد و مقامات دو کشور ۵ سند همکاری امضا کردند.

این اسناد همکاری در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی حرفه‌ای بود که از سوی وزرای «امور خارجه»، «اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال»، «گردشگری، حیات وحش و میراث»، «معدن، اقتصاد آبی و امور دریایی» و «آموزش کنیا» و وزرای امور خارجه و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در حضور سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری اسلامی ایران و ویلیام روتو رییس‌جمهور کنیا به امضا رسید. رییس‌جمهور ایران که در اولین مقصد از سفر منطقه‌ای خود به قاره آفریقا ساعتی پیش وارد نایروبی پایتخت کنیا شده بود، مورد استقبال رسمی رییس‌جمهور این کشور قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی «ویلیام سامویی روتو» رییس‌جمهور کنیا در محل کاخ ریاست‌جمهوری این کشور از سید ابراهیم رییسی که در رأس هیات عالیرتبه اقتصادی و سیاسی به کنیا سفر کرده است، پس از گرفتن عکس یادگاری روسای جمهور ایران و کنیا، اعضای هیات‌های عالیرتبه دو کشور معرفی شدند. همچنین همزمان با ورود دکتر رییسی به کاخ ریاست‌جمهوری کنیا ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رییس‌جمهوری اسلامی ایران و هیأت ایرانی شلیک شد. بلافاصله پس از مراسم استقبال از رییسی از سوی رییس‌جمهور کنیا گفت‌وگوی خصوصی روسای جمهور دو کشور انجام شد. در ادامه مذاکرات دوجانبه هیات‌های عالیرتبه دو کشور برگزار شد. پس از این نشست نیز اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و کنیا در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

سفر هیات ایرانی به قاره آفریقا در راستای ارتقای دیپلماسی اقتصادی، تقویت روابط سیاسی با کشورهای دوست و همسو و تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران، به دعوت رسمی رییس‌جمهور کنیا انجام شده است. سید ابراهیم رییسی در فرودگاه نایروبی از سوی «آلفرد موتوآ» وزیر خارجه کنیا مورد استقبال قرار گرفت. سید ابراهیم رییسی در نشست مطبوعاتی مشترک با رییس‌جمهور این کشور با ابراز خرسندی از سفر به قاره آفریقا و کشور کنیا، گفت: دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم.

رییس‌جمهور افزود: روابط ایران و کنیا دارای پیشینه تاریخی طولانی است و معتقدیم همکاری‌های میان دو کشور و نیز همکاری میان ایران با همه کشورهای قاره آفریقا می‌تواند روز به روز توسعه پیدا کند. رییس‌جمهور آفریقا را قاره ظرفیت‌ها توصیف و تصریح کرد: نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا نگاه به کشورهای دارای استعداد، ظرفیت، نیروهای انسانی با استعداد، ذخایر مادی و معنوی، منابع طبیعی و معدنی است. رییسی اضافه کرد: همچنین نگاه ما به کشور دوست‌مان کنیا، به عنوان کشوری سرشار از ظرفیت‌های متنوع است که تبادل آنها با ظرفیت‌های پرشمار و ایران می‌تواند به ارتقای سطح روابط بین دو کشور کمک کند.

رییس‌جمهور اظهارکرد: ایران اسلامی، به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدای عالیقدر جمهوری اسلامی ایران و به برکت راهنمایی‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با وجود همه تهدیدها و تحریم‌های دشمن توانسته در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری پیشرفت داشته باشد و امروز کشوری پیشرفته و فناور است و آمادگی دارد تجربیات خود را با کشور و مردم عزیز کنیا به اشتراک بگذارد.  رییسی با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مواد پتروشیمی، کشاورزی، شیلات و در علم و فناوری دارای تجربیات و دستاوردهای بسیار ارزشمندی است، خاطرنشان کرد: عرصه سلامت و تجهیزات پزشکی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که دو کشور می‌توانند در آن همکاری داشته باشند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه همکاری‌های ایران و کنیا منحصر و مختص دو کشور نخواهد بود، گفت: همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی همسایه بوده و از همکاری‌های گسترده‌ای برخوردار است، کنیا نیز ارتباطات گسترده‌ای با کشورهای شرق آفریقا دارد و لذا تقویت ارتباط دو کشور با یکدیگر زمینه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر منطقه‌ای نیز خواهد بود. رییسی با بیان اینکه سطح فعلی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در شرایط قابل قبولی نیست، به هدف‌گذاری افزایش 10 برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین در گام اول اشاره کرد و افزود: همچنان که در مدت کوتاهی توانستیم حجم روابط تجاری را به 8 برابر ارتقا دهیم، این امکان وجود دارد که با اراده دو طرف این حجم به 20 و 30 برابر و سطح قابل قبول برای دو کشور افزایش یابد.

رییس‌جمهور به تاسیس دفتر همکاری‌های فناوری در کنیا اشاره کرد که می‌تواند همکاری‌های فناورانه میان دو کشور را به سطوح بالاتر ارتقا دهد و اظهار داشت: همکاری‌های دو کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز می‌تواند در گسترش روابط فیمابین موثر باشد.  رییسی با بیان اینکه آفریقا بازار بسیار خوبی برای محصولات ایرانی است، تصریح کرد: امروز کشورهای آفریقایی و کشور دوست‌مان کنیا تمایل زیادی به استفاده از محصولات ایرانی در بازارهای خود دارند. مسوولان کنیا زمینه‌های مناسب برای افزایش مراودات تجاری میان دو کشور را از قبل ایجاد کردند و با این سفر که نقطه عطفی در توسعه روابط فیمابین خواهد بود، بازار کالاها و خدمات ایرانی در کنیا و دیگر کشورهای شرق آفریقا روز به روز گسترش خواهد یافت.

 

ارسال نظر