مدل‌های تامین مالی پروژه‌های زیرساختی صنعت نفت و گاز

۱۴۰۲/۰۵/۰۸ - ۰۲:۳۷:۱۳
کد خبر: ۲۱۱۷۶۱
مدل‌های تامین مالی پروژه‌های زیرساختی صنعت نفت و گاز

توسعه زیرساخت‌های نفت و گاز یکی از اجزای حیاتی هر اقتصاد مدرن است که پایه و اساس طیف وسیعی از صنایع را فراهم می‌کند و امکان تولید و توزیع منابع انرژی را که برای زندگی روزمره ضروری هستند، فراهم می‌کند. با این حال، هزینه‌های مربوط به ساخت و نگهداری این زیرساخت می‌تواند قابل توجه باشد و مدل‌های تامین مالی سنتی ممکن است همیشه کافی یا مناسب نباشند.

در سال‌های اخیر، علاقه فزاینده‌ای به مدل‌های تامین مالی مشارکت عمومی- خصوصی وجود داشته است که به دنبال جذب مردم در اقتصاد از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم آنها در پروژه‌هایی است که با ارزش‌ها و اولویت‌های آنها همسو هستند. یکی از زمینه‌هایی که این مدل دارای پتانسیل خاصی است، توسعه زیرساخت‌های نفت و گاز است که در آن شرکت‌ها با هدفی خاص می‌توانند ابزاری برای مشارکت افراد در اقتصاد و حمایت از رشد منابع حیاتی انرژی فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار «تعادل» مدل‌های تامین مالی مشارکت عمومی - خصوصی برای گسترش دسترسی به سرمایه و توانمندسازی افراد برای مشارکت در توسعه اقتصادی طراحی شده‌اند. در هسته خود، این مدل‌ها بر اساس اصل دموکراتیک کردن سرمایه‌گذاری است که به افراد امکان می‌دهد مستقیماً در پروژه‌ها و شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که با ارزش‌ها و اولویت‌های آنها همسو هستند.

 این رویکرد در سال‌های اخیر، با تعداد فزاینده‌ای از پلتفرم‌ها و شرکت‌هایی که فرصت‌هایی را برای مشارکت عمومی- خصوصی در تأمین مالی ارایه می‌دهند، جذابیت قابل توجهی پیدا کرده است. برخی از محبوب‌ترین مدل‌ها شامل تأمین مالی جمعی، وام‌دهی همتا به همتا، و سهام جامعه است که هر کدام مجموعه‌ای از مزایای منحصربه‌فرد را ارایه می‌کنند.

یکی از زمینه‌هایی که مدل‌های تامین مالی مشارکت عمومی خصوصی در آن پتانسیل قابل توجهی دارد، توسعه زیرساخت‌های نفت و گاز است. این یک حوزه حیاتی از توسعه اقتصادی است، زیرا تولید و توزیع منابع انرژی تقریباً برای تمام صنایع و جنبه‌های زندگی روزمره ضروری است. 

با این حال، هزینه‌های مربوط به ساخت و نگهداری این زیرساخت می‌تواند قابل توجه باشد و مدل‌های تامین مالی سنتی ممکن است همیشه کافی یا مناسب نباشند. مدل‌های تامین مالی مشارکت عمومی -خصوصی ابزاری را برای افراد فراهم می‌کند تا مستقیماً در پروژه‌های زیربنایی نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنند و از رشد این منابع حیاتی حمایت می‌کنند و در عین حال بازده سرمایه‌گذاری بالقوه را نیز فراهم می‌کنند.

یکی از رویکردهای مشارکت عمومی - خصوصی در توسعه زیرساخت‌های نفت و گاز از طریق شرکت سهام عام پروژه است. این شرکت‌ها برای تمرکز بر حوزه خاصی از توسعه اقتصادی، مانند زیرساخت‌های انرژی، طراحی شده‌اند و اغلب به عنوان شرکت‌های منافع عمومی هستند. این ساختار آنها را قادر می‌سازد تا ماموریت‌های خود را در کنار بازده مالی اولویت‌بندی کنند و ابزاری را برای افراد فراهم کند تا در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که با ارزش‌ها و اولویت‌های آنها همسو باشد.

در زمینه زیرساخت‌های نفت و گاز به خصوص توسعه میادین مشترک یا ساخت زیرساخت پالایشی و پتروپالایشگاهی، شرکت سهام عام پروژه با هدف خاص تشکیل خواهد شد که می‌توانند به وسیله ابزارهای حمایتی دولت و انتقال این ابزار به شرکت سهام عام پروژه، جذابیت سرمایه‌گذاری خرد مردمی را بالا ببرد تا مردم بتوانند امکان سرمایه‌گذاری در شرکت سهام عام پروژه به شکل اخذ سهام ممتاز با اولویت پرداخت سود و همچنین کف سود را داشته باشند و در عین حال مدیریت پروژه و بهره‌برداری نیز در اختیار شرکت بهره‌بردار قرار خواهد گرفت.

نمونه‌های متعددی از شرکت سهام عام پروژه متمرکز بر توسعه زیرساخت‌های نفت و گاز وجود دارد. یکی از این شرکت‌ها گروه انرژی Clearway است که بر توسعه پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر و مدرن‌سازی زیرساخت‌های انرژی سنتی متمرکز است.Clearway  مجموعه‌ای از تأسیسات بادی، خورشیدی و گاز طبیعی را در سراسر ایالات متحده اداره می‌کند و طیف متنوعی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای افرادی که به دنبال حمایت از توسعه انرژی پایدار هستند، ارایه می‌دهد. مثال دیگر

Oil and Gas Climate Initiative، کنسرسیومی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز است که بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترویج مدیریت منابع پایدار متمرکز است. این ابتکار مجموعه‌ای از پروژه‌های متمرکز بر جذب و ذخیره کربن، بهره وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر را اجرا می‌کند و ابزاری را برای افراد فراهم می‌کند تا در توسعه انرژی پایدار سرمایه‌گذاری کنند.

مدل‌های تامین مالی مشارکت عمومی خصوصی ابزاری برای مشارکت مردم در اقتصاد و حمایت از توسعه زیرساخت‌های حیاتی نفت و گاز فراهم می‌کند. شرکت‌ سهام عام پروژه ابزاری مهم برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم مردم در توسعه پروژه‌های زیربنایی نفت و گاز فراهم کنند.

 

ارسال نظر