وضعیت بورس تهران

۱۴۰۲/۰۵/۲۵ - ۰۲:۰۱:۱۹
کد خبر: ۲۱۳۰۵۸
وضعیت بورس تهران

آنچه اکنون درگیرش هستیم رکودی است که در بازار حاکم شده و همین عامل باعث وضعیت فعلی بورس شده است. با توجه به جذابیت‌ها و ریسک‌هایی که بازار بورس دارد نسبت به سایر بازارها گین‌های بیشتری همواره داده است. از سوی دیگر در زمان ریزش نیز بیشترین میزان را تجربه کرده است پس به‌طور کل بورس بازاری است که باید کاملا به آن مسلط بود و اگر سهمی در قیمتی برای شما جذابیت دارد تنها به عوامل بنیادی بسنده نکرده و رکود و شرایط بازار را باید در نظر گرفت.چندین عامل مهم بر بازار تاثیرگذار است اولین عامل وضعیت کلان اقتصادی است که متاسفانه با افزایش نرخ خوراک سود‌سازی صنایع مرتبط افت چشمگیری پیدا کرد و از همه بدتر دولت وضعیت تردید در بازار به وجود آورده است

تردید به گونه‌ای است که امروز ممکن است یک تصمیم گرفته شود و فردا تصمیم دیگر پس افراد متناسب با ریسک‌شان ترجیح می‌دهند از فضای ریسکی دوری کنند. از سوی دیگر با توجه به بیس اصلی بازار سهام که مبتنی بر محصولات صادراتی است باید قیمت دلار را مدنظر قرار داد که دلار پایین ۵۰ هزار تومان است و تا زمانی که بالای ۵۲ هزار تومان نرود نمی‌توان چشم‌انداز خاصی را متصور بود. اگر نگاهی به اکثر سهم‌ها داشته باشیم متوجه خواهیم شد در جای خوبی قرار دارند، اما بنزینی برای رشد نیز وجود ندارد. شاید سهامداران از وضعیت فعلی بورس راضی نباشند، اما این وضعیت عقلانی ستودنی است و اگر تک‌سهم‌های درست انتخاب شود می‌توان از این بازار بازده خوبی را گرفت.

از سوی دیگر قیمت‌های جهانی بسیار حائز اهمیت است که در حال حاضر قیمت‌های جهانی وضعیت مطلوبی دارند و این نکته بسیار منفی در دل بازار قرمز است.در چند هفته گذشته مشغول بررسی وضعیت و صورت مالی‌های شرکت‌ها بودم که باید بیان کرد صنعت دارویی از حاشیه سود مناسب برخوردار شده و سهامداران بهتر است سهام این گروه را مورد بررسی قرار دهند. از سوی دیگر با توجه به کسری بودجه دولت، یکی از روش‌های جبران کسری شرکت‌های بورسی بزرگ هستند و عملکرد دولت باعث شده تا سود‌سازی‌ها کاهش چشمگیری داشته باشد. پس توصیه این است که سهام کوچک‌تر را مورد بررسی قرار دهید چرا که این شرکت‌ها با توجه به مارکت کوچکی که دارند جذابیت خاصی نزد دولت ندارند و این گزینه بسیار مثبتی است.

 

ارسال نظر