سایه سنگین روی بورس

۱۴۰۲/۰۶/۰۴ - ۰۲:۵۹:۵۶
کد خبر: ۲۱۳۸۵۲
سایه سنگین روی بورس

شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت افت بیش از یک درصدی داشت و در میانه کانال 1.9 میلیونی باقی ماند. در این مدت بیش از اعتماد نقدینگی اعتماد از بازار خارج شد و از بیش از افت شاخص و خروج نقدینگی اعتماد از بازار سرمایه خارج شده و بیشترین مشکل اعتماد است.

میزان گردش نقدینگی در بازار کاهش یافته و شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم. مساله اینجاست که سهامداران از اردیبهشت ماه تا به امروز صبوری کرده‌اند اما اکنون تحت فشار قرار گرفته‌اند و با توجه به فشار مجبور به فروش سهام خود هستند. البته هنوز برخی از سهامداران نسبت به بازار امیدوار ورود نقدینگی به بازار هستند. یک کارشناس بازار سرمایه نوشت: شهریور را در حال آغاز می‌کنیم که رکود عمیقی بازارسهام را فرا گرفته است.

به نحوی که طرف تقاضا به پایین‌ترین میزان از ابتدای سال رسیده و ارزش معاملات خرد سهام به کمتر از همت ۳ بازگشت که این مهم نشان از رکود عمیق در بازار دارد.مولفه‌های مهم در هفته آینده را در چند پارامتر می‌توان در نظر گرفت. نخست، گزارش ماهانه شرکت‌ها که انتظار می‌رود در انتهای هفته کم کم وارد کدال شوند. با مشکلاتی که در تابستان برخی صنایع درگیر آن بودند مثل قطعی برق انتظار گزارش‌های فوق‌العاده وجود ندارد اما از طرف مقابل قیمت‌ها به قدری اصلاح شده‌اند که اگر گزارش‌ها در سطح متوسط به بازار ارایه شود، احتمالا فروشنده رغبتی به فروش نخواهد داشت.مولفه دیگر را باید در اخبار جست‌وجو کرد. ورود صندوق توسعه بازار در سمت خریداران در هفته گذشته سیگنال مثبتی برای بازار است و همچنین خبر انتشار اوراق اختیار فروش تبعی تا سقف ۶ همت با سررسید یک‌ساله و نرخ بازده حداقل ٢٠ درصد توسط صندوق توسعه بازار نوید نزدیک شدن به پایان رکود را می‌دهد.

البته به شرطی که این حمایت‌ها و خریدها ادامه‌دار باشد و نه مقطعی و چند روزه. خبر مهم بعدی همچنان مانند چند ماه گذشته نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قاعدتا به زودی باید تعیین تکلیف شود.خبرهای غیر موثق حاکی از آن است که دولت تغییر در فرمول را پذیرفته و این اتفاق خوبی است که اگر تایید رسمی شود می‌تواند بازار را به تحرک مثبت وا دارد.مولفه بعدی در مورد گروه خودرویی‌ها است. معامله بلوکی خودرو در روز چهارشنبه جو این گروه را مثبت کرد. همچنین صحبت از برداشته شدن قیمت دستوری خودروها جدی‌تر شده و همین نکته می‌تواند جو این گروه را مثبت نگه‌ دارد.

هرچند فرسایش چند ماهه اخیر بازار باعث شد که فعالان تنها به خبرهای رسمی و موثق واکنش نشان دهند و نسبت به شایعات تا حدی بی‌تفاوت باشند. در گروه فولادی در انتهای روز چهارشنبه خبر لغو عوارض صادرات مواد خام و نیمه خام به گوش رسید. خبری که برای گروه فولادی مثبت محسوب می‌شود به‌ خصوص برای شرکت‌هایی که صادرات شمش فولاد دارند چرا که عوارض شمش فولاد ۴۰۰ درصد افزایش داشت.به لحاظ نموداری روند همچنان نزولی است و گام حرکتی حکایتی از پایان اصلاح ندارد و چه بسا اگر حمایت‌های حقوقی‌ها از شاخص‌سازها نبود، عدد شاخص کل به محدوده یک میلیون و 840 هزار واحد که حمایت معتبر بعدی است رسیده بود. به هر ترتیب انتظار می‌رود که هفته آینده هفته متعادل‌تری را در پیش داشته باشیم. هر هفته فعالان بازار سرمایه نسبت به هفته آینده امید دارند تا شرایط بهتر شود؛ اما هر هفته شاهد بازدهی منفی بیشتری هستیم.

از سوی دیگر میزان زیان در پرتفوی سهامداران هر روز افزایشی می‌شود و تک‌سهم‌ها و صنایع نیز روند نزولی دارند. در این شرایط شاخص‌ها چندان تناسبی با ارزش ریالی و دلاری بازار ندارند، برای نمونه ارزش دلاری بازار نسبت به ریزش سنگین سال 99 کاهش داشته و به نوعی بازار سرمایه در کف کف است و انتظار می‌رود با عدم دخالت‌ها و لغو مصوبه‌های متعدد حال بازار سرمایه بهتر شود اما اکنون خبری نیست و بلکه برخی از مسوولان به دنبال افزایش فشار روی بازار سرمایه هستند. کاهش فشار و افزایش اعتماد روی بازار سرمایه می‌تواند وضعیت بازار سرمایه را تغییر دهد؛ البته باید به صورت بلندمدت به بورس امیدوار بود، زیرا در کوتاه‌مدت اتفاقات خاصی در بازار رخ نخواهد داد و سهامداران حداقل باید میان مدت و بلندمدت به بازار نگاه داشته باشند تا آن زمان شاهد تغییر باشند. درکوتاه‌مدت بازار به صورت روانی می‌تواند واکنش نشان دهد اما اگر بخواهیم تاثیر واقعی و صورت مالی‌ شرکت‌ها در نظر بگیریم باید دید بلندمدت به بازار داشت.

  بازار در هفته‌ای که گذشت

در بین 30 صنعت بزرگ بورس تهران تنها 3 صنعت بازدهی مثبتی در مرداد ماه داشتند. صنعت محصولات شیمیایی در این میان با 1.8 درصد رشد تراز شاخص بیشترین بازدهی مرداد ماه را به ثبت رساند و پس از آن صنایع کاشی و سرامیک و زراعت، به ترتیب با 1.2 درصد و 7 دهم درصد رشد، از صنایع رشدی مرداد ماه بودند.در میان 27 صنعت ریزش بازار در مرداد ماه، 8 صنعت عملکرد بهتری به نسبت شاخص کل داشتن که نام صنایع چند رشته‌ای صنعتی، استخراج کانه‌های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در این میان دیده می‌شود.

این صنایع را می‌توان صنایع نگه‌دارنده مرداد ماه شاخص کل در برابر ریزش شدید نامید.شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم یک میلیون و 946 هزار و 638 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 27 هزار و 58 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.4 درصد شد. در هفته پیشین شاخص 3 درصد ریزش کرده بود، بنابراین در این هفته سرعت ریزش نماگر اصلی بورس کمتر شده است.در هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه ریزش 16 هزار و 61 واحدی داشت و به نیمه کانال 1.9 میلیونی سقوط کرد. روز یکشنبه شاخص 3 هزار و 478 واحد افت پیدا کرد.

روز دوشنبه شاخص 2 هزار و 411 واحد بالا آمد. اما روز سه‌شنبه شاخص 18 هزار و 216 واحد افت کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص کل 8 هزار و 384 رشد کرد.در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 50 هزار و 917 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 5 هزار و 570 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 79 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 12 درصدی داشته است.

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 745 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 228 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 44 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته هزار و 388 میلیارد تومان بود که در روز ‌‌شنبه ثبت شد و کمترین رقم 518 میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد.میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 279 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 30 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 12 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 860 میلیارد تومان بود و در روز ‌شنبه ثبت شد.

پایین‌ترین رقم به روز دو‌شنبه برمی‌گردد که 80 میلیارد تومان بود.در تمامی روزهای معاملاتی این هفته پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شد، در روز شنبه 558 میلیارد تومان خارج شد. روز یکشنبه 433 میلیارد تومان خارج شد. رقم خروج پول حقیقی در روز دوشنبه 293 میلیارد تومان و روز سه‌شنبه 701 میلیارد تومان خارج شد. روز چهارشنبه نیز برای هفتمین روز کاری متوالی این روند ادامه داشت و 159 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در مجموع کل هفته 2 هزار و 144 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 429 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته 10 درصد بیشتر است.

 

ارسال نظر