تغییر رنگ بورس در میانه صعود

۱۴۰۲/۰۶/۱۹ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۸۸۹
تغییر رنگ بورس در میانه صعود

پس از 10 روز سبزپوشی روز گذشته شاخص کل بورس حدود یک درصد منفی شد و بازدهی شاخص در اولین روز کاری هفته منفی 0.99 درصد بود. شاخص در بازه زمانی کوتاه‌مدتی توانست از محدوده 1.9 میلیونی به تراز 2.1 و 2.2 میلیونی برسد و با توجه به بازه زمانی کوتاه، شاخص نیاز به استراحت کوتاه‌مدت داشت. البته برخی از کارشناسان نسبت به این قرمزپوشی خوش‌بین نیستند و عقیده دارند باید معاملات روزهای آتی را دید تا شرایط را درست ارزیابی کرد. به گفته کارشناسان با توجه به دخالت و دستکاری‌ها پیش‌بینی بازار دشوار است و ممکن است اتفاقات گذشته یعنی تعیین پنهانی نرخ خوراک به نحوی دیگر دوباره تکرار شود.

تقریبا 10 روزی بود که بورس سبزپوش بود و در این بین روز گذشته نوسان منفی را تجربه کرد و سرخ‌پوش شد. در شرایطی که برآیند شاخص‌های سهامی مثبت بود تنها یک روز معاملاتی در هفته گذشته جریان نقد حقیقی وارد معاملات شد و در سایر روزها جریان خرید و فروش سهام به گونه‌ای دنبال شد که معامله‌گران شاهد خروج نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران خرد بودند.

در هفته گذشته رقمی بالغ بر ۳۵۲ میلیارد تومان پول حقیقی از معاملاتی که به صورت مستقیم رقم خورد، تصمیم به خروج گرفت. این اتفاق نشان می‌دهد که برخی سرمایه‌گذاران به دلایل مختلفی که عمده آن می‌تواند به استراتژی نوسان‌گیری یا نگرانی بابت تکرار روندهای نزولی مربوط باشد، اقدام به شناسایی سود پس از کسب بازدهی‌های کوتاه‌مدت کرده‌اند.

به گفته کارشناسان فرموله شدن نرخ خوراک و تغییر ارز پایه محصولات پتروشیمی‌ها، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، صعود مقطعی قیمت نفت برنت به بالای ۹۰ دلار، برخی خبرهای مثبت برای گروه خودرویی و بسیاری موارد دیگر باعث شده که بورس تهران شرایط به مراتب بهتری را نسبت به هفته‌های گذشته داشته باشد اما همچنان برخی عنوان می‌کنند که وجود برخی ابهامات، رکود حاکم بر بازارها و تلاش‌های سیاستگذار برای کنترل تورم و تداوم سیاست‌های انقباضی، منجر به روندی کم‌رمق در بازار سهام خواهد شد. 

محرک‌های بازار سرمایه

 با وجود نگرانی‌ها در شهریور ماه دو عامل می‌تواند موتور محرک بازار شود یکی تسعیر و دیگری جریان بازار خودرو است هرچند عدم اطمینان و عدم قطعیت به واسطه تصمیمات اخیر مانند یک سرعت گیر برای شاخص کل بورس عمل می‌کند.در واقع دولت هنوز به‌طور مشخص اعلام نکرده چه محصولاتی مشمول نرخ‌های جدید تسعیر ارز و تالار دوم مرکز طلا و ارز برای توافقات بورس کالا هستند.

نرخ تسعیر ارز اثر بلندمدت‌تری دارد که به مرور خود را در صورت‌های مالی و به تبع آن قیمت سهم‌ها نشان خواهد داد و می‌تواند آثار مثبت برجا گذاشته بر p به‌‌ e بازار را اصلاح کند.

به گفته فردین آقابزرگی پس از انتشار گزارشات ماهانه شهریورماه می‌توان انتظار داشت که مسیر صنایع مختلف از یکدیگر جدا شده و بازار وزن بیشتری برای عملکرد شرکت‌ها قائل شود فردین آقابزرگی با اشاره به اینکه پس از انتشار گزارشات ماهانه شهریورماه می‌توان انتظار داشت که مسیر صنایع مختلف از یکدیگر جدا شده و بازار وزن بیشتری برای عملکرد شرکت‌ها قائل شود، به بازار گفت: به عنوان مثال با توجه به بهبود روند کرک اسپردها در تابستان، می‌توان انتظار گزارشات بهتری از پالایشی‌ها داشت، هرچند باتوجه به قطعی برق و رکود حاکم بر بازارهای جهانی، نمی‌توان انتظار گزارشات جذابی از صنایع معدنی و فلزی داشت. او با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار همچنان انگیزه‌های لازم برای رشد را دارد، افزود: بعد از یک پروسه دست به دست شدن و حجم خوردن دوباره شاخص کل بورس در مسیر بهتر قرار خواهد گرفت. بسیاری معتقدند بهانه جدید این رشد چیزی جز موضوع تسعیر ارز و افزایش نرخ‌های جدید نیست.

این کارشناس افزود: با این دو خبر بازار وارد تحول جدیدی می‌شود. هرچند احتمال دارد دوباره حجم‌ها کم شود و افت قیمت را تجربه کنیم که البته این احتمال زیاد نیست و ممکن است در این فضا دو روز منفی و دو روز مثبت خواهد بود و در نهایت بازار با افزایش حجم‌ها روبرو می‌شود.

دو مرحله خاص پیش روی بازار وجود دارد مرحله اول حرکت دوباره روی مدار همین سهم‌های بزرگ و به اصطلاح شاخص ساز هستند که از هفته‌های گذشته آغاز شده و در دو هفته آتی ادامه پیدا کند و مرحله بعد چرخش سهم‌های بزرگ به سمت کوچک‌ترها و به نوعی هم وزن است که احتمالاً حرکت آنها در بازار بعد از دو مرحله رالی رشد سهم‌های بزرگ بهتر خواهد شدسناریو بدبینانه‌ای هم وجود دارد و برخی معتقدند مثبت اخیر بازار موقت بوده خیلی زود دوباره بازار در جو منفی قرار می‌گیرد اما با توجه به ساختار اتفاقاتی که رخ داده و فضایی که داریم خبر منفی که بخواهد بازار را با قدرت به پایین هل دهد وجود ندارد از همین رو سناریوی مثبت محتمل‌تر است.

دو مرحله خاص پیش روی بازار وجود دارد مرحله اول حرکت دوباره روی مدار همین سهم‌های بزرگ و به اصطلاح شاخص ساز هستند که از هفته‌های گذشته آغاز شده و در دو هفته آتی ادامه پیدا کند و مرحله بعد چرخش سهم‌های بزرگ به سمت کوچک‌ترها و به نوعی هم وزن است که احتمالاً حرکت آنها در بازار بعد از دو مرحله رالی رشد سهم‌های بزرگ بهتر خواهد شد.کسری بودجه و ناترازی‌‌های دولت یکی از مهم‌ترین دلایل تورم‌‌های مزمن کشور است و ارز ترجیحی و دستوری دقیقاً همان چیزی است که موجب ایجاد کسری‌های بودجه و ترازهای منفی شده و شاید این چرخش هرچند دیر ولی گام بزرگی در جهت این رویداد خواهد بود.

  آمارهای جدید بانکی

بانک مرکزی در ادامه روند انتشار با تاخیر آمارهای بخش پولی و بانکی، داده‌های مربوط به مانده برخی از متغیرهای عمده پولی و اعتباری در پایان فروردین ماه 1402 منتشر شد. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، پایه پولی که در پایان فروردین ماه سال 1401 معادل 611 هزار میلیارد تومان بود، در طول 12 ماه با افزایش 45 درصدی مواجه شده و به 887 هزار میلیارد تومان رسیده است و این، بیشترین رشد نقطه به نقطه پایه پولی در تاریخ کشور است.

از سوی دیگر، پایه پولی تنها در فروردین ماه سال جاری، بیش از 3.1 درصد افزایش یافته است. به علاوه، بررسی‌ها نشان می‌دهند که رشد نقطه به نقطه و ماهانه پایه پولی در فروردین سال 1401 به ترتیب، 31.5 درصد و 1.3 درصد بوده که اختلاف چشمگیری با داده‌های سال جاری دارند. طبق داده‌های بانک مرکزی، ضریب فزاینده نقدینگی در فروردین ماه بار دیگر کاهش یافته و 7.2 واحد رسیده است؛ یعنی هر واحد افزایش در پایه پولی، باعث افزایش هفت واحدی در نقدینگی می‌شود.

این ضریب در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته 8.2 درصد و در مقایسه با ابتدای سال جاری، 1.8 درصد کاهش پیدا کرده است.مطابق گزارش بانک مرکزی، نقدینگی نیز که در ماه‌های سرعت رشد آن کاهش یافته بود، سال 1402 را با رشد قدرتمندی آغاز کرده و به 6 هزار و 418 هزار میلیارد تومان رسیده است. به نحوی که نقدینگی در فروردین ماه امسال 1.3 درصد بوده و این در حالی است که این متغیر در فرودین سال گذشته 0.2 دصد کاهش یافته بود. نرخ رشد نقطه به نقطه نقدینگی در اسفند ماه سال گذشته معادل 31.1 درصد بوده که این رقم در فروردین ماه به 33.1 درصد افزایش پیدا کرده است. البته لازم به ذکر است رشد نقطه به نقطه نقدینگی در فروردین ماه سال 1401 معادل 38.2 درصد بوده است.

   بازار از دریچه معاملات

در معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه شاخص کل بورس تهران 21 هزار و 271 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 129 هزار و 705 واحد رسید. بدین‌ترتیب شاخص کل پس از 10 روز معاملاتی ریزش کرد.شاخص کل هم وزن بورس نیز با ریزش 9 هزار و 598 واحد در رقم 716 هزار و 861 واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس نیز با افت 296 واحدی به رقم 26 هزار و 480 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 2 هزار و 689 واحدی به سطح 127 هزار و 828 واحد رسید.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 946 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز سه‌شنبه 8 برابر معادل 700 درصد بیشتر شده است.نماد وتجارت بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 74 میلیارد تومان بود. پس از بانک تجارت، نمادهای شستا، شپنا، خودرو و شتران بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای سصفها، پسهند و وسپهر اختصاص داشت. نمادهای نوری، فولاد، فارس و فملی نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل شپدیس، سصفها و کرماشا از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای آریا، زاگرس و شگویا بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند و نمادهای وسپهر، پارتا و ددانا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس این روز نماد تکاردان بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز بمولد، دی و فن افزار بیشترین تراکنش را داشتند. در اولین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به 11 هزار و 242 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 608 میلیارد تومان بود که 5 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 21 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 5 هزار و 459 میلیارد تومان رسید.  در معاملات این روز نماد تکاردان بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 144 میلیارد تومان بود.پس از تکاردان، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وتجارت و سصفها در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 615 میلیون و 879 هزار و 65 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وتجارت تعلق داشت. دو نماد خودرو و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات شنبه، 46 نماد صف خرید داشتند و 139 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 53 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 102 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 84 درصدی به 529 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر