بازار سکه و طلا کاهشی تمام شد

۱۴۰۲/۰۶/۲۶ - ۰۲:۳۱:۲۳
کد خبر: ۲۱۵۳۹۱

قیمت دلار و یورو در هفته‌ای که گذشت روند نسبتا با ثباتی را در بازار آزاد (غیررسمی) و مرکز مبادله تجربه کرد. شنبه هفته جاری (۱۸ شهریورماه) بازار ارز با نوسان کمی نسبت به آخرین ساعات معاملات در روز پنجشنبه هفته گذشته (۱۶ شهریور ماه)، کار خود را آغاز کرد. در این بازار قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله و بازار آزاد (غیر رسمی) تا آخرین روز همین هفته روند با ثباتی را ادامه داد.

به عنوان مثال هر دلار امریکا در روز شنبه هفته جاری (۱۸ شهریور ماه) در بازار آزاد (غیررسمی) به حدود ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود، اما همین نرخ تا روز یکشنبه با نوسان چند صد تومانی مواجه شد. دوشنبه هفته جاری نیز چند صد تومان کمتر شد. همین روند قیمتی تا پایان روز کاری این هفته ادامه پیدا کرد و نهایتا دلار در محدوده قیمتی روزهای نخست هفته روی محدود ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان ثابت ماند و هفته خود را به پایان رساند.

قیمت دلار به صورت اسکناس و حواله در مرکز مبادله نیز روند نسبتا مشابهی را تجربه کرد. به گونه‌ای که شنبه ۱۸ شهریور ماه به ترتیب ۴۱ هزار و ۲۸۳ تومان و ۳۷ هزار و ۵۳۰ تومان قیمت‌گذاری شد و تا آخرین روز هفته چهارشنبه (۲۲ شهریور ماه) با افزایش جزئی به ۴۱ هزار و ۲۸۷ تومان و ۳۷ هزار و ۵۳۴ تومان رسید.

یورو نیز در نخستین روز این هفته در حدود ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد اما بعد از گذشت دو روز، یعنی دوشنبه نرخ آن با کاهش چند صد تومانی مواجه شد. نهایتا یورو در همان حوالی، یعنی کمتر از ۵۴ هزار نرخ ایستاد. نرخ اسکناس و حواله یورو در مرکز مبادله ارز و طلا نیز این روند نسبتا باثبات را تجربه کرد. چرا که از ابتدای هفته گذشته به ترتیب از ۴۴ هزار و ۲۰۹ تومان و ۴۰ هزار و ۱۹۰ تومان به ۴۴ هزار و ۲۸۲ تومان و ۴۰ هزار و ۲۵۷ تومان رسید.

درهم و سایر ارزها نیز در بازار به تبعیت از دلار و یورو روند قیمتی کم نوسانی را تجربه کردند و باید دید در ادامه و هفته‌های پیش رو روند قیمت‌ها در بازار ارز تا کجا ادامه خواهد داشت.

همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار سکه و طلای داخلی تا اواسط هفته، گفت که بازگشت از این روند کاهشی طی روزهای پایانی دلیلی بر تغییر جهت مسیر قیمت‌ها در طول هفته نبوده و در مجموع هفته، بازار کاهشی به پایان رسیده است.

نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت از ابتدای هفته تا بعد از ظهر روز سه‌شنبه یک روند کاهشی در قیمت‌ها داشتیم اما طی روزهای پایانی هفته با توجه به نوسان در بازار ارز، توقف روند کاهش قیمت و اندکی رشد را شاهد بودیم؛ اما در مجموع بازار در مقایسه با ابتدای هفته کاهشی به پایان رسید.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد: روند کاهشی در بازار سکه و طلا تحت تاثیر آزاد شدن ارزهای بلوکه شده بود اما نوسان نرخ ارز در روزهای پایانی هفته نوسان افزایشی در قیمت سکه و طلا ایجاد کرد. طی یک هفته اخیر اونس جهانی طلا در مجموع با ٩ دلار کاهش به حدود ١٩١٢ دلار رسید.

وی افزود: در بازارهای داخلی نیز هر مثقال طلای ١٧ عیار با ۴۵ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات هفته (پنجشنبه) ١٠ میلیون و ١٧۶ هزار تومان قیمت داشت. هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با ١٢ هزار تومان کاهش دو میلیون و ٣۴٨ هزار تومان دادوستد شد.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: هر قطعه سکه تمام طرح جدید در مجموع با ١٠٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته ٢٨ میلیون و ١٠٠ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با میانگین ٣٠٠ هزار تومان کاهش نسبت به معاملات ابتدای هفته ٢۵ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان، نیم سکه نیز در آخرین معادلات هفته ١۵ میلیون و ١۵٠ هزار تومان قیمت داشت که نسبت به ابتدای هفته در مجموع ١٠٠ هزار تومان کاهش داشته است.

ربع سکه نیز با میانگین ۵٠ هزار تومان کاهش به ١٠ میلیون و ٢۵٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز بدون تغییر شش میلیون تومان در آخرین معاملات هفته تعیین قیمت شد. بذرافشان در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز اظهار کرد: علیرغم کاهش در مجموع یک هفته اخیر، حباب سکه اما در این هفته ١٠٠ هزار تومان افزایش نسبت به هفته پیش از آن داشته است. در حال حاضر هر قطعه سکه پنج میلیون و ١۵٠ هزار تومان دارای حباب است. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در هفته پیش‌رو باتوجه به تمام شدن ماه صفر و ایام عزاداری‌ها، رونق به صنعت طلا و بازار سکه و طلا بازگردد و بازار از رکود خارج شود.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۸: ۴۰ صبح به وقت شرقی با ۱.۸ درصد کاهش به ۱۹۱۱ دلار رسید و طلای امریکا نیز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۱۹۱۲ دلار رسید. تیم واترر، تحلیلگر ارشد بازار تجارت KCM گفت: هر گونه افزایش در داده‌های تورم ایالات‌متحده ممکن است باعث شود طلا دوباره به زیر سطح ۱۹۰۰ دلار سقوط کند. با افزایش قیمت انرژی، انتظار می‌رود که تورم کل قوی‌تر شوند. از طرف دیگر، اگر تاثیر قیمت انرژی به اندازه‌ای زیاد نباشد، می‌توانیم شاهد کاهش بازدهی و مسیری بالاتر برای طلا باشیم.

داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده می‌تواند مواردی درباره انتظارات فدرال‌رزرو از نظر افزایش نرخ بهره‌ ارایه دهد. بانک مرکزی اروپا همچنین انتظار دارد که تورم در سال آینده بالای سه درصد باقی بماند که این امر زمینه را برای دهمین افزایش متوالی نرخ بهره تقویت می‌کند. شمش به افزایش نرخ‌های بهره بسیار حساس است، زیرا این نرخ‌ها هزینه فرصت نگهداری شمش‌های بدون بازده را افزایش می‌دهند.

 

ارسال نظر