بذرپاش: اگر خاندوزی مخالفت می‌کرد، تعجب می‌کردم

۱۴۰۲/۰۷/۰۸ - ۰۰:۵۸:۱۵
کد خبر: ۲۱۶۲۸۴
بذرپاش: اگر خاندوزی مخالفت می‌کرد، تعجب می‌کردم

گروه راه و شهرسازی|

در پی وتوی خروج سیمان و فولاد از بورس کالا توسط وزیران اقتصاد و صمت، وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اگر خاندوزی با عرضه سیمان و فولاد در بورس مخالفت می‌کرد، تعجب می‌کردم. اما ما از وزارت اقتصاد انتظار کمک در حوزه مسکن را داریم. در این حال، فعالان و تولیدکنندگان سیمان اظهار کرده‌اند که اگر سیمان رایگان هم به مسکن‌سازی اختصاص داده شود، مسکن ارزان نخواهد شد.

مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران درباره اظهارات اخیر خاندوزی وزیر اقتصاد درباره ادامه عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا اظهار کرد: یکی از کارشناسی‌هایی که برای کاهش تمام شده قیمت مسکن انجام شد این بود که بورس کالا قیمت فولاد و سیمان را بالا برده است و درباره اینکه سهامداران بورس کالا چه کسانی هستند و چگونه بورس کالا تشکیل شده بعداً صحبت خواهم کرد.

کسانی که سهامداران بورس کالا هستند و آن را تشکیل دادند میلی به کاهش قیمت در آن ندارند اما ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم را به این افراد گره بزنیم. وی ادامه داد: اعلام کردیم که قیمت پایه در بورس کالا باید مدیریت شود و باید قیمت پایه از الگوی مناسب تبعیت کند و طبق گفته دوستان در بورس در برخی از مقاطع قیمت فولاد تا ۴٠ درصد افزایش پیدا کرد و گران‌تر عرضه شد. 

به گزارش ایلنا، وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از نقدهایی که به حرف‌هایم در این باره می‌شود موضوعیت ندارد و ما به دنبال کاهش قیمت تمام شده مسکن و افزایش تولید هستیم. بذرپاش تاکید کرد: اختلافی با وزیر اقتصاد ندارم، طبیعتاً وزارت اقتصاد نباید مخالف بورس کالا باشد و اگر خاندوزی با عرضه سیمان و فولاد در بورس مخالفت می‌کرد، تعجب می‌کردم. اما ما از وزارت اقتصاد انتظار کمک در حوزه مسکن را داریم.

   بی‌اثری سیمان رایگان در قیمت مسکن 

وزارت صمت، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان امور مالیاتی به واسطه شفافیت بورس کالا بر توزیع سیمان نظارت کامل دارند، اگر سیمان از بورس خارج شود و تبدیل به بهشتی برای لابی‌های دلالان خواهد شد. حمید فرمانی، رییس انجمن سیمان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه اگر سیمان از بورس خارج شود موجب سوداگری دلالان می‌شود، گفت: با عرضه مداوم سیمان در بورس، قیمت‌ها از کیسه‌ای ۱۳۰ هزار تومان در تابستان ۱۴۰۰ به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسید و خروج سیمان از بورس ممکن است دوباره باعث افزایش قیمت این کالا در بازارهای غیررسمی شود که نفع آن نه به تولیدکننده می‌رسد و نه مصرف‌کننده از آن سود می‌برد. رییس انجمن سیمان تاکید کرد: بورس یک بازار مدرن در جهان است که با شفافیتی که دارد مانع از فعالیت‌های واسطه‌گری و دلالی می‌شود.

با تکیه بر مکانیسم عرضه و تقاضا و با ایجاد فضا برای رقابت سالم در بازار باید قیمت‌ها کنترل شود. وی گفت: در حال حاضر قیمتی که برای هر کیسه سیمان در بورس کشف شده کمتر از ۵۰ هزار تومان است و من گمان نمی‌کنم کمتر از این قیمت برای سیمان منطقی باشد. او افزود: با توجه به سهم بسیار اندک سیمان در قیمت تمام شده ساخت مسکن حتی اگر سیمان رایگان هم به پروژه‌های ساخت و ساز تحویل داده شود، کمکی به کاهش قیمت مسکن نخواهد کرد.

   برای افزایش تولید برنامه‌ریزی کنید

علی اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان کشور در رابطه با این موضوع، گفت: بررسی میزان افزایش قیمت سیمان در دو سال گذشته نشان می‌دهد که در این بخش بسیار کمتر از نرخ تورم در کشور افزایش قیمت داشت داشته‌ایم و در صورتی که عرضه به اندازه تقاضا وجود داشته باشد با رشد قیمت مواجه نخواهیم بود. بنابراین دولت باید برای ایجاد شرایط مناسب برای تولید برنامه‌ریزی کند نه خروج از بورس. وی با تاکید بر اینکه حذف بورس کالا به معنی از سرگیری رانت و دلالی است، اظهار کرد: در بورس کالا شرایط برای معامله شفاف فراهم می‌شود.

بورس دخالتی در قیمت‌ها ندارد و تنها بستر معاملاتی شفاف و فضایی برای ایجاد رقابت سالم را فراهم می‌کند. دبیر انجمن سیمان افزود: در بورس خریدار و فروشنده قابل شناسایی هستند و قیمت معاملات نیز به‌طور شفاف کشف و به صورت یکسان برای عموم اطلاع‌رسانی می‌شود. در حالی که در بازار سنتی همه‌چیز در خفا و دور از چشم است و مشخص نیست چه میزان محموله با چه قیمتی از تولید‌کننده خریداری می‌شود و طی چه فرایندی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

   کاهش قیمت تمام شده با مشارکت ۳ وزارتخانه

دیروز اما وزیر راه و شهرسازی در رویکردی متفاوت با تاکید بر اینکه نهضت کاهش قیمت تمام شده مسکن اجرایی می‌شود، گفت: یکی از سیاست‌ها و رویکردهای دولت سیزدهم اجرای نهضت کاهش قیمت تمام شده مسکن است که در اجرای این سیاست بخش عمده‌ای از ارکان دولت همچون وزارت راه و سهرسازی، وزارت اقتصاد و وزارت صمت مشارکت حداکثری خواهند داشت. به گزارش ایرنا، بذرپاش در خصوص راه‌اندازی نهضت کاهش قیمت تمام شده مسکن، گفت: دولت سیزهم با مکانیزم‌هایی تلاش کرده است تا فاصله قیمت تمام شده مسکن و قدرت خرید مردم را کاهش دهد.

رییس‌جمهور اخیرا در دوازدهمین جلسه شورای عالی مسکن تاکید کرد که بانک‌ها برای ارایه تسهیلات نهضت ملی مسکن و ساخت و تولید مسکن همکاری خود را تقویت کنند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این دوره و با تاکید رییس دولت سیزدهم نهضت کاهش قیمت تمام شده مورد تصریح است و بر این اساس تمامی ارکان دولت وظیفه دارند بر این مهم اهتمام ورزند.

به گفته بذرپاش، در تفاهمی که بین وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی انجام شده، مقرر است تا مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد با قیمت مناسب و در حجم انبوه در اختیار سازندگان نهضت ملی مسکن قرار گیرد تا بتوان بخش عمده‌ای از متقاضیان واقعی مسکن را صاحب خانه کرد. وی تصریح کرد: به دستور رییس‌جمهور نهضتی در خصوص کاهش قیمت تمام شده مسکن در دستور کار وزارتخانه قرار داد.

با همراهی دیگر اعضای دولت کمیته‌ای ویژه برای این موضوع تشکیل شد تا قیمت اجزای مختلف مصالح کاهش یابد. بذرپاش گفت: با مذاکراتی که وزارت راه و شهرسازی با وزارت صمت انجام داده، مقرر شد، وزارت صمت مسوولیت یابد تا سیمان و فولاد با قیمت مناسب در اختیار پروژه نهضت ملی قرار بگیرد که قطعا اثر مناسبی در قیمت خواهد داشت.

 

ارسال نظر