جنگ بورس را تغییر داد؟

۱۴۰۲/۰۷/۲۴ - ۰۰:۵۷:۴۷
کد خبر: ۲۱۷۵۱۱
جنگ بورس را تغییر داد؟

در همه جای دنیا جنگ‌ها و درگیری‌ها روی بازارهای مالی تاثیر دارند‌. اگر کشوری دچار درگیری و تنش شود قاعدتا بورس آن کشور دچار ریزش می‌شود حتی اگر آن کشور از کشورهایی حمایت کند یا هم‌پیمانانش باشند باز هم بورس آن کشور منفی خواهد شد.

در همه جای دنیا جنگ‌ها و درگیری‌ها روی بازارهای مالی تاثیر دارند‌. اگر کشوری دچار درگیری و تنش شود قاعدتا بورس آن کشور دچار ریزش می‌شود حتی اگر آن  کشور از کشورهایی حمایت کند یا هم‌پیمانانش باشند باز هم بورس آن کشور منفی خواهد شد.

نکته مهم اینجاست اگر فکر کنیم درگیری و تنش‌ها همیشه می‌تواند روی بازارها حتی از پس از اتمام درگیری‌ها تفکر بیهوده‌ای است؛ همانند اکنون که تنش‌ها و درگیری‌ها تا حدودی کاهش یافته و نمی‌توانیم این باور را داشته باشیم که بازار به علت تنش‌ها ریزشی شده است. در زمان شروع تنش بازارها واکنش اولیه را دارند اما پس از آن با شرایط و ریسک‌های جدید خود را تطبیق می‌دهند.

فکر نمی‌کنم واکنش بازار سرمایه از این جنس بوده که تاثیر طولانی داشته باشند و تنها چند روز ابتدایی تنش شاهد واکنش بازار بودیم.بورس‌ کشورهای دیگر نیز روزهای اول واکنشی دارند و روزهای دوم و سوم واکنش‌ها کمتر می‌شود و به‌طور کامل از روز چهارم واکنش‌ها قطع می‌شود و بازار به حالت عادی خود بازمی‌گردد.

با توجه به این بی‌اعتمادی که در مصوبه نرخ خوراک و اتفاقات دیگر اتفاق افتاد، فکر می‌کنم بازار سرمایه ما در شش ماه آینده به‌شدت به تنش‌ها و به قیمت دلار واکنش نشان خواهد داد و احتمال می‌دهم که تا پایان سال  با یک رشد آرام دلار همراه باشیم و می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که بازار سرمایه نیز همین رشد را تجربه کند. بعید می‌دانم بازار سرمایه بتواند سقف جدیدی را بشکند ولی این رشد آرام را در بازار سرمایه می‌توانیم مشاهده کنیم و موضوع این است که چه در صنعت پتروپالایشی و صنعت‌های دیگر با توجه به اینکه دولت توانایی خیلی زیادی دارد. متاسفانه اقدامات دولت بازار سرمایه را پیش‌بینی‌ناپذیر کرده و این صحبت‌ها می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد و دولت با تصمیمات خود تأثیر زیادی بر بورس می‌گذارد و تا مدت‌ها به نظر می‌رسد که بازار نمی‌تواند یک اتفاقی یا فرمولی را برای خود به عنوان مبنا قرار دهد. پیش‌بینی که از اتفاقات دارم این است که احتمالاً از این مداخله‌ها، خبرها، چالش شایعات، تهدید‌ها و تکذیب‌ها داشته باشیم.

نرخ ارز اصلاحاتی را به همراه داشت و بابت اینکه تحلیل‌های بیشتری از درگیری‌ها و تنش‌ها رخ داد و مقداری با آرام شدن فضا نرخ ارز بار دیگر کاهشی شد و به نظر می‌رسد که اگر این موضوعات را کنار یکدیگر بگذاریم، رفتار و واکنش بازار را می‌توانیم طبیعی تلقی کنیم. دلیل طبیعی بودن این سری با توجه به اینکه مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار بر بازار سرمایه نرخ ارز هست، می‌توانیم بگوییم که جنس افزایش قیمت دلار جنسش هم‌سو و هم‌تراز با تنش‌ها بوده و از این رو مشاهده کنیم که دلار می‌تواند رشد کند اما بازار سرمایه با افزایش همراه نباشد.

 

ارسال نظر